Cannes 2016
15. maj 2016 | 00:17

Spielberg: Magien er vores håb

Foto | Festival de Cannes
Steven Spielberg er tilbage på Cannes med sin nye Den store venlige kæmpe, hvor han atter har skabt et eventyrligt univers.

”Jo værre verden er, jo mere må vi tro på det magiske,” sagde Steven Spielberg, da han i dag præsenterede Den store venlige kæmpe i Cannes.

Af Rasmus Stenbæk Iversen og Claus Christensen

Selv om Steven Spielbergs splinternye Den store venlige kæmpe slet ikke er med i konkurrencen på årets Cannes-festival, er det altid et tilløbsstykke, når den produktive veteraninstruktør disker op med en ny film.

I dag havde den verdenspremiere i det sydfranske – uden for konkurrence.

Filmens originaltitel The BFG er en forkortelse af Big Friendly Gigant, og der er tale om en filmatisering af en børnebog af Roald Dahl, der også har skrevet Charlie og chokoladefabrikken.

Lang kø på Croisetten
På forhånd havde mange set frem til Spielbergs nye film, fordi han med historien om en piges møde med en venlig kæmpe er vendt tilbage til samme eventyrlige boldgade som sin klassiker E.T.

Køen var alenlang på Croisetten, og på det efterfølgende pressemøde gik mange af pressens spørgsmål på den 69-årige amerikanske instruktørs fantastiske univers og fortælleglæde.

”Vi bliver alle sammen nødt til at tro på magien,” fortalte Spielberg, da han blev spurgt, hvordan han kan lave magiske film i en tid, hvor diverse kriser præger verdens gang.

”Jo værre verden er, jo mere må vi tro på magi. Det magiske giver os håb og tvinger os til at handle i en verden, der har brug for vores opmærksomhed. Håb kommer af magi, og jeg tror på, at film viser folk magi og håb. Det er det allervigtigste for mig.”

Visioner og forventninger
I år vender Steven Spielberg tilbage til Cannes, efter at han i 2013 var formand for festivalens jury.

På det seneste har Spielberg været en yderst produktiv instruktør. Sidste år havde han premiere på koldkrigsfilmen Spionernes bro, som Mark Rylance vandt en Oscar for som bedste mandlige birolle. I Den store venlige kæmpe har instruktøren igen hentet Rylance ind i rollen som kæmpen.

Siden gennembruddet i 1970’erne har Spielberg som en af de allermest succesfulde instruktører formået at forene kunstnerisk tidsløse film med publikumssucces. Men ifølge instruktøren er publikum ikke noget, der fylder meget, når han arbejder.

”Jeg kan ikke afstemme mine egne visioner med publikums forventninger, når jeg laver film. Jeg udtrykker det, jeg udtrykker. Jeg ændrer mig år for år, og det smitter nok af på mine film, men jeg fokuserer ikke på publikum.”

”Jeg overvejer først publikums forventninger, når jeg bliver spurgt om det, som det sker nu. Ellers er det at lave film mest et job for mig – men et fantastisk, sjovt, hårdt og engagerende job. Jeg elsker det, og jeg vil fortsætte med det resten af mit liv,” forsikrede Steven Spielberg.

Oplæsning for sine børn
Manuskriptet til Den store venlige kæmpe er skrevet af Melissa Mathison, der også skrev Spielbergs E.T. i 1982, men som døde i november sidste år.

Filmen handler om pigen Sophie, der møder en stor, men venlig kæmpe, der tager hende med til et magisk land for kæmper.

Og instruktøren har længe været bekendt med Roald Dahls bog, som Den store venlige kæmpe baserer sig på.

”Jeg leder altid efter de gode historier, og nogle af dem er lige foran næsen på os. Jeg læste selv bogen for mine børn, da de var små, og under læsningen var jeg selv den store venlige kæmpe for dem. Jeg ved, hvordan det føles at være kæmpen, fordi jeg var høj, og de var små, men vi var sammen om bogen.”

”Jeg har ikke arbejdet på Den store venlige kæmpe i ti-femten år, men derimod var det en film, jeg reagerede spontan på, da jeg fik tilbuddet. Jeg mente, at jeg kunne belyse fortællingen endnu mere fra nye sider.”

”Der var intet kynisk i at fortælle historien om Den store venlige kæmpe for mig. Filmen handler ikke om, hvor stor kæmpen er i forhold til Sophie, men om hvor meget deres hjerter vokser sammen.”

Pressekonference: Den store venlige kæmpe

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko