Interview
19. feb. 2015 | 16:31

Oscar: Han sætter musik til stjernerne

Foto | Antje Taiga Jandrig
Islændingen Jóhann Jóhannsson kan på søndag stå på en scene i Los Angeles med en Oscar i hånden for sin musik til Teorien om alting.

Den tidligere herboende islænding Jóhann Jóhannsson fortæller, hvordan det er at være nomineret til filmverdenens mest prestigefyldte pris.

Af Nicki Bruun

Dansk film har et tyndt år i Oscar-sammenhæng, hvorfor vi må pynte os i lånte fjer. Polens bud på bedste udenlandske film, Ida, har danske producere, mens der også er et dansk islæt i Teorien om alting, nomineret til fem Oscars, deriblandt for bedste film.

Filmen er nemlig instrueret af engelske James Marsh, der bor i København, mens filmens soundtrack leveres af Jóhann Jóhannsson, der også har en fortid i Danmark. Marsh blev ikke nomineret som instruktør, men til gengæld blev Jóhannsson nomineret for sit soundtrack.

Og selv om Jóhannsson er oppe imod koryfæer som Hans Zimmer og Alexandre Desplat, nævnes han mange steder som favorit. Han har da også allerede vundet de udenlandske LA-filmjournalisters Golden Globe-pris og den britiske Bafta-pris for musikken til filmen.

”Det er en kæmpe ære bare at være en del af den gruppe. At blive nævnt blandt de elitenavne er stort for mig,” siger 45-årige Jóhann Jóhannsson, da vi taler med ham over Skype.

”Som filmkomponist vænner man sig til, at man ikke er den, folk snakker om. I det her tilfælde er soundtracket dog blevet meget fremhævet, og det er selvfølgelig en dejlig anerkendelse.”

Musik til gamle computerlyde
Jóhann Jóhannsson voksede op i Island, hvor han allerede fra barnsben undersøgte alle sider af den musikalske verden. Han spillede klassisk musik i sine unge år, men bevægede sig siden ind på rockscenen, hvor han lavede sange med guitarer i flere lag og masser af feedback.

Han blev kendt i musikalske kredse, da han i 2006 udgav albummet IBM 1401, A User’s Manual på det legendariske engelske pladeselskab 4AD. Det album brugte lyde fra en gammel computer som hans far, en tidlig computerprogrammør i Island, havde optaget i 1970’erne.

To år senere udgav han også albummet Fordlandia på 4AD, hvorefter han for alvor begyndte at lave filmmusik. Han boede på det tidspunkt i København og lavede blandt andet musik til Max Kestners Drømme i København, Eva Mulvads The Good Life, Phie Ambos Free the Mind og Nikolaj Feifers kortfilm Junk Love, som skaffede ham en nominering til Ekko Shortlist Awards.

Teorien om filmmusik
”Jeg mener, at filmmusik skal sige noget andet end det, der er på lærredet,” siger Jóhann Jóhannsson om sin filmmusik.

”Jeg prøver at få musikken til at kommunikere en undertone eller noget, der siges implicit i en scene. Jeg forsøger at finde frem til nogle latente betydninger eller associationer.”

Dem er der rigeligt af i Teorien om alting, historien om fysikeren Stephen Hawkings liv. Filmen handler både om hans grandiose videnskabelige teorier og hans egen fysiske kamp med sygdommen ALS, som har bundet ham til en kørestol de sidste mange år.

Den komplekse historie var en udfordring for Jóhannsson at sætte lyd på, da den krævede lige dele varme og tilbageholdenhed.

”Musikken skulle understrege følelserne, men også være tilbageholdende og ikke stå i vejen for følelserne på skærmen.”

Det resulterede i et score, der er mere klassisk end de fleste andre soundtracks, Jóhannsson har lavet. Det er strygerbåret, følelsesladet og mindre elektronisk eksperimenterende end hans første soundtrack til en international storfilm, Denis Villenueves Prisoners fra 2013, der havde Hugh Jackman og Jake Gyllenhaal i hovedrollerne.

Fra Danmark til Oscar
Jóhann Jóhannsson har i dag base i Berlin, men det var i forbindelse med arbejdet på Eva Mulvads The Good Life fra 2010, at han mødte James Marsh. Og da Marsh i slutningen af 2013 søgte en komponist til Teorien om alting, tænkte han på Jóhannsson som den første.

”Jeg blev hyret, efter de havde lavet et råklip af filmen. Jeg bed straks mærke i styrken af præstationerne, som man allerede i den fase kunne se var følelsesladede – selv uden musik. Så jeg lod mig inspirere af skuespillerne og fandt ind til filmens kerne, der er en klassisk kærlighedshistorie.”

Den geografiske og statusmæssige bevægelse har dog ikke betydet alverdens ændringer i Jóhannssons arbejde. Inden for hans felt er små danske produktioner og internationale Oscar-nominerede film samme gebet.

”Forskellen er ikke synderlig stor. Processen er den samme – fra at skrive musikken til indspilningen. Den eneste reelle forskel er pengene. Et større budget betyder flere musikere, som du kan hyre. Det betyder også mere studietid og flere muligheder.”

Arbejder på spillefilm
Nu kan Jóhann Jóhannsson så skrive ”Oscar-nomineret komponist” på cv’et. Efter på søndag kan der måske ligefrem stå ”Oscar-vinder”.

Arbejdet er dog stadigvæk den største fortjeneste for ham, og han holder sig travl med en lang række projekter. Lige nu er han i gang med soundtracket til Denis Villenueves næste film, Sicoria.

Derudover planlægger han sin egen debut som spillefilminstruktør, efter at han sidste år lavede kortfilmen End of Summer, der havde premiere på Cph:Dox.

End of Summer kom i stand ved lidt af et tilfælde. Jeg var inviteret om bord på et sejlskib, der skulle til Antarktis. Jeg medbragte et Super8-kamera og gamle 35mm-strimler,” fortæller han.

”Det skulle egentlig bare have været en rejseerindring for min egen fornøjelse, men da jeg kom hjem og fik filmen fremkaldt, viste der sig noget helt specielt. Filmen var grumset og billederne forvrænget, men det gav det hele en salig, hypnotisk kvalitet.”

Kommentarer

Jóhann Jóhannsson

Født 1969 i Reykjavik, Island.

Læste sprog og litteratur på universitetet.

Bestræber sig på at blande elektroniske og akustiske lyde sømløst i sin musik.

Har udgivet ni soloalbum siden debuten Englabörn i 2002.

Er Oscar-nomineret for soundtracket til James Marsh’ Teorien om alting, som han har vundet en Golden Globe- og Bafta-pris for.

Se hjemmeside.

Udvalgte spillefilm

Teorien om alting, 2014

I’m Here, 2014

Prisoners, 2013

McCanick, 2013

For Ellen, 2012

Mystery, 2012

The Miner’s Hymns, 2010

Personal Effects, 2009

© Filmmagasinet Ekko