Interview
15. apr. 2021 | 07:47

En dansker i internationalt spotlys

Foto | Caviar
Trommeslageren Ruben (Riz Ahmed) får vendt op og ned på sit liv, da han pludselig begynder at miste hørelsen i det intense drama, som er klippet af en dansker.

”Klipningen har været det enkles kunst af respekt for skuespilleren Riz Ahmeds rå præstation,” siger Oscar-nominerede Mikkel E.G. Nielsen om Sound of Metal.

Af Nicki Bruun

Dansk film går den mest spændende Oscar-uddeling i mange år i møde. 

Druk er favorit til at vinde prisen for bedste internationale film, og Thomas Vinterberg er nomineret som instruktør, mens Elvira Lind er i spil i kategorien for bedste kortfilm. 

Og i den ligning er træerne for tiden ved at vokse ind i himlen for filmklipperen Mikkel E.G. Nielsen. 

I weekenden vandt han den britiske BAFTA-pris for sit arbejde på trommedramaet Sound of Metal, som danskeren også er Oscar-nomineret for. 

Med en række sejre og nomineringer i indeværende prissæson – der har gjort ham til en af favoritterne til at vinde en Oscar-statuette – er han i gang med at gøre sig bemærket på den allerstørste internationale scene. 

Det tager danskeren dog temmelig roligt, men han er glad for at være repræsentant for en overset faggruppe. 

”Det har været en uopnåelig drøm, for det er ikke den virkelighed, vi lever i herhjemme i Danmark,” siger Mikkel E.G. Nielsen over telefonen. 

”Vi kan drømme om, at vores film bliver Oscar-nomineret som bedste udenlandske, og det har jeg prøvet med En kongelig affære. Men at det pludselig drypper på mig som klipper, er vildt. Der er så mange dygtige klippere i Danmark, og det ved branchen godt, men det gør så mange andre ikke.” 

Faretruende energi
47-årige Mikkel E.G. Nielsen har været en populær klipper i den danske filmbranche, siden han blev uddannet på Den Danske Filmskole i 2001. 

Han har klippet Thomas Vinterbergs Dear Wendy, Christoffer Boes Reconstruction og adskillige film for Nikolaj Arcel, deriblandt Kongekabale, Sandheden om mænd og En kongelig affære

Klipperen er søn af Gnags-forsangeren Peter A.G. Nielsen og spiller selv trommer. Så da han hørte om projektet og snakkede med instruktøren Darius Marder, stod det hurtigt klart, at Sound of Metal kunne blive noget særligt. 

I filmen spiller Riz Ahmed trommeslageren Ruben, hvis verden bryder sammen, da han indser, at han er ved at miste hørelsen. Skuespillerens præstation fik betydning for, hvordan klipperen sammensatte filmen. 

”Riz Ahmed spiller utroligt råt og rent. Jeg har været heldig med at klippe mange gode skuespilpræstationer, men der var noget særligt spændende og faretruende over Riz’ energi.” 

”Det var, som om han var den person, og jeg så slet ikke skuespilleren. Der opstår en kærlighed, hvis man fjerner fiktionen og betragter det som virkelighed. Så vil man med respekt passe på ham,” siger Mikkel E.G. Nielsen, som havde en inspirationskilde fra filmens verden. 

”Da jeg så Dykkerklokken og sommerfuglen, havde jeg følelsen af at være lam, fordi alt blev set fra hovedpersonens synsvinkel. Vi gjorde det samme lydmæssigt, og det får mange til at føle sig fysisk til stede sammen med Ruben.” 

Klippearbejdet handler ifølge Mikkel E.G. Nielsen særligt om at skrælle lagene af og prøve at finde ind til essensen af en film. 

”Det er kunsten at gøre noget så simpelt som muligt, for jo større opleves det. Publikum skal ikke være opmærksom på effekter og klip, men føle og være i filmen. En godt klippet film er én, hvor man slet ikke har set fra start til slut, fordi man har været så opslugt, at man er blevet revet ind i den.” 

Liv og sjæl
Siden Oscar-nomineringen til En kongelig affære fra 2012 har Mikkel E.G. Nielsen fokuseret på internationale projekter. 

I 2014 havde han fingrene i periodedramaet Madame Bovary, og året efter var danskeren med til at forløse True Detective-instruktøren Cary Joji Fukunagas Netflix-film Beasts of No Nation

Klipperen bruger i høj grad sig selv, og under Beasts of No Nation udnyttede hans følelsen af savn og frygt, mens han var væk fra sin familie, til at indfange filmens stemning. 

Det samme gør Mikkel E.G. Nielsen i alle sine film, og det var et ønske om at udvikle sig, der drev ham mod at lave internationale film. 

”Jeg var nysgerrig på at se, hvordan andre mennesker arbejder, og hvor langt mit eget talent kunne række. Det var en øvelse i at springe ud i det og udfordre mig selv i stedet for at søge det sikre,” siger klipperen, der faktisk har oplevet den samme proces med udenlandske film, som han er vant til i Danmark. 

”Jeg har søgt de projekter, hvor instruktøren styrer den kreative proces. Så jeg har ikke prøvet en klassisk Hollywood-film, og jeg har måske endda bevidst søgt uden om dem,” fortæller Mikkel E.G. Nielsen. 

