Nyhed
16. feb. 2012 | 09:09

Nikolaj Arcel før verdenspremieren

”Jeg føler, at det er min stærkeste film,” siger Nikolaj Arcel op til verdenspremieren på En kongelig affære, der finder sted i Berlin i dag.

Af Claus Christensen

En infantil konge, en stærk dronning og en fyrig livlæge. I dag er der verdenspremiere på det pikante 1700-talsdrama om Christian 7., Caroline Mathilde og livlægen Struensee.

Filmen hedder En kongelig affære, og det er ingen ringere end Mads Mikkelsen, som spiller livlægen, mens de to andre roller hviler på unge skuldre, nemlig svenske Alicia Vikander og danske Mikkel Boe Følsgaard, der er teaterskoleelev.

Premieren finder sted på Berlin Filmfestival, og det er første gang, at instruktøren Nikolaj Arcel – der tidligere har lavet Kongekabale, De fortabte sjæles ø og Sandheden om mænd – er udtaget til hovedkonkurrencen på en prestigefyldt A-filmfestival.

– Er du overrasket, Nikolaj Arcel?

”Ja, det er jeg. Jeg har aldrig set mig selv som en kunstnerisk festivalinstruktør eller haft lyst til, at mine film skulle bedømmes af et festivaludvalg. Men En kongelig affære er en anden type film, og jeg vælger at tage udtagelsen som et skulderklap og en anerkendelse af, at jeg denne gang har lavet et karakterdrama, som måske har nogle flere lag end mine tidligere film.”

– Hvad vil du helst: Komme på en celeber filmfestival som Berlinalen eller sælge mange billetter?

”I Danmark er vi meget splittede. Vi vil gerne lave film, som en hel masse mennesker ser, og samtidig vil vi gerne være enormt kunstnerisk anerkendte – af branchen, juryer, festivaler. Jeg tror, at den her film er ret kommerciel, og derfor synes jeg også, det er sjovt, at den oven i hatten har fået en plads på en A-festival.”

– Ud over anerkendelse hvad kan udtagelsen til Berlinalen så bruges til?

”Hvis man har lavet en god film, så har den dobbelt – hvis ikke tre-fire gange – så mange chancer for at blive solgt til det internationale marked. Det er godt, ikke på grund af pengene, men fordi der om et år kan sidde nogle mennesker i Thailand, Korea eller Argentina og se filmen. Det ville de aldrig være kommet til, hvis filmen ikke havde haft stemplet ”Official Selection Berlin”.

– Det er ingen hemmelighed, at du har arbejdet længe på filmen – også på at få den finansieret. Hvad er du mest glad for ved resultatet?

”Jeg er glad for, at jeg overhovedet overlevede, og at jeg ikke har lavet et makværk. For det kunne det hurtigt være blevet: historisk film på dansk med kostumer og parykker og klassisk musik! Mareridtet var Bryggeren (dansk tv-serie fra 90’erne, red.), og jeg er glad for, at hverken jeg eller andre, der har set filmen, føler, at den er et støvet, kedeligt drama.”

– Føler du, at det er din bedste film?

”Absolut, ja. Jeg har tidligere været meget fascineret af plot, af hvordan man kan fremdrive plottet så skarpt og stærkt og håndværksmæssigt professionelt som muligt. Men min forrige film, Sandheden om mænd, blev en opvågnen. Dér beskæftigede jeg mig med nogle små, personlige og mærkelige følelser omkring det at være i live. Og med En kongelig affære har jeg været så meget nede i blodet, sveden og tårerne med skuespillerne. Jeg føler, at det er et karakterdrama med et stærkt plot og ikke bare et stærkt plot eller et fint karakterdrama.”

– I rollen som Caroline Mathilde har du overraskende castet en ung, svensk skuespiller, Alicia Vikander. Hvorfor?

”Caroline Mathilde er på mange måder hovedpersonen, som jeg havde i hovedet i de tre år, hvor jeg skrev manuskriptet og forberedte filmen. Jeg castede 60-70 piger her i Danmark og syntes ikke, at der var én, som passede til mit billede af dronningen. Jeg begyndte helt desperat at lede andre steder, og så dukkede Alicia op og var med det samme fuldstændig præcis og knivskarp til rollen. Der var bare slet ingen tvivl.”

– Men var sproget ikke en udfordring, når en svensk skuespiller skal spille en dansk dronning?

”Der var nogle, som sagde, at det ville blive svært, fordi hun skulle lære dansk. Men vi taler altså om en engelsk dronning, som kom til Danmark og talte dårligt dansk, så det passer fint til rollen. I dag tænker jeg slet ikke på det som et dristigt valg. Det var meget dristigt at vælge en fjerde års teaterskoleelev til den måske mest krævende rolle i filmen som kongen. Men også det gik godt.”

– Er det en film, du har ønsket at lave i mange år, eller er det noget, som er opstået efterhånden, som du har afprøvet forskellige genrefilm?

”Jeg har lige siden folkeskolen syntes, at historien var interessant. Men når man lige kommer ud fra Filmskolen, er det at lave en film, der foregår i 1700-tallet og koster 47 millioner kroner, ikke det første, man tænker på. Men pludselig dukkede historien igen op i mit hoved. Det er en historie om tragisk kærlighed og et stort venskab, og følelserne er tre gange så store, fordi personerne risikerer at dø. Det er samtidig en grundhistorie i vores danske selvforståelse.”

– Var du slet ikke nervøs for at påtage dig den store opgave at fortælle et stykke mytologisk danmarkshistorie?

”Ikke i første omgang. Dér tænkte jeg bare, at nogen skulle lave den film. ’Lad det bare være mig, lad mig bare komme i gang,’ tænkte jeg. Det var først, da jeg var i gang, at det blev lidt angstprovokerende.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko