Interview
07. okt. 2014 | 10:05

Lyden af lyssværd og leopardsæler

Foto | Povl Thomsen
Tonemester Tim Nielsen, instruktør Martin Barnewitz og tonemester Peter Albrechtsen under arbejdet med Dannys dommedag.

”Jeg nyder at manipulere folk med lyd,” siger Hollywood-tonemester Tim Nielsen, der hjælper sin danske kollega Peter Albrechtsen og instruktør Martin Barnewitz med at skabe uhygge for ørerne i Dannys Dommedag.

Af Rune Bruun Madsen

”Vi lever lige så meget i en verden af lyd, som i en verden af billeder. Vi tænker bare ikke så meget over det,” siger Tim Nielsen, da jeg spørger, hvor vigtig lydsiden er i en film.

”Man siger, at et billede kommer ind ad hoveddøren, mens lyd kommer ind ad bagdøren,” tilføjer Peter Albrechtsen.

Gennem sit venskab med den danske tonemester Peter Albrechtsen har Tim Nielsen, der normalt arbejder for George Lucas’ Skywalker Sound, sagt ja til at skrue med på knapperne i instruktør Martin Barnewitz’ ungdoms-monsterfilm Dannys dommedag (premiere 9. oktober).

”Lyden er den mest usynlige del af en film. Den ubevidste effekt er magisk. Man kan spille den samme scene med et par, der sidder ved et bord og spiser middag. Alt efter, hvilke lyde man tilfører scenen, kan stemningen ændre sig fuldstændigt,” supplerer Peter Albrechtsen.

Ubehagelig stilhed
Vi møder alle tre – instruktøren, tonemesteren og den amerikanske kollega – til en snak om lyd på film.

Uden for Nordisk Film-studierne i Valby skinner solen, og en masse mennesker drikker kolde fyraftensøl. Men biografen er henlagt i mørke bortset fra det svage diodelys fra den gigantiske mikserpults tusindvis af knapper.

”Hvis vi gør vores arbejde godt, lægger folk ikke mærke til det. De kommer ud af biografen med en bedre oplevelse, men de er ikke klar over, hvor meget vi gjorde for at hjælpe dem på vej. Jeg nyder at manipulere folk med lyd,” siger Tim Nielsen.

– Hvordan kan man manipulere med lyd?

”Under en scene starter vi tit med en masse lyd og larm. Som scenen skrider frem, fjerner vi gradvist en masse elementer. Til sidst er der næsten stilhed. Ingen i publikum lægger bevidst mærke til det, men resultatet er, at man bliver suget ind i øjeblikket og karaktererne,” siger Tim Nielsen og fortsætter:

”Fraværet af lyd er meget ekstremt for de fleste. Vi bor ikke i en stille verden, så når man bliver præsenteret for stilhed, virker det meget ubehageligt. I biografsale kan man endda se, hvordan folk stopper med at spise popcorn, hvis lyden i en scene forsvinder.”

Han underbygger sin påstand med et eksempel fra en Hollywood-film.

”I Cast Away skyller Tom Hanks op på en øde ø. I en normal verden havde der været en masse lyde fra fugle og insekter og så videre. Men man fjernede alle naturlige lyde undtagen lyden af havet og vinden.”

”Resultatet er en ekstrem følelse af isolation, der forstærker historien meget effektfuldt. Lyden af fuglefløjt havde ødelagt det hele. Publikum føler isolationen, men de ved ikke, hvorfor stemningen er ubehagelig.”

Overlæsset med musik
Når det gælder lyddesign, er Tim Nielsen ikke hvem som helst. Hans cv er spækket med den ene store Hollywood-blockbuster efter den anden – fra Pirates of the Caribbean til Avatar. Derfor må man også undre sig en smule, når man pludselig finder ham bag mikserpulten i en københavnsk forstad.

”Det er befriende at arbejde på en dansk film. Vi er et lille hold, alle arbejder tæt sammen, og det er okay at kritisere hinanden. På en Hollywood-film har du en masse store egoer hele vejen op gennem fødekæden, og produceren ønsker ikke nødvendigvis den samme film som instruktøren,” siger Tim Nielsen, der også arbejdede på Lars von Triers Antichrist.

Tim Nielsen pointerer, at det er blevet et stort problem i amerikanske blockbusters, at underlægningsmusikken overdøver lydeffekterne. En af grundene er, at store komponister som Hans Zimmer, der står bag musikken til Pirates-filmene og Christopher Nolans Batman-trilogi, bliver betalt efter hvor mange minutters musik, de har med i en film.

”Store Hollywood-film er overlæsset med musik. Vi prøver ofte at overbevise instruktøren om den emotionelle styrke i lydeffekter i stedet for musik. Men der er mange millioner på spil, og instruktøren stoler ofte ikke på, at lydeffekter kan fremkalde lige så store følelser.”

”I den første Ringenes herre er der en scene, hvor en af de mørke riddere kommer til en by. Oprindeligt var der musik i hele scenen, men vi prøvede at lave den uden musik. Peter Jackson hørte det og blev meget forundret over forskellen,” siger Tim Nielsen.

Begravet under mikserpult
”Problemet er de store budgetter,” fortsætter Tim Nielsen. ”Jeg kan huske, Peter Jackson engang skar to minutter af en scene og sagde: ’Ups, der røg for syv millioner dollar visuelle effekter.’”

– Kan du give et eksempel fra en af dine film, hvor fraværet af musik og lyd er filmens styrke?