”Det kommercielle dyrker jeg med reklamer og musikvideoer, men en spillefilm bruger jeg lang tid på og lægger liv og sjæl i. Når en instruktør har arbejdet i tolv år og en skuespiller brugt otte måneder på at lære tegnsprog og at spille trommer, så kræver det fandeme også, at jeg giver den lidt ekstra.” 

Publikums øjne
Selv om Mikkel E.G. Nielsen også har klippet den kendte skuespiller Robin Wrights instruktørdebut Land, der fik verdenspremiere på årets Sundance-festival, har fokus den seneste tid været på Sound of Metal

Med hele seks Oscar-nomineringer har filmen været en af de store overraskelser i årets prissæson. 

Da den skulle have biografpremiere i december, blev de danske biografer tvunget til at lukke. Men fra den 26. april på Blockbuster og den 6. maj i biografen kan publikum opleve en intens film, som Ekkos anmelder kalder ”et mesterværk ud i lyddesign og visuel fortællekunst”. 

Mikkel E.G. Nielsens udfordring med filmen var netop at lukke seeren ind i hovedpersonens univers ved at bruge lydtapetet. 

”Det handler om at få publikum til at skærpe sanserne. Det sprog fandt vi først, da jeg rykkede koncerten op i starten af filmen. Så er man fra begyndelsen ude på kanten, og hårde klip fortæller seerne, at de skal være oppe på mærkerne. Lyden er nærmest dokumentarisk og lidt svær at forstå, så man skal være opmærksom,” fortæller klipperen. 

I klippeprocessen med Darius Marder – der selv startede karrieren som klipper – var det et mantra at eksperimentere. Det værste ville være, hvis en mulighed ikke var blevet afsøgt. 

”Der er ikke noget, som er rigtigt eller forkert, i hvert fald ikke i mit klipperum. Man skal prøve ting af. Et manuskript er ikke en sandhed, men et arbejdsredskab, som skuespillerne lægger til og laver om på,” siger Mikkel E.G. Nielsens. 

”Det skal være et åbent samarbejde, hvor jeg ikke bare er et par hænder. Jeg er sikkert irriterende engang imellem, men som klipper er man publikums øjne. Vi er de første, der ser på noget, og det er ikke min film. Jeg skal hjælpe med at bringe instruktørens vision ud i verden, men jeg kan sagtens have en mening om, hvad der er rigtigt og forkert.” 

I stald hos Oscar-vinder
Mikkel E.G. Nielsen blev allerede i 2011 inviteret til at være en del af det amerikanske klippefirma Rock Paper Scissors. Det er stiftet af David Finchers faste klipper Angus Wall, der har vundet Oscar-priser for The Social Network og The Girl with the Dragon Tattoo

Men den danske klipper er efter Oscar-nomineringen begyndt at mærke stigende interesse fra filmskabere, der gerne vil arbejde med ham. 

Han har dog ikke travlt og går mere op i, at det er den rigtige film, end hvilke kendte navne som står bag den. Og så er det vigtigt, at han ikke glemmer sin familie. 

For klipperen er det nemlig forholdet til mennesker, der er helt centralt – både privat og i professionelt regi. Derfor går han ikke og drømmer om, at en instruktørstjerne pludselig ringer, men mere om at tidligere samarbejdspartnere vender tilbage. 

”Jeg håber Darius ringer igen og spørger, om jeg vil klippe hans næste film. Jeg elsker at arbejde videre med folk, som jeg har gjort med Nikolaj Arcel. At arbejde og udvikle et filmsprog sammen er enormt vigtigt. For mig handler det om projektet og hele tiden at lære,” siger Mikkel E.G. Nielsen, der ser frem til at møde Darius Marder og de andre fra Sound of Metal igen ved Oscar-uddelingen. 

”Jeg skal derover og være sammen med mit hold. Jeg har i hele prissæsonen ikke set dem andet end digitalt, så jeg glæder mig sindssygt meget til at se Darius og de andre. For første gang skal vi rigtigt fejre den rejse, vi har haft sammen. Vi har jo allerede vundet ved at komme så langt. Det her er ikke noget, vi har turdet drømme om.”

Trailer: Sound of Metal

Kommentarer

Mikkel E.G. Nielsen

Født 1973 i Aarhus.

Uddannet klipper på Den Danske Filmskole i 2001.

Har vundet Robert-priser for sin klipning af Reconstruction og Kongekabale.

Klippede kortfilmen Mountain, der blev nomineret som bedste eksperiment ved Ekko Shortlist Awards 2014.

Vandt ved BAFTA-uddelingen og har fået flere andre priser for Sound of Metal.

Er Oscar-nomineret for filmen, der kan ses, når danske biografer åbner 6. maj.

Udvalgte film

Land
2021

Sound of Metal
2019

Beasts of No Nation
2015

Madame Bovary
2014

En kongelig affære
2012

The Island
2011

Sandheden om mænd
2010

Dear Wendy
2005

Kongekabale
2004

Reconstruction
2003

© Filmmagasinet Ekko