Nyhed
14. okt. 2014 | 17:41 - Opdateret 14. okt. 2014 | 21:34

Kun Imperial viser Interstellar rigtigt

Foto | Melinda Sue Gordon
Christopher Nolans Interstellar er udråbt til årets helt store visuelle oplevelse, men danske biografgængere uden for København må tage til takke med den digitale version.

Christopher Nolan og Paul Thomas Andersson kæmper for gammeldags celluloid filmkunst. Men de digitaliserede biografer kan ikke vise film i det format, stjerneinstruktørerne ønsker.

Af Morten Scriver Andersen

Biografernes mantra har altid været, at de viser filmene som instruktørerne har tænkt dem.

Men det lever de ikke op til i tilfældene Interstellar og Inherent Vice af de to amerikanske stjerneinstruktører Christopher Nolan og Paul Thomas Andersson.

Nolan og Andersson er nogle af de få instruktører, der midt den altomfattende digitalisering stadig kæmper for den gammeldags og, hvad nogen betragter som, den mest autentiske filmoplevelse.

Deres seneste film er optaget på henholdsvis 70mm og 35mm film, selvom de fleste biografer er gået over til udelukkende digitale visninger.

Derfor vises Interstellar – Nolans nye sci-fi-film om en gruppe forskere, der rejser ud i rummet – kun i dens oprindelige 70mm-format i Imperial i København. Resten af landets biografgængere må tage til takke med den digitale version.

Som vinyler og cd’er
Det er ifølge formand for Biografmuseet, Thomas Hauerslev, et tab for det danske biografpublikum, som han mener går glip af en stor del af oplevelsen ved Interstellar, når den vises i sin digitale udgave.

”Det er ligesom med vinyl og cd’er. Lyden og lyset er bedre. Den digitale version er for steril og gengiver verden perfekt, men sådan er virkeligheden jo ikke.”

70mm er kendt som filmmediets Rolls Royce, men har aldrig været standard for biografvisninger. Titanic (1998), der blev optaget i 35mm og blæst op til en 70mm-print, er det seneste eksempel på en kommerciel film, der har haft premiere i 70mm med danske undertekster.

I ”gamle dage” blev biograffilm optaget og vist på 35 millimeter brede filmstriber. Her er billedet halvt så skarpt som ved 70mm. Men for få år siden overgav næsten samtlige danske biografer sig til digitaliseringen og skiftede de gamle kinomaskiner ud med digitale projektorer.

Andersson vist på 70mm
Alligevel har filmstrimlerne sin trofaste fanskare i Hollywood – heriblandt Christopher Nolan og Paul Thomas Andersson.

Sidste år lykkedes det Paul Thomas Andersson at få vist The Master i 70mm ved to særforestillinger i Imperial – dog uden tekstning. Hans nye Inherent Vice er optaget i 35mm, men står kun til at blive vist digitalt.

Nolan har med Interstellar fået gennemtrumfet særvisninger i 50 biografer verden over i formatet 70mm IMAX – et format, som ingen danske biografer dog har mulighed for at vise.

Men Imperial har sammen med tre andre biografer i Europa fået lavet en eksklusiv kopi af Interstellar på ordinær 70mm-film, så det danske publikum alligevel ikke snydes helt for Nolans film, som han har tænkt den.

Omsætning vigtigere end kvalitet
Nolans kampagne for filmstrimlen er ellers stik imod produktionsselskabet Paramounts tidligere udmeldinger.

Sidste år meddelte Paramount, at de som det første selskab fremover udelukkende ville udsende digitale film. Men med Christopher Nolan, der før har talt dunder mod den rene digitalisering, har de gjort en undtagelse.

“Det er billigere at arbejde med film, det ser meget bedre ud, og det er ekstremt pålideligt. Jeg tror ærligt talt, at det udelukkende handler om producenternes økonomiske interesser og en industri, der tjener flere penge på forandringen end ved at bevare status quo,” sagde Nolan i 2012 til Directors Guild of America.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko