Nyhed
01. juli 2020 | 13:04

Komiker udstiller racisme blandt Trump-fans

Foto | Everyman Pictures
Sacha Baron Cohen optræder som den kasakhiske journalist Borat Sagdiyev i Borat fra 2006, hvor den britiske komiker ikke var så kendt. I dag risikerer han at blive genkendt, selv om han er i forklædning.

Britiske Sacha Baron Cohen har øjensynligt gentaget kunststykket fra film som Borat og fået et højreorienteret publikum i Washington til at synge en hadsk sang.

Af Nicki Bruun

Den britiske komiker Sacha Baron Cohenhar gjort det til en kunst at tage røven på folk i film som Borat og Brüno, hvor han spiller henholdsvis kasakhisk journalist og østrigsk modebøsse.

Nu har han øjensynligt været på spil igen.

Amerikanske medier skriver, at Sacha Baron Cohen i weekenden skal have optrådt ved et højreorienteret vælgermøde i staten Washington på USA’s nordvestkyst.

Arrangørerne er i hvert fald ikke i tvivl om, at det er Cohen, der i udklædt form får publikum til at synge med på en racistisk sang om at smitte de politiske modstandere med coronavirus.

Den handler om, at Barack Obama, Hillary Clinton og den amerikanske læge i spidsen for landets corona-håndtering, Anthony Fauci, skal have injiceret det, som sangeren med lån fra præsident Donald Trump kalder ”Wuhan-forkølelsen”.

Se en video fra optrinet nederst i artiklen!

Nøgne julelege
Sacha Baron Cohen har ikke selv taget ansvar for den opsigtsvækkende optræden.

Men det tyder på, at komikeren arbejder på en ny sæson af HBO-programmet Who Is America?, der fik premiere i 2018.

Her spiller han en række besynderlige mennesker og får vanen tro folk til at opføre sig ret specielt – eller måske vise, hvem de virkelig er.

Det er derfor ikke uvant for Sacha Baron Cohen at udstille andre mennesker og dermed udsætte sig selv for fare.

En republikansk politiker endte med at trække sig fra jobbet, fordi han i Who Is America? hoppede på komikerens julelege og ytrede sig nedsættende om homoseksualitet, mens han viste sin bare numse.

Video: Optræden fra vælgermøde

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko