Joshua Oppenheimer vinder Dox:Award
Det er sjældent, at man har oplevet så enige kritikere.
Fem ud af de syv internationale kritikere i Ekkos panel havde Joshua Oppenheimers The Look of Silence som deres bud på en vinder af Dox:Award, og filmen opnåede et forbløffende stjernegennemsnit på 3,9 ud af de maksimale 4.
Så overbevisende var kritikernes dom, at den i det ordknappe twitter-univers hurtigt blev forvandlet til, at Oppenheimer rent faktisk havde vundet prisen – med lykønskninger til følge!
Men nu er det så sikkert og vist: Den fem mand store jury på Cph:Dox mener også, at Oppenheimers opfølger til sin Oscar-nominerede The Act of Killing er så god, at den fortjener at vinde.
Ode til frygtens tavshed
Begge film borer i et fortrængt folkedrab i 1960’erne i Indonesien, men hvor The Act of Killing bringer os skræmmende tæt på bødlerne, fortæller The Look of Silence ofrenes historie.
Amerikanske Joshua Oppenheimer, der bor i Danmark og skaber sine film på det danske selskab Final Cut for Real, forklarer i det seneste nummer af Ekko, at filmen er en ode til frygtens tavshed.
”Forsoning baner i bedste fald vejen for en tilstand, hvor folk kan leve og skabe et nyt liv, men det genopliver ikke de døde,” siger han.
Pris til kending fra Shortlist
Der blev her til aften uddelt flere priser på hotel d’Angleterre, hvor ceremonien fandt sted.
Nordic:Dox Award tilfalder danske Lea Glob og brasilianske Petra Costa for deres fælles film Olmo & the Seagull.
”Et portræt af et par, som står over for et vendepunkt i deres private samt professionelle liv, der samtidig fungerer som en dygtig meta-kommentar på skuespil,” udtaler juryen.
Lea Glob, der er uddannet på Den Danske Filmskole, modtog ydermere Reel Talent Award – en pris, hun dog måtte dele med Camilla Nielsson (Democrats).
Og på næste fredag kan Glob minsandten vinde endnu en pris. Ved Ekko Shortlist Awards er hun nemlig nomineret for sin bevægende afgangsfilm Mødet med min far Kasper Højhat, som kan ses på Ekko Shortlist.
Lyrisk film viser nye veje
New:Vision Award gives for en film, der viser nye veje for filmsproget. Den tilfalder i år egyptiske Basim Magdys lyriske The Dent ”om en ukendt by, der drømmer om at være vært for De Olympiske Lege”, som der står i festivalprogrammet.
”Basim Magdys The Dent udviser en stille intensitet, idet den modsætter sig billeddannelsens natur,” starter juryens mildt sagt kryptiske begrundelse.
Endelig gik F:Act Award til Katy Chevigny & Ross Kaufmanns amerikanske E-Team, der handler om en journalistgruppe fra Human Rights Watch, der dokumenterer overgreb mod civile.
Joshua Oppenheimer
Født 1974 i Texas.
Uddannet fra Harvard University.
Debuterede med These Places We’ve Learned to Call Home (1996) og har siden været optaget af at udforske grænselandet mellem fiktion og dokumentarisme.
Dannede i 2001 den London-baserede gruppe Vision Machine med Christine Cynn, Andrea Zimmerman og Michael Uwemedimo.
Har i samarbejde med en anonym indonesisk filmmager lavet The Globalization Tapes (2003) og The Act of Killing (2012), der også foregår i Indonesien.
Bosat i London 1997-2011. Bor nu i København.
Kommentarer