Feature
30. okt. 2023 | 06:11

Israel/Palæstina-konflikten splitter filmbranchen

Foto: Five Points Film

Garry Keane og Andrew McConnells dokumentar Gaza giver et indblik i tilværelsen for de omkring to millioner mennesker, som lever under en permanent undtagelsestilstand på den blot 41 kilometer lange Gazastriben.

I Hollywood bliver de få pro-palæstinensiske stemmer udskammet, mens mange filmfolk i Danmark og andre lande i Europa taler Palæstinas sag.

Af Alexander Barfred Bajer og Frederik Hoff

Den brutale militære konflikt mellem Israel og Hamas, der på begge sider har kostet tusindvis af civile liv, sender i disse uger chokbølger gennem Hollywood. 

Mere end 700 stjerner og personer med tilknytning til den amerikanske underholdningsindustri – blandt andre Natalie Portman, Mark Hamill, Gal Gadot, Michael Douglas og Chris Pine – har sat deres underskrift på et brev, der fordømmer Hamas’ angreb på Israel den 7. oktober. 

”Dette er terrorisme. Dette er ondskab. Der er ingen undskyldning for eller rationalisering bag Hamas’ handlinger. Det er barbariske terrorhandlinger, som bør fordømmes af alle,” står der i brevet, der slutter: 

”Vores tanker går ud til alle dem, der oplever ufattelige mængder af frygt og vold, og vi drømmer om en dag, hvor israelere og palæstinensere kan leve side om side i fred.” 

Men selv om det primært er de israelske ofre, der høster sympati i Hollywood, er der også filmfolk, der taler palæstinensernes sag. 

Ruffalo kaldes antisemit
Skuespilleren Mark Ruffalo er havnet i en regulær shitstorm på det sociale medie X, hvor han udtrykker sin medlidenhed med det palæstinensiske folk. 

Under hashtagget #CeasefireNOW støtter han det demokratiske kongresmedlem Cori Bush’ kald på en øjeblikkelig våbenhvile i Israel og det besatte Palæstina. 

Han deler også forarget nyheder om den grelle situation i Gaza, hvor manglen på forsyninger har sat gang i en eksplosiv sundhedskrise, som især går ud over palæstinensiske børn. 

Kollegaen Jessica Chastain deler også sine bekymringer for de palæstinensiske børn på X, og ligesom Ruffalo bliver hun mødt af massiv kritik. 

I kommentarerne bliver de kaldt Hamas-sympatisører og antisemitter – altså fjendtlige over for jødiske mennesker. 

Barbarisk handling
Det er ikke kun støtte til Israel, der medfører hård kritik i Hollywood lige nu. Også de, der ikke tager stilling, står for skud. 

Den amerikanske forening for manuskriptforfattere WGA – som for nylig succesfuldt endte en lang strejke med en aftale med producentforeningen AMPTP – er kommet i uføre, fordi de ikke offentligt fordømmer Hamas’ angreb på Israel. 

Det har instruktørforeningen og skuespillerforeningen gjort, men WGA tøver med at følge trop, da de ifølge ledelsen har svært ved at blive enige i foreningen. 

300 forfattere i foreningen – blandt andre Matthew Weiner og Amy Sherman-Palladino – kritiserer derfor WGA i et åbent brev og minder om, at WGA tidligere har kommenteret på politiske sager som #MeToo og Black Lives Matter. 

”Hvis vi ikke kan stå frem og kalde det, hvad det er – en monstrøs, barbarisk handling – har vi mistet fatningen,” står der i det åbne brev om Hamas’ angreb. 

Dyr bider fra sig
I Danmark er der ingen, der kræver, at Danske Dramatikere skal have en holdning til Hamas, og det er mindre kontroversielt at tale palæstinensernes sag i Europas filmbranche. 

Det skyldes, at der i Europa i modsætning til USA er en egentlig venstrefløj, der i årtier har haft palæstinenserne kamp som en mærkesag. Man ser konflikten i et større, anti-imperialistisk perspektiv. 

I Storbritannien har Artists for Palestine UK – et propalæstinensisk netværk for kunstnere og kulturarbejdere – således formuleret et åbent brev, der kræver, at verdens regeringer indstiller militær og politisk støtte til Israel. 

”Vi er vidne til en forbrydelse og en katastrofe. Israel har reduceret meget af Gaza til murbrokker og afskåret forsyningen af vand, strøm, mad og medicin til 2,3 millioner palæstinensere. Med ordene fra FN’s undersekretær for humanitære anliggender, hænger dødens spøgelse over territoriet,” står der i brevet. 

Store britiske filmpersonligheder som Tilda Swinton, Charles Dance, Steve Coogan, Miriam Margolyes og Peter Mullan har skrevet under på brevet. 

