Nyhed
14. dec. 2021 | 15:51 - Opdateret 14. dec. 2021 | 17:18

Kaos truer den danske filmbranche

Foto | FAF & Producentforeningen
Chefen for filmarbejdernes fagforening FAF, René Høyer Jørgensen (tv.), og Producentforeningen direktør Jørgen Ramskov må snart finde frem til en løsning for hver deres medlemmer, hvis julefreden skal sænke sig over dansk film.

”Det er for dårligt, at de ikke påtager sig det helt elementære ansvar som arbejdsgivere,” siger filmarbejdernes sekretariatschef, der har ladet forhandlinger om overenskomst med producenterne overgå til Forligsinstitutionen.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Med film som Oscar-vinderen Druk, publikumsfavoritten Ternet Ninja og den stort anlagte Margrete den Første har den danske filmbranche de seneste år markeret sig med adskillige succeser.

Men i kulissen lurer en krise, der potentielt kan betyde kaos på spillefilm- og seriefiktionsområdet i 2022.

Til nytår udløber Fiktionsoverenskomsten mellem de danske filmarbejderes fagforening FAF og producenternes interesseorganisation, Producentforeningen, hvor Jørgen Ramskov er direktør.

Hos FAF er man voldsomt frustreret over, at Producentforeningen ikke har været behjælpelig med at finde en løsning.

”Vi ønsker ikke at komme i konflikt, men vi har siddet i mange ikke-møder med Producentforeningen, som også har aflyst mange møder,” siger René Høyer Jørgensen, sekretariatschef i FAF, til Filmmagasinet Ekko.

”Vores forhandlingsudvalg tager fri fra arbejde for at tage til møder, hvor der så ikke sidder nogen producenter, men ofte kun Producentforeningens sekretariat, som ikke har mandat til at træffe afgørende beslutninger,” fortsætter FAF-chefen.

”Det har været ødelæggende for fremdriften i forhandlingerne og fremstået, som om det handler om at gøre modstanderen mør, så FAF til sidst bare accepterer et eller andet!”

Frihedsberøvet
Fordi de to parter ikke kan nå til enighed, skal forhandlingerne nu fortsætte i den såkaldte Forligsinstitution.

Det er en statslig forvaltningsmyndighed, hvor uafhængige forligsmænd skal sikre, at der bliver arbejdet for at nå til enighed mellem parterne.

Håbet for FAF er, at den eskalerende situation ikke ender i en konflikt, som kan betyde et reelt produktionsstop. Det er faktisk et ret drastisk skridt at drage Forligsinstitutionen ind i forhandlingerne, for instansen har ganske vide beføjelser.

”Forligsmanden kan sågar sende politiet ud for at hente en person, der ikke er mødt op. Når man er i Forligsinstitutionen kan man godt opleve en form for umyndiggørelse,” fortæller René Høyer Jørgensen.

”Det er også forligsmanden, der bestemmer, hvornår de indkaldte kan forlade Forligsinstitutionen. Der er nogen, som har siddet i flere uger på fængselslignende møbler – der er ikke senge eller noget. Man bliver faktisk frihedsberøvet!”

FAF mener dog, at det er nødvendigt, fordi Producentforeningen i hele 2021 ikke har vist interesse i at finde frem til en ny aftale i forhold til Fiktionsoverenskomsten.

”Det er for dårligt, at de ikke påtager sig det helt elementære ansvar som arbejdsgivere, der modtager offentlige midler fra Filminstituttet. Det nytter ikke at løbe væk fra det med forklaringer om, at der mangler folk,” siger sekretariatschefen.

René Høyer Jørgensens kommentar er en henvisning til Jørgen Ramskovs udtalelse om, at der mangler kvalificeret arbejdskraft i den danske filmbranche, fordi der produceres så meget. Men det ser FAF-chefen som en søforklaring.

”Det handler om, at hvis producenterne ikke planlægger ordentligt, så budgettet matcher manuskriptet, oplever mange, at de behandles dårligt. Det siver ned gennem hele systemet, så de kan ikke fralægge sig ansvaret!”

Overarbejde løbet løbsk
I sommer underskrev over 700 filmfolk et åbent brev, hvor de protesterede over dårligt arbejdsmiljø med stress og chikane i film- og tv-branchen.

