Lønforhandlinger overgår til forligsinstitutionen
Det går ikke altid glat, når der skal forhandles kollektiv overenskomst mellem arbejdsgivere og arbejdere, og nu står to parter langt fra hinanden i den danske filmbranche.
Forhandlingerne om fiktionsoverenskomst mellem Film- og tv-arbejderforeningen FAF og arbejdsgivernes organisation Producentforeningen er endt i Forligsinstitutionen.
Det fremgår af en meddelelse til FAF’s medlemmer fra forpersonskabet. Stridspunktet er omfanget af de næste års lønstigning.
”Tre procent i sammenlagt lønstigning over tre år, hvilket giver én procent pr. år. Det var, hvad Producentforeningen fremlagde som deres ultimative tilbud i forhandlingerne om en ny Fiktionsoverenskomst,” står der i meddelelsen.
Det er FAF, som har henvendt sig til Forligsinstitutionen.
”Vi er desværre for langt fra hinanden. Derfor er det nødvendigt at bede forligsmanden om hjælp til at få gang i forhandlingerne igen. Ellers ender vi i en fastlåst situation, som kan føre til en direkte konflikt,” siger sekretariatschef for FAF, René Høyer Jørgensen, til Filmmagasinet Ekko.
Vi har henvendt os til Producentforeningen, som oplyser, at man ønsker at gennemføre forhandlingerne i forligsinstitutionen og ikke i medierne.
Anden gang på tre år
Forligsinstitutionen er en statslig myndighed, hvor uafhængige forligsmænd skal sikre, at der bliver arbejdet for at nå til enighed mellem parterne.
Forhandlingerne i forligsinstitutionen starter søndag den 24. november, oplyser René Høyer Jørgensen. FAF’s medlemmer skal også mødes til generalforsamling den 26. november, hvor de vil drøfte situationen.
Grunden til at afvise Producentforeningens tilbud er ifølge medlemsmeddelelsen blandt andet, at det ikke er nok til at kompensere for de seneste års og det kommende års inflation.
”Hvis vi skal sikre reallønnen for vores medlemmer, så taler vi om en lønstigning i størrelsesordenen 12,5 procent over de næste tre år,” siger René Høyer Jørgensen til Ekko.
I 2021 endte forhandlingerne om fiktionsoverenskomst også i forligsinstitutionen, hvorefter parterne fandt sammen og indgik en fiktionsoverenskomst.
Trange tider
I flere artikler i MediaWatch har danske producenter i den forløbne uge udtalt sig om trange tider i branchen, der kan være en forklaring på Producentforeningens udspil.
En undersøgelse fra Producentforeningen viser, at producenterne har fået langt færre fiktionsbestillinger fra streamingtjenester og broadcastere siden 2022.
Desuden peges der på en stor stigning i omkostningerne for spillefilm, som i 2010 i gennemsnit brugte 8,4 millioner kroner på løn, og i 2021 brugte sytten millioner kroner, skriver MediaWatch.
”Vi kan ikke genkende billedet af store lønstigninger. Vores medlemmer har de sidste tre år oplevet en beskeden lønstigning, som ikke har kompenseret for inflationen i samme periode,” siger René Høyer Jørgensen.
Kommentarer