Ny kontrakt fører til milliontab
Det får alvorlige konsekvenser for filmbranchen, at tv-stationerne nu kommer til at stå stærkere i distributionen af danske film, mener både producenter og distributører.
Det sker som følge af den nye standardkontrakt for tv-stationernes engagement i dansk film, som Det Danske Filminstitut har stået bag, og som betyder, at DR og TV 2 får mulighed for at vise de danske film, de har skudt penge i, langt hurtigere end tidligere.
I dag går der 24 måneder fra biografpremieren til første tv-visning, men med den nye kontrakt kan filmene allerede ses på tv efter atten måneder, hvis de sælger under 150.000 billetter, hvilket gælder en stor del af de danske film.
Det giver distributørerne og producenterne en væsentlig kortere periode til at tjene penge på dvd, betalings-tv og Video on Demand.
Taber tocifret millionbeløb
DR og TV 2 er pålagt hvert år at skyde 60 millioner kroner i danske film og har de facto penge i næsten alle de danske film, der lavet.
”Efter nogle års dødvande har dansk film lige haft store succeser med En kongelig affære og Hvidstengruppen ud fra en model, der virker. Nu ødelægger man den model, fordi det vindue, distributørerne har til rådighed til at tjene penge på filmen, bliver reduceret væsentligt,” siger Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen.
”Jeg har spurgt Filminstituttet, om de har regnet på konsekvenserne af det her, og det havde de ikke. Men mit kvalificerede gæt er, at filmbranchen taber et tocifret millionbeløb om året,” fortsætter han.
Danmark står alene
Landets to største distributører udtrykker entydigt, at standardkontrakten vil reducere deres villighed til at investere i danske film. Konkret vil de være varsomme med at udstede den såkaldte minimumsgaranti, der er et forskud på de indtægter, distributøren forventer at kunne få fra salget.
Garantien ligger på et sted mellem en halv og to en halv millioner til en dansk film og er en vigtig del af filmens finansiering.
”Det her er et hårdt slag for ikke bare de smalle danske film, men også for mange mellemfilm. Der er jo mange film, der sælger mindre end 150.000 billetter, og for deres vedkommende bliver omsætningen for betalings-tv kraftigt reduceret. Vi har pludselig kortere tid til at tjene de samme penge,” lyder det fra direktør for Nordisk Film Distribution, Kenneth Wiberg.
”Der er ikke andre lande, som har et så kort vindue, før filmen kommer i tv. Det vil få betydning for, hvor mange danske film vi kan gå ind i, og så vil vi jo overveje, om det bedre kan betale sig at satse på svenske, norske eller amerikanske film. Man tager penge ud af den danske filmøkonomi uden at have noget at erstatte dem med,” fortsætter han.
Kortsigtet strategi
En lignende melding lyder fra SF Film.
”Vi vil være varsomme med minimumsgarantien, men også i det hele taget med at investere i de smalle films release. Det vil gå ud over måske halvdelen af de film, vi i dag går ind og distribuerer,” siger adm. direktør Michael Fleischer og peger på, at film som Værelse 304 og 10 timer til paradis ville have haft svært ved at få støtte fra distributøren med de nye regler.
”Det kan godt være, det ikke vil gå ud over de kommercielle film lige her og nu, men det er en kortsigtet strategi, for dansk film udvikler sig ikke, hvis vi ensidigt går efter de kommercielle film,” siger SF-direktøren.
Forsøg kan blive permanent
Kenneth Wiberg fra Nordisk Film peger på, at også de danske films muligheder i de andre nordiske lande vil blive påvirket.
”Normalt ser man først, hvordan filmen går herhjemme, og så sætter man den op i lande som Sverige og Norge. Det vil vi ikke kunne nå nu, hvor filmen kan komme på tv så hurtigt. Jeg synes, det er rigtigt trist, for Nordisk Film satser jo stort på, at danske film kan rejse i Norden.”
Den nye standardkontrakt inkluderer desuden en forsøgsordning, hvor DR og TV 2 får gratis rettigheder til at streame filmene på deres hjemmesider i en kort periode 30 måneder efter biografpremieren. Også dette vil have negative konsekvenser, påpeger Kenneth Wiberg.
”Det kommer på et tidspunkt, hvor vi forsøger at bygge forbrugerløsninger op, hvor vi rent faktisk får penge for rettighederne. Selvom det kun er et forsøg, vil det påvirke forbrugernes opfattelsen af prisen på film og markedsmekanismerne på de nye platforme,” siger han.
Den bekymring deler Michael Fleischer fra SF Film.
”Nu er bolden givet op, så selvom det er et forsøg, vil det formentlig blive permanent på et tidspunkt. Og jeg synes ikke, at DR og TV 2 skal have støtte til at konkurrere med kommercielle streaming-tjenester, som faktisk giver penge til producenter og distributører.”
DFI: Vil ikke lade stå til
Hos Det Danske Filminstitut peger direktør Henrik Bo Nielsen på, at den virkelighed, distributørerne frygter med den nye kontrakt, allerede er indtruffet.
”Vi ser allerede nu en udvikling, hvor der er et drastisk fald i distributørernes villighed til at give minimumsgarantier til mindre film og en halvering i tv-stationernes engagement i de mindre danske film,” siger han.
”Jeg vil ikke bare lade stå til, så der i fremtiden kun bliver lavet folkelige komedier og krimier. Tv har et stort beløb til rådighed til dansk film, og vi har behov for, at det bliver mere attraktivt for dem at gå ind i de mindre film. Det kan de små ændringer, standardkontrakten medfører, være med til at sikre ved, at tv får filmene lidt før, og at de kan vise dem mere fleksibelt. Men distributøren er fortsat garanteret mindst atten måneders kommerciel udnyttelse, hvis de har brug for det.”
Henrik Bo Nielsen tvivler desuden på, at det vil få store konsekvenser for filmbranchen, at tv-stationerne nu kan streame filmene i en forsøgsordning.
”Filmaftalen forpligter os på at sikre, at tv-stationerne kan vise filmen på digitale platforme. Det er det her forsøg en mild løsning på. Filmene ligger der kun en uge, de er to et halvt år gamle, og de ligger der ikke eksklusivt. Det tror jeg ikke vil påvirke de øvrige tjeneste særligt voldsomt, og i forvejen tillader distributørerne og producenterne jo, at endnu nyere film udlejes gratis på bibliotekernes hjemmesider.”
Kommentarer