Og FAF har en række krav til en ny aftale.

”Overarbejdet er løbet fuldstændigt løbsk. Vi gik med til en arbejdsuge på 40 timer, selv om vi ønskede den på 37 timer, så producenterne bedre kunne planlægge,” siger René Høyer Jørgensen.

”Men nogle producenter varsler i starten af en produktion 50 timers arbejdsuger, fordi overarbejdstaksterne er for lave, så det kan betale sig for budgettet bare at betale overtid.”

”Produktioner er tilmed blevet et karavaneshow, hvor man rejser rundt og samler én million op i Randers, to millioner i Vejle, fem i Aarhus og ti på Fyn, selv om filmen intet har med de steder at gøre. Derfor kan nogle filmarbejdere være udstationeret halvdelen af året! Det er selvfølgelig dårligt for work-life-balance, hvis man også vil have en familie og den slags.”

FAF spørger i denne uge sine medlemmer, om de er villige til at overdrage et mandat til bestyrelsen, så man kan melde konflikt – eller på godt dansk: nedlægge arbejdet.

René Høyer Jørgensen understreger, at det kun er et våben, man vil gribe til, hvis alle andre muligheder er udtømt.

Direktør er overrasket
Direktøren i Producentforeningen er meget forundret over, at forhandlingerne er overgået til Forligsinstitutionen.

”Jeg var ude og spise frokost med René i onsdags i sidste uge, og dér aftalte vi at holde møde, som skulle have været i denne uge. Pludselig får vi en mail om, at de beder forligsmanden om at gå ind i sagen,” siger Jørgen Ramskov og fortsætter:

”Det er jeg overrasket over, må jeg sige. Det er rigtigt, at det har været en lang proces, og det har det, fordi FAF er blevet splittet. Gruppen af fotografer, scenografer og klippere har meldt sig ud. Det har gjort det meget kompliceret at finde ud af, hvem vi skulle forhandle med.”

– Har I manglet viljen og et klart mandat – som René Høyer Jørgensen siger – til at indgå i reelle forhandlinger?

”Det er noget vrøvl. Vi har haft nogle møder, hvor vi ikke kunne blive enige om den økonomiske ramme, og hvor FAF gerne ville diskutere enkeltdele. Det vil vi også gerne, men det giver ikke mening, før vi har afklaret rammen.”

Vildt kampskridt
I slutningen af 00’erne var der en periode på omkring fire år, hvor der ikke var nogen overenskomst mellem Producentforeningen og FAF.

– I FAF har man fået det indtryk, at I slet ikke er interesseret i at have en overenskomst?

”Det er forkert. Vi vil gerne have en overenskomst, og vi vil gerne have en overenskomst med FAF og de tre udbryderforeninger.”

– I sommer var der en underskriftsindsamling om dårligt arbejdsmiljø, og René Høyer Jørgensen mener, at overarbejdet er løbet løbsk!

”Det er ikke mit indtryk. Vi anerkender, at man skal have en lønstigning, men vi har også tilkendegivet, at vi vil bruge penge på at forbedre arbejdsmiljøet.”

– I har heller ikke en overenskomst med Danske Filminstruktører. Hvorfor?

”Det er lidt en anden problemstilling, fordi det for hver produktion er en enkeltpersons kontrakt. Filmarbejdere eller skuespillere er derimod grupper, man aftaler løn- og arbejdsforhold for. Men på tv-serier er der ofte flere instruktører, og derfor har vi aftalt et møde med Danske Filminstruktører, hvor vi skal diskutere mulighederne for at lave en overenskomst.”

Hvis det kommer så vidt, at FAF nedlægger arbejdet, vil det ramme filmproduktioner meget hårdt, erkender Jørgen Ramskov.

”Det vil være et vildt kampskridt at tage. Men vi er i forhandlinger, så forhåbentlig kommer det ikke så vidt. En arbejdsnedlæggelse vil jo ikke bare ramme producenter meget hårdt, men også FAF-medlemmer,” siger direktøren i Producentforeningen.

Mødet i Forligsinstitutionen skulle have fundet sted i morgen onsdag, men er blevet udsat på grund af coronavirus.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko