Nyhed
03. apr. 2012 | 14:11

Massiv efterspørgsel efter kultfilm

Foto | Anders Askegaard
Let's get lost

Udgivelsen af Let’s Get Lost gjorde Ekko #55 til den bedst sælgende udgave af magasinet nogensinde.

Af Jacob Ludvigsen

Det var ikke kun Ekkos redaktion, der mente, at Jonas Elmers kultdebutfilm Let’s Get Lost fortjente at være tilgængelig for alle og enhver.

Filmen havde aldrig været udsendt på dvd, da Ekko udgav den med #55 og ramte en stor efterspørgsel efter et gensyn med tre fodboldglade døgenigte og Sidse Babett Knudsens jalousiramte rappenskralde.

Magasinet med Let’s Get Lost blev det suverænt bedst sælgende Ekko-nummer i løssalg nogensinde.

Det solgte 49 procent mere end et gennemsnitligt Ekko-nummer og 21 procent mere end det hidtil bedst sælgende blad, #50, der bød på dvd’en Nordic Short Films med verdenspremiere på Lars von Triers ufuldendte film Dimension.

En plads i filmhistorien
Udgivelsen af Let’s Get Lost vakte stor opmærksomhed i medierne, hvilket formentlig styrkede folks interesse for projektet.

Gennem et crowdfunding-initiativ hjalp danske filmfans desuden med at finansiere udgivelsen, der krævede en omfattende restaurering af filmen. Restaureringen betød, at dvd’en trods det gode salg blev en underskudsforretning for Ekko.

”Vores udgifter til restaureringen oversteg indtægterne fra crowdfundingen og salget af bladet. Men udgivelsen har givet en masse omtale af Ekko og en goodwill, som er guld værd og svær at opgøre i penge,” mener Ekkos chefredaktør Claus Christensen.

”Et af Ekkos formål er at formidle filmkunsten, og det er dvd’en med Let’s Get Lost et godt eksempel på. Let’s Get Lost var ved at blive glemt, og med udgivelsen har vi givet filmen den plads i nyere dansk filmhistorie, som den efter vores opfattelse fortjener,” siger han.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko