Nyhed
21. okt. 2021 | 11:50 - Opdateret 21. okt. 2021 | 14:29

Komik om transkøn skaber kaos i Hollywood

Foto | Netflix
Dave Chappelle har med standup-showet The Closer igangsat en voldsom diskussion, der har ført til en fyring af en Netflix-medarbejder og skabt problemer for chefen Ted Sarandos.

I kølvandet på et standup-show af den amerikanske komiker Dave Chappelle får Netflix voldsom kritik fra transmiljøet, der bakkes op af store stjerner.

Af Nicki Bruun

Dave Chappelle er en af de mest populære komikere i nyere tid. Han havde i starten af 00’erne stor succes med tv-programmet Chappelle’s Show, hvor han lavede sjov med emner som racisme og forholdet mellem mænd og kvinder.

Men nu har hans seneste standup-show fået enorm kritik fra aktivister, interesseorganisationer og anmeldere for at være transfobisk og homofobisk.

I The Closer, der fik premiere på Netflix den 5. oktober, bruger han meget af showets lige over 60 minutter på at tale om LGBT-miljøet og cancel culture.

Komikeren fortæller blandt andet om en komikerven, transkvinden Daphne Dorman, der begik selvmord i 2019. Ifølge Chappelle tog hun sit liv, da hun blev lagt for had af transmiljøet på grund af sin støtte til Chappelle.

Chappelle slutter The Closer med at sige, at han har skabt en fond for Dormans datter. En dag vil han fortælle hende, at ”hendes far var en fantastisk kvinde”.

De kontroversielle jokes tæller et forsvar for Harry Potter-forfatteren J.K. Rowling, der blev kritiseret for udtalelser om, at biologisk køn ikke kan ændres.

Showet har skabt oprør blandt Netflix-ansatte, der offentligt kritiserer firmaet. Det har ført til fyringen af en medarbejder, som ifølge streamingtjenesten havde forbrudt sig mod virksomhedens kodeks ved at dele fortrolig information om The Closer.

Nu har uenigheden ført til, at der i går onsdag var en ”virtuel walkout” blandt ansatte på Netflix. Her forlod de deres arbejde på streamingtjenesten for i stedet at bruge tiden på at støtte transmiljøet, lød det ifølge amerikanske medier fra demonstrationens arrangører.

Angreb på komikkens frihed
Der er der også støtter på Dave Chappelles side.

Jamie Masada, som er grundlægger af en kæde af comedy-klubber ved navn Laugh Factory, har i et åbent brev opfordret folk fra komikkens verden til at bakke op om Chappelle.

”Vi er vidner til et angreb på komikkens uafhængighed og den frihed, der gør komik til den mest organiske og non-kommercielle form for underholdning,” skriver Jamie Masada ifølge avisen Los Angeles Times.

”Hvis vi ikke støtter hinanden, er det ikke bare en af os, der mister friheden – dét bliver os alle. Og når friheden først er væk, vil dørene til humoristiske udtryk blive lukket godt og grundigt.”

Også på sociale medier og i forskellige kommentarspor har mange mennesker meldt sig under Dave Chappelles faner.

De hylder komikeren for at sige, hvad mange ifølge dem mener. Og skoser Dave Chappelles kritikere for at være overfølsomme i forhold til komik.

Kræver trans-repræsentation
Netflix-chefen Ted Sarandos var også først klar i mælet i sit forsvar for Dave Chappelle.

Han skrev i et brev til sine medarbejdere, at streamingtjenesten stod bag komikerens ret til at ytre sig. Senere er han dog gået i rette med egne formuleringer og undskylder nu, hvordan han har udtrykt sig.

”Jeg dummede mig i den interne kommunikation. Jeg skulle have indledt med meget mere menneskelighed. Der var en gruppe ansatte, som var sårede over en beslutning, vi havde truffet. Og det skal anerkendes,” har han sagt til mediet Variety.

Undskyldningen fra Sarandos har dog langt fra gydet olie på vandene. Transkønnede og non-binære Hollywood-stjerner som skuespilleren Elliot Page og Matrix-skaberen Lilly Wachowski har tilkendegivet deres støtte til transmiljøet.

Og skaberen af serien Transparent, Joey Soloway, har i et interview med The Hollywood Reporter sagt, at The Closer er voldsomt skadelig kønsvold, som der skal handles på med det samme.

”Jeg vil have trans-repræsentation i Netflix-bestyrelsen. En transperson skal i bestyrelsen i den her uge!”

Trailer: The Closer

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko