Interview
24. juni 2021 | 14:20

Islænding med morsomme fiskeben

Foto | Christian Karlsen
Den unge mand Daniel (Nicolai Jørgensen) drømmer om at slippe for sit arbejde på fiskefabrikken, men det skaber splid i forholdet til hans bedste ven.

Med en tur til Cannes-festivalen i horisonten fisker islandske Óskar Kristinn Vignisson i sin Filmskole-afgangsfilm Frie mænd efter at skabe eksistentiel komik.

Af Sidsel Minuva

Óskar Kristinn Vignisson kan bryste sig af en flot hæder. Hans afgangsfilm fra Den Danske Filmskole, Frie mænd, er blevet udtaget til Cannes.

Festivalens filmskoleprogram Cinéfondation er skabt for at inspirere og støtte næste generation af filmskabere. Vinder man i kategorien, er man garanteret en udtagelse, når man laver sin første spillefilm.

Samtidig er det første gang i atten år, at en fiktionsfilm fra Filmskolen er udtaget til den prestigefyldte festival. Vignisson og kæresten dansede rundt i deres lille lejlighed, da de modtog nyheden.

I Frie mænd har de to danske perlevenner Daniel og Emil vidt forskellige meninger om, hvorvidt man bør vælge stabilitet eller frihed. De to arbejder sammen på en fiskefabrik, men Daniel har store drømme. Emil er derimod ganske tilfreds med sit trygge liv.

Frie mænd leverer oprør og opgør med massevis af kulsort humor og en komisk dissekering af to bøvede fyre.

Et tæt venskab
Hvorfor har du valgt at lave Frie mænd som din afgangsfilm?

”Jeg ville lave en kærlighedserklæring til min ven, som jeg gik i skole og arbejdede med. Vi var sammen hver dag. Så flyttede han til Tyskland og endte med at stifte familie. Nu har jeg ikke set ham i seks år, selv om vi snakker sammen hver dag.”

”Vores dynamik er lidt ligesom de to venner i filmen. Venskabsdelen af historien kommer derfra. Og så ville jeg også gerne lave en film, som min familie i Island kunne lide.”

”Jeg kommer fra Kunstakademiet i Island, og jeg ønskede at lave noget med genkendelige personer, som var sjovt, men samtidig kunne give stof til eftertanke. Og islændinge vil nok holde af makkerparret, der arbejder med fisk.”

”Min familie kommer fra arbejderklassen, og vi har altid arbejdet med fisk. Jeg kommer fra den lille by Grindavik, som ligger tæt på en vulkan. Der har det primært handlet om fisk de sidste 1000 år.”

Hvorfor er det en vigtig fortælling at få fortalt?

”Det er vigtigt at få folk til at spørge sig selv, hvorfor de gør, hvad de gør, og stille spørgsmål ved status quo. Hvis publikum gør det, så har filmen forhåbentlig gjort en forskel.”

”I corona-tiden og under finanskrisen er vi blevet stillet over for nogle store, eksistentielle spørgsmål om, hvad det egentlig er, vi gør, og hvorfor vi gør det.”

Morsomme makkerpar
Betragter du dig selv mest som en filmhåndværker eller som en kunstner?

”De to går hånd i hånd. Ligesom hvis du spiller guitar, og du laver en sang selv. Så er du kunstner og håndværker på samme tid.”

Frie mænd er jo et univers, jeg har skabt sammen med manuskriptforfatter Sune Kofod Maglegaard, men på samme tid ligger der et håndværk bag, som vi har udviklet gennem de sidste år på skolen.”

Har du en instruktør eller en film, som du er meget inspireret af?

”I forhold til Frie mænd så vi fra start på filmmakkerpar som i Dødbringende våben eller Gøg og Gokke eller The Heat med Sandra Bullock og Melissa McCarthy. Det er ofte klichéer, men de er bare så sjove.”

”Det er nok meget tydeligt, at jeg har hentet noget inspiration, og så har jeg nogle karakterer, som er unikke på deres egen måde.”

Socialisme i blodet
Hvad vil du bidrage med til islandsk og dansk film?

”Jeg kunne godt tænke mig at skabe noget, som kan være underholdende og kunstnerisk på samme tid. Det er mit mål. Det er angstprovokerende at lave en kontrakt med publikum og sige: ’I skal have det sjovt, mens I ser denne her film.’”

”Men jeg har jo på samme tid prøvet at prikke til nogle tanker.”

Hvordan er du i dag fagligt og som menneske, hvis man sammenligner med, da du startede på Filmskolen for fire år siden?

”Jeg er mere voksen og har fået et barn i mellemtiden.”

”Jeg har også lært et nyt sprog og en ny kultur at kende. Jeg har lært enormt meget om mig selv af at komme ind i den danske kultur, som er lidt anderledes, men meget skandinavisk.”

”Vi er mere individualistiske i Island. Danmark har en slags socialisme i blodet. Nu mener jeg ikke politisk, men bare som mennesker. Danskere stoler virkelig på systemet. Det er jeg ikke vant til.”

Komedier om mål i livet
Hvad er dit bedste minde fra Filmskolen?

”Jeg forbinder det selvfølgelig med, at min søn blev født. Og så husker jeg nærmest alt fra optagelsesprøverne, for alt var nyt. Jeg forstod ingenting, for jeg snakkede ikke dansk, da jeg startede på skolen.”

”Corona var selvfølgelig meget heftigt. Vi vidste ikke, om vi kunne gennemføre vores film. Vi krydsede bare fingre for, at vi endelig kunne få lavet en film efter alt det arbejde, vi havde lagt i den.”

Har du et filmprojekt, som du vil kaste dig over, når afgangsprocessen er overstået?

”Jeg har faktisk tre projekter, som jeg arbejder lidt på. Et af dem er at lave Frie mænd som en spillefilm med en helt ny historie og de samme karakterer.”

”Så er der to andre projekter, som også handler om at stille spørgsmålstegn ved de ting, som vi stræber efter i livet. De er begge humoristiske. Den ene handler om penge, arbejde, karriere og uddannelse. Den anden handler om en familie, der har spændt buen for hårdt under finanskrisen.”

Trailer: Frie mænd

Kommentarer

Óskar Kristinn Vignisson

Født 1989 i Grindavik, Island.

Uddannet instruktør på Den Danske Filmskole i 2021.

Afgangsfilmen Frie mænd er udtaget til konkurrence på årets Cannes-festival.

Har studeret på Islands Kunstakademi og arbejdet som fotograf.

Frie mænd og de andre afgangsfilm kan ses på DRTV indtil 17. juli.

© Filmmagasinet Ekko