Nyhed
05. maj 2015 | 16:38

Nyt Ekko: Joachim Trier og forbudte billeder

Foto | Territorium
Joachim Trier fortæller i det aktuelle Ekko for første gang om den svære fødsel af sin debutspillefilm på engelsk, Louder Than Bombs. ”Jeg har holdt fast i min vision,” siger den halvdanske instruktør.

Alt om Nordens Cannes-håb, superhelte i nye klæder, farvel til Mad Men, goddag til stjerneskuddet Oscar Isaac og debat om billedforbud igennem historien. På gaden i morgen.

Af Claus Christensen

Her i Norden har vi kun ét seriøst Cannes-håb i år: det norsk-danske talent Joachim Trier, der tager det endelige skridt op i verdenseliten med Louder Than Bombs, som er udtaget til hovedkonkurrencen.

Ekko har fået et eksklusivt kig på hans nye, mysterieomsluttede film – en produktion på internationalt niveau. Og i det nye nummer, som er på gaden onsdag 6. maj og kan bestilles her, fortæller Joachim Trier for første gang alt om filmens svære fødsel.

”Hvis du siger ’drama’ til en amerikansk producent, bliver han helt forfjamsket og foreslår straks komediedrama eller thrillerdrama,” siger instruktøren om sit familiedrama fra New York med Jesse Eisenberg og Isabelle Huppert.

”Men jeg har holdt fast i min vision og forsøgt at lave en type af amerikansk film, som ikke længere laves i USA.”

Superhelte og antihelte
Hvis Hollywood svigter det klassiske drama, laver filmbyen til gengæld den ene superheltefilm efter den anden. I et stort essay glæder Jakob Stegelmann, professionel superhelte-fan, sig over, at barndommens idoler har vokset sig fra kult til cool på film.

Men det har haft en omkostning: ”Vore dages superhelte står svagere. Vi ser dem sjældent bekæmpe virkelighedens skurke, fordi de ejes af store og forsigtige koncerner.”

Og de gode vinder ikke altid. I Mad Men slipper Don Draper længe af sted med sin hensynsløse opførsel.

”Jeg vil ikke lave et moraliserende univers,” siger serieskaberen Matt Weiner, som efter syv sæsoner afslutter en af de bedste tv-krøniker nogensinde. ”Jeg bliver rasende, når folk, der har samme politiske ståsted som mig, beder mig om at klappe i.”

Fuck systemet!
Den politiske korrekthed får også en velvoksen fuckfinger i den eksplosivt anarkistiske og hysterisk morsomme Wild Tales.

I et stort interview deler instruktøren Damián Szifrón ud af sin afsky for teknokrater, skrankepaver, vækkeure og hele vores ”lammende kapitalisme”.

Stjerneskuddet Oscar Isaac har også fået systemets klamme hånd at føle. Han slog igennem som folk-sanger i Inside Llewyn Davis og bliver snart en del af både X-Men- og Star Wars-klanen, men han kan også fortælle skrækhistorier om at blive typecastet som latinamerikansk gangster.

Censur eller hensyn
Hos indie-darlingen Noah Baumbach er det stereotyperne om den sorgløse ungdom og den kriseramte alderdom, der får en vridetur i den ramsaltede satiremaskine, skriver Leslie Felperin i et stort portræt.

Satire og censur går ofte hånd i hånd. Billeder anses for at være farligere end tekster, og nummerets store tema undersøger, hvilke billeder der igennem historien er blevet forbudt. Fra Monty Python over Muhammed-tegninger til Dan Parks provokunst – hvornår er overtrædelser meningsfulde?

Læs også om de største succeser og de største ulykker i filmhistorien, oplev unikke filmøjeblikke med stillfotografen Rolf Konow, hør historien om den filmgale diktator Kim Jong-il og meget mere.

Kommentarer

Ekko #68 på gaden

Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.

© Filmmagasinet Ekko