Også i Danmark har flere i filmbranchen taget bladet for munden og offentligt støttet Palæstina. 

I P1 Debat deltog dansk-palæstinensiske Khalid Alsubeihi, der blandt andet har medvirket i spillefilmen Gå med fred Jamil og senest kortfilmen Adils krig. 

Han beskylder den amerikanske præsident Joe Biden for at lyve. I en tale ved sit nylige besøg i Israel sagde Biden, at missilet, der den 17. oktober ramte et hospital i Gaza og dræbte flere hundrede civile, så ud til at være en vildfaren raket affyret af en terrorgruppe i Gaza. 

Omar Shargawi, instruktøren af Gå med fred Jamil, har palæstinensiske rødder. Han har holdt tale ved demonstrationer for palæstinenserne og skrevet et skarpt debatindlæg i Politiken. 

”Palæstinensere lever til daglig under forhold, der er værre end dem, vi byder dyr. Dyr bider også fra sig, når du piner dem nok. Er det virkelig så svært at forstå?” spørger instruktøren. 

Folkemord og etnisk udrensning
På nettet er en støtteerklæring fra personer i de kreative, kulturelle og formidlende erhverv i Danmark blevet delt. 

Her har over tusinde mennesker, som blandt andre tæller komikeren Nina Rask, digteren Caspar Eric og adskillige unge filmfolk, underskrevet en markant erklæring. 

”Vi fordømmer drab på alle civile – palæstinensere som israelere. Men vi insisterer på, at Hamas’ nylige militante angreb på Israel skal forstås i lyset af den israelske stats eskalerende vold, kolonialisme, ydmygelse og undertrykkelse af palæstinenserne over årtier,” lyder erklæringen. 

”Det, vi ser nu, er ikke selvforsvar, men etnisk udrensning, belejring og udvidelse af det koloniale råderum,” mener underskriverne, som kræver, at Danmark sanktionerer Israel økonomisk og politisk. 

Elever og ansatte på Den Danske Filmskole bakker op om en lignende erklæring fra studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademi, der taler om ”Israels systematiske udryddelse af Palæstina og den etniske udrensning af det palæstinensiske folk” og kalder den ”en alvorlig forbrydelse mod menneskeheden”. 

Filmskolens elever kritiserer specifikt mediernes dækning af konflikten. 

”Som filmskabere har vi et særligt ansvar for kritisk at behandle de fortællinger, som er med til at skabe et blik på og forståelse for en fragmenteret og kompleks verden. Dette står i skarp kontrast til de danske mediers hidtil ensidige og selektive dækning af Israels besættelse af Palæstina,” skriver de. 

”Vi er forpligtet til at stå op for et mangfoldigt og antikolonialt verdensbillede samt at tage afstand fra alle former for islamofobi, antisemitisme og racisme.” 

Filmskoleeleverne går også i clinch med statsminister Mette Frederiksen entydige opbakning til Israel, idet de ”nægter at se passivt til, mens Danmark muliggør og understøtter kolonial besættelse, folkemord og krigsforbrydelser”. 

Broen brændt for altid
I en lang og følelsesladet klumme i The Hollywood Reporter den 17. oktober udtrykker Euphoria-medskaberen Ron Leshem sin oplevelse af situationen. 

Lesham har israelske rødder og fortæller, hvordan han forgæves forsøgte at komme i telefonisk kontakt med sine tante, som var i Israel under Hamas’ angreb 7. oktober. 

”Næste morgen fik vi at vide, at hun og hendes mand var blevet brændt levende. Andre kære er i skrivende stund stadig savnet.” 

Ifølge produceren er den venstreorienterede kibbutz, som han i barndommen havde lykkelige sommerminder fra, blevet jævnet med jorden på trods af deres opbakning til et frit og uafhængigt Palæstina. 

”Jeg drukner i et hav af ansigter og historier – et hav af myrdede, kidnappede og sårede børn og spædbørn i hundredvis. Smerten ved mit personlige tab blegner til sammenligning,” siger Lesham og fortsætter: 

”Det er den slags traumer, som får monsteret indeni til at vokse – former og giver ar – med farlige impulser, som vi i årtier må bekæmpe og bede for, at vi forbliver empatiske og ligevægtige.” 

Han mener, at den bro af fred og dialog, som han og andre kunstnere i årevis har forsøgt at bygge, nu muligvis er knust for altid. 

Alligevel insisterer han på at fastholde troen på, at kunst kan ændre verden. 

”Sammen med vores elskede palæstinensiske skrivepartnere vil vi forsøge at holde vores sind beskæftiget med historiefortælling for at blødgøre hjerter og fremme medfølelse og ønsket om at række ud og kramme hinanden.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko