Interview
28. apr. 2022 | 12:28

”Filmen ville ikke fungere uden nøgenhed”

Foto | Jamie Ramsay
Josh O’Connor overlader ikke noget til fantasien i Helligdag, hvor han som overklassemanden Paul Sheringham tilbringer en lidenskabelig dag sammen med sit hjertes udkårne.

Den kvindelige instruktør og den mandlige hovedrolleindehaver i biografaktuelle Helligdag bruger nøgenhed til at fortælle en historie om to forskellige mennesker, der er komplet ærlige over for hinanden.

Af Nicki Bruun

Den seneste tid er mange kendte skuespillere gået frem og har fortalt om den ofte ubehagelige kunst at smide tøjet i en film.

Særligt kvindelige skuespillere har delt deres oplevelser fra tidligt i karrieren, hvor de ikke følte sig trygge ved at skulle smide kludene.

I biografaktuelle Helligdag er hovedrolleindehaverne Odessa Young og Josh O’Connor nøgne meget af tiden. Periodedramaet handler om stuepigen Jane og overklassemanden Paul, der i tiden efter Første Verdenskrig forelsker sig og tilbringer en passioneret dag sammen.

Josh O’Connor, der brød igennem med roller i tv-serien Peaky Blinders, kritikerroste God’s Own Country og danske Jeppe Røndes Bridgend, følte sig dog ikke bare godt tilpas med nøgenscenerne i Helligdag.

Han så dem som fuldstændigt nødvendige.

”Jeg faldt virkelig for den klassekamp, der ligger i historien. Paul er fanget i sin overklasse, mens Jane finder en måde at slippe fri af sin plads i underklassen,” siger skuespilleren under sidste års Cannes-festival, hvor filmen fik verdenspremiere.

”Nøgenheden på det værelse, hvor meget af filmen foregår, udglatter forskellene imellem dem og sætter dem på samme niveau. De er bare to nøgne mennesker sammen på et værelse. For mig at se er nøgenheden helt afgørende i Helligdag. Filmen ville slet ikke fungere uden.”

Vejen til berømmelse
Josh O’Connor er særligt kendt for sin rolle som prins Charles i Netflix-serien The Crown.

Den har gjort ham til en verdensstjerne, og han slipper ikke for spørgsmål om serien, mens journalisterne venter på, at instruktør Eva Husson kommer ind i lokalet.

The Crown ændrede mit liv på den måde, at jeg nu bliver genkendt på gaden og den slags. Men serien har ikke ændret min tilgang til arbejdet,” fortæller den 31-årige skuespiller.

”Først ville jeg faktisk takke nej til rollen i The Crown, men jeg endte med at tage den. Nu elsker jeg at lave serien. Men før den lavede jeg britiske indie-film og teater, og det vil jeg gerne blive ved med. Jeg vil gerne lave de film, der skaber fornyelse og en samtale om filmkunst og samfundet.”

”Har du nogensinde mødt prins Charles?” spørger en nysgerrig journalist.

”Nej. Jeg kan ikke forestille mig, at han har lyst til at møde mig,” svarer Josh O’Connor med et grin.

Rørt til tårer
”Hey, jeg er her faktisk også!” udbryder franske Eva Husson, der i mellemtiden har indfundet sig i den lille forsamling rundt om bordet.

Den tidligere skuespiller debuterede med sexdramaet Bang Gang fra 2015 og har siden lavet krigsdramaet Girls of the Sun.

Hun blev grebet af historien i Helligdag, som har manuskript af Alice Birch, der er kendt for serie-udgaven af Sally Rooneys hitroman Normale mennesker.

Helligdag er baseret på Graham Swifts roman Mothering Sunday, der også er filmens originale titel.

”Da jeg begyndte at læse bogen, kunne jeg først lægge den fra mig, da jeg med tårer løbende ned ad kinderne var færdig med sidste side. Jeg kunne ikke sætte fingeren på, hvorfor historien gjorde mig så berørt, men den fik mig til at føle mig sårbar,” siger 45-årige Eva Husson.

”Det er faktisk en rar fornemmelse i en tid, hvor vi bliver bombarderet med konfrontationer. Vores opmærksomhed kyles rundt, så vi glemmer os selv og det at være menneske. Det er vanvittigt skræmmende at give sig fuldkommen hen til et andet menneske, som Jane og Paul gør, men det er utroligt smukt, når det sker.”

Nøgenhed uden sex
Eva Husson og Josh O’Connor fandt med egne ord hinanden gennem deres fælles sårbarhed og følsomhed.

De talte meget om begrebet ”maskulinitet” og om, hvordan nøgenheden i Helligdag skulle skildres på en måde, som ikke har med sex at gøre.

Det er blevet populært for film- og serieproduktioner at have en såkaldt intimitetskoordinator til stede, når man optager sex- eller nøgenscener. Men det fravalgte instruktøren.

”Jeg ville ikke have en anden person mellem mig og skuespillerne. Jeg har selv studeret som skuespiller og lavet nøgenscener, så jeg var meget bevidst omkring, hvordan det føles, og hvor sårbar man er,” fortæller Eva Husson.

”Jeg koreograferede det hele ned til mindste detalje og fokuserede meget på, hvordan skuespillerne lavede de rigtige bevægelser.”

Tryg i hinandens selskab
Instruktøren afslører midt i en sætning pludselig, at hun for nogle år siden blev gramset på af en fransk filmchef, mens de snakkede om finansiering af hendes film.

Det bruger hun som anledning til at argumentere for, at samtale faktisk er mere intimt end seksuel berøring.

”Det er som regel kun de mennesker, man føler sig allermest tryg iblandt, der ser én nøgen. Og jeg ville fortælle en historie om to mennesker, som virkelig finder hinanden og formår at være helt ærlige over for hinanden,” siger Eva Husson.

”De er i overført betydning komplet nøgne, og derfor gav det mening også at lade dem være helt nøgne bogstaveligt talt. De dyrker faktisk kun sex i måske 90 sekunder i filmen, så nøgenheden er til for at vise, at de føler sig fuldstændig tilpas i hinandens selskab.”

Trailer: Helligdag

Kommentarer

Eva Husson

Født 1977 i Le Havre, Frankrig.

Startede som skuespiller, men begyndte at instruere kortfilm og musikvideoer.

Uddannet instruktør på American Film Institute i Los Angeles.

Spillefilmdebuterede i 2015 med Bang Gang og blev udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes med Girls of the Sun.

Aktuel i danske biografer med Helligdag.

Josh O’Connor

Født 1990 i Cheltenham, England.

Uddannet skuespiller på Bristol Old Vic Theatre School i 2011.

Har vundet en Emmy og Golden Globe for rollen som prins Charles i Netflix-serien The Crown.

Medvirker i film som God’s Own Country, Bridgend og The Riot Club.

Spiller den mandlige hovedrolle i Helligdag over for Odessa Young.

© Filmmagasinet Ekko