Cannes 2016
22. maj 2016 | 18:42 - Opdateret 22. maj 2016 | 21:50

Cannes: Guldpalmen går til Ken Loach

Foto | Joss Barratt
I Ken Loach’ Guldpalmevinder I, Daniel Blake spiller Dave Johns titelkarakteren Daniel, en midaldrende tømrer, som i sit livs efterår bliver presset ud i det barske socialsystem af offentlig forsørgelse.

Ken Loach vinder Guldpalmen med I, Daniel Blake. Xavier Dolans film får den næststørste hæder, Grand Prix, mens kritikernes favorit Toni Erdmann er blevet forbigået.

Af Claus Christensen

For nogle år siden erklærede Ken Loach, at han havde lavet sin sidste film. Stor var begejstringen, da han i år overraskende vendte tilbage til Cannes – oven i købet med en af hans bedste film i mange år: I, Daniel Blake.

Alligevel er det overraskende, at Loach stryger helt til tops og i aften vinder Guldpalmen. Dermed træder han ind i en eksklusiv klub af instruktører, der har vundet Guldpalmen to gange (første gang i 2006 var med Vinden der ryster kornet).

Stor pris til udskældte Dolan
Men endnu mere overraskende er valget af Grand Prix, som er konkurrencens sølvmedalje. Den går nemlig til Xavier Dolans Juste la fin du monde, som er baseret på et teaterstykke og hans første franske film.

Filmen har fået en hård medfart af kritikerne, der generelt er blevet ironisk beskrevet som ”et eksperiment: karakterkonflikter uden karakterer.”

Cristian Mungiu modtager prisen for bedste instruktør med sit rumænske drama, Graduation. Den er blevet meget rost og var også Ekkos bud på en vinder af netop denne kategori.

Tour de force hædret
Til gengæld kommer det nok bag på mange, at Mungiu skal dele prisen med franske Olivier Assayas, hvis genfærdsdrama Personal Shopper har fået meget blandede anmeldelser.

Blandede anmeldelser har Andrea Arnold også fået for sin improviserede roadmovie, American Honey, men det var til gengæld ventet, at Arnolds meget frie optagelsesmetode ville blive honoreret.

Bedste manuskript går til Asghar Farhadis The Salesman, der forener et teaterstykke og et overgrebsdrama.

Uventede skuespilpriser
Også det er en pris, som nok kommer bag på de fleste kritikere, men det er intet i forhold til de overraskende skuespillerpriser.

Bedste mandlige skuespiller er ifølge juryen Shahab Hosseini, der spiller ægtemanden i Farhadis The Salesman, som dermed er den eneste film, som får hele to priser.

Konkurrencen har været fyldt med stærke, kvindelige skuespillere (blandt andre Isabelle Hubbert i Elle, Sonia Braga i Aquarius og Ruth Negga i Loving). Alligevel går prisen til Jaclyn Jose, der umiddelbart har en mindre bærende rolle end de nævnte som moren i Brilliante Mendozas Ma’ Rosa.

Ingen pris til humor
George Miller sagde ved juryens pressemøde i starten af festivalen, at juryafgørelser gerne måtte være kontroversielle og gå imod kritikernes holdninger.

Det har hans jury i sandhed levet op til.

To af festivalens mest roste film, Maren Ades Toni Erdmann og Jim Jarmusch’ Paterson, er blevet totalt forbigået. Humoren spiller en central rolle i begge film, men det har altså ikke for alvor gjort indtryk på jurymedlemmerne, der også tæller vores egen Mads Mikkelsen.

Der var heller ingen priser til to af festivalens mest underholdende film, som også har fået flotte anmeldelser, Jeff Nichols' racedrama Loving og Paul Verhoevens voldtægts-thriller Elle.

Kommentarer

Cannes 2016

Guldpalmen
I, Daniel Blake
(Ken Loach)

Grand Prix
Juste la fin du monde
(Xavier Dolan)

Bedste instruktør
Cristian Mungiu
(Graduation)
&
Oliver Assayas
(Personal Shopper)

Juryens pris
American Honey
(Andrea Arnold)

Manuskript
The Salesman
(Asghar Farhadi)

Mandlig skuespiller
Shahab Hosseini
(The Salesman)

Kvindelig skuespiller
Jaclyn Jose
(Ma’ Rosa)

Camera d’Or
Divines
(Bedste debutfilm)

Kortfilm
Timecode

© Filmmagasinet Ekko