”Et godt eksempel er Paul Thomas Anderssons There Will Be Blood. Filmen indeholder meget lidt musik, og når der er musik, er den meget bizar. Filmen åbner med et kvarters lyd og næsten ingen dialog,” siger Tim Nielsen og uddyber:

”Et andet hold havde arbejdet med lyden, men instruktøren var ikke tilfreds. Det virkede ikke troværdigt. Vi blev kaldt ind, og jeg foreslog at kassere alle lydene. Det var tre uger før deadline. Vi tilsatte fejl, distortion og mikrofonbump, der kunne ledsage den grumme og grumsede billedside. Indtil da var lyden alt for pæn.”

”David Lynch er også et godt eksempel på en instruktør, der arbejder gennemført og effektivt med sit lyddesign. Han var faktisk så tæt med sin tonemester, Alan Split, at da han døde, begravede Lynch noget af hans aske under mikserpulten i sit hjemmestudie,” siger Tim Nielsen.

– Optager man stadig lyde ude i felten?

”Så meget som muligt. Men findes der en anstændig lyd i et arkiv, så bruger man bare den. Der er dog uheldigvis visse lyde, der går igen i en masse film. Eksempelvis er der en speciel vindlyd, der findes i et offentligt tilgængeligt lydarkiv, så den er brugt i en masse produktioner. Når jeg hører den lyd, krummer jeg tæer.”

”Det samme med lyden af en dør, der åbner, i science fiction-film. Originallyden blev skabt til Star Trek i 60’erne, og siden har alle døre i det ydre rum lydt fuldstændig ens,” siger Tim Nielsen og griner.

Lyssværd i dur og mol
Den amerikanske tonemester fortæller, at en af hans yndlingslyde blev skabt ved et tilfælde.

”Jeg optog lyden af en barbermaskine og senere lyden af en metalskål, der blev tabt på gulvet. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg prøvede at putte den tændte barbermaskine ned i skålen, og som jeg flyttede den rundt på bunden, opstod de mest fantastiske lyde. Netop den lyd blev faktisk brugt i scenen med den mørke ridder i Ringenes herre.”

”Lyden af Luke Skywalkers landspeeder i Star Wars er lavet ved at putte en mikrofon ind i en støvsugerslange og optage lyden af biler, der kører forbi. Ben Burtt (lyddesigner på Star Wars, red.) er et eksempel på at være utroligt kreativ uden at bruge en masse teknologi.”

”Tro det eller ej, men lyden fra lyssværdene stammer fra en gammel filmfremviser på filmskolen i Los Angeles, hvor han gik. Han tilsatte en masse resonans til maskinens monotone summen. Det gav den karakteristiske lyd, som alle kender i dag,” siger Tim Nielsen.

Peter Albrechtsen supplerer:

”Lyden af skurkenes lyssværd er i mol, mens lyden af heltenes lyssværd er i dur. Visuelt er der lyssværdenes farve, men de har også deres egne, auditive karaktertræk.”

Abebrøl og leopardsæler
I Dannys dommedag invaderer en række glubske monstre et roligt villakvarter, og Danny gemmer sig i en kælder sammen med sin bror. Filmen bruger derfor især lydeffekter til at insinuere, at ondskaben kommer nærmere.

”Her spiller lyd en massiv rolle. Der er meget suspense i Dannys dommedag, og suspense er meget baseret på lyd. Det prøver man at inkorporere i skrivefasen,” siger filmens instruktør, Martin Barnewitz.

”Det er meget vigtigt at fortælle skuespillerne, hvilke lyde de skal forestille sig, og hvor de bevæger sig hen i rummet. Ellers virker det ikke troværdigt. Gode lydsider begynder på manuskriptstadiet.”

– Hvad var de største udfordringer i lydarbejdet med Dannys dommedag?

”At lave en troværdig lydside til filmens monstre har været en stor udfordring. Idéen var, at monstrene skulle komme fra havet, så vi har forsøgt at inddrage dyrelyde fra eksempelvis leopardsæler og frøer. Vi har også brugt aber. Man skal ikke bare skabe lyde, men et helt sprog til disse monstre,” siger Peter Albrechtsen og fortsætter:

”Mikkel Nielsen, der optog lydeffekterne, tog i Zoologisk Have på næsten daglig basis. På en kirkegård optog han lyden af en gammel vandhane, der ikke ville virke og lavede en underlig lyd.”

”Monstre er noget af det sværeste at lave lyde til. At bruge rigtige dyr virker bedre end kunstige lyde. Det går helt tilbage til Star Wars. Chewbacca er eksempelvis mest af alt en kamel,” siger Tim Nielsen og tilføjer med et glimt i øjet:

”Vi lydfolk har mange hemmeligheder, men vi bytter også mange lyde med hinanden. Lidt ligesom baseball-kort: ’Jeg giver dig tre tigerbrøl for din hvalros.’”

Dannys dommedag har premiere den 9. oktober.

Kommentarer

Tim Nielsen

Født 1971 i Minneapolis, USA.

Arbejder for Skywalker Sound, der er ejet af George Lucas.

Har vundet flere priser for sit lydarbejde.

Udvalgt filmografi

Snowpiercer, 2013

War Horse, 2011

Toy Story 3, 2010

Antichrist, 2009

Avatar, 2009

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, 2008

There Will Be Blood, 2007

Hellboy, 2004

Ringenes herre – kongen vender tilbage, 2003

Ringenes herre – eventyret om ringen, 2001

Pirates of the Caribbean-filmene, 2003, 2006, 2007

© Filmmagasinet Ekko