Oscar 2018
05. mar. 2018 | 08:00

Oscar-fest med kraftfuldt kvindeopråb

Foto | AMPAS
Med en passioneret brandtale fyrede Frances McDormand for alvor op under publikum i Dolby Theater, hvor hun vandt en Oscar for sin præstation i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Frances McDormand stjal opmærksomheden med et brag af en takketale, mens The Shape of Water blev den store vinder, og danskerne måtte gå tomhændede hjem.

Af Nicki Bruun

Det var året derpå for Oscar-showet.

Sidste års udgave af filmbranchens største prisuddeling gik på et splitsekund over i historien, da holdet bag La La Land – der var kaldt op på scenen som vinder – kunne fortælle, at Moonlight var den rigtige vinder af bedste film.

Den vilde forvirring hverken kunne eller ville Oscar-akademiet overgå i år, hvor kampen på forhånd stod mellem favoritterne The Shape of Water og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri med en outsider i gysersatiren Get Out.

”Det er rart at se jer igen,” sagde Warren Beatty med et grin, da han sammen med Faye Dunaway trådte op på scenen for at uddele prisen for bedste film.

Det var Bonnie and Clyde-makkerparret, der sidste år læste vinderen op fra den forkerte konvolut, og i år fik de lov at revanchere sig i hovedkategorien, hvor vinderen blev The Shape of Water. Filmen sluttede aftenen med at have vundet fire priser.

Forsigtigt bevægede Guillermo del Toro, der kort forinden havde vundet instruktørprisen, sig op på scenen.

Ved showets start havde værten Jimmy Kimmel, der også var på genvalg fra sidste års skandale, nemlig været vittig omkring miseren i sin åbningstale, hvor han introducerede sig selv med ordene: ”Vil han ødelægge showet for anden gang?”

”Hvis I hører jeres navn blive råbt op, så vent lige et øjeblik med at rejse jer,” sagde værten til latter i salen. Den var dog god nok, og Guillermo del Toro kunne sammen med resten af holdet bag The Shape of Water fejre sejren.

”Jeg vil dedikere filmen til de unge mennesker, der viser, hvordan livet skal være rundt omkring i verdens lande,” sagde den mexicanske instruktør.

Den bedste Weinstein
Selv om Oscar-showet er en festlig begivenhed, hvor den gode stemning er i højsædet, kunne man selvfølgelig ikke undgå det sidste halve års helt centrale ord i filmbranchen: #MeToo.

Efter afsløringerne af hans overgreb blev producenten Harvey Weinstein smidt ud af Oscar-akademiet, og det lod nærmest, som om salen havde besluttet sig for slet ikke at reagere på hans navn.

I hvert fald var der ikke megen latter, da Jimmy Kimmel i sin åbningstale jokede: ”Der var mange gode nominerede til at blive smidt ud, men Harvey Weinstein var den bedste.”

Det var dog også det nærmeste, den altid hyggelige vært kom på at sige noget kontroversielt.

Aftenens første pris gik til Sam Rockwell, der ganske som forventet vandt for bedste mandlige birolle i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Han sparkede uddelingen godt i gang med en charmerende tale, hvor han takkede sin far, der engang var kommet ind på hans skole og taget ham med ved at sige, at det handlede om farmor.

”Hvad er der sket med farmor?” spurgte den unge Rockwell. ”Ikke noget – vi skal bare i biografen,” havde hans far svaret.

Sjov var også hans medvinder i bedste kvindelige birolle, Allison Janney, der tog prisen for sit portræt af Tonya Hardings mor i I, Tonya.

Med et glimt i øjet gik hun på scenen og startede sin takketale med ordene: ”Jeg gjorde det hele selv,” før hun selvfølgelig takkede alle involverede i filmen.

I trop efter Meryl
Efter den gode start gik det noget i stå med temmelig kedelige takketaler. Men mod slutningen blev det tid til priserne for bedste hovedroller, og også her leverede forhåndsfavoritterne det gode show.

Tonen til et kraftfuldt kvindeopråb startede allerede, da Jodie Foster og Jennifer Lawrence gik på scenen for at overrække prisen for bedste kvindelige hovedrolle. Den tjans går normalt til sidste års mandlige vinder, men Casey Affleck deltog ikke på grund af voldtægtsbeskyldninger mod ham.

Frances McDormand har været en ustoppelig vinder igennem hele prissæsonen i rollen som Mildred Hayes i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Lige så god, som hun er i filmen, har hun været i sine takketaler, hvor der er blevet talt med store ord. Det samme blev tilfældet ved nattens Oscar-uddeling.

”Hvis jeg hyperventilerer, så væk mig, for jeg har nogle ting at sige,” startede McDormand med at udbryde, før hun inviterede alle kvindelige nominerede til at stå op med sig.

”Meryl, hvis du gør det, følger alle andre trop!” sagde skuespilleren henvendt til Oscar-dronningen Meryl Streep. Ganske rigtigt gik der ikke længe, før nogle af salens kvinder stod op.

”Vi har alle sammen gode idéer. Inviter os ind på jeres kontorer, eller kom ind på vores, så skal I få lov at høre dem,” fortsatte Frances McDormand denne gang henvendt til mændene, som hun dermed opfordrede til at være mere lydhør over for kvindehistorier.

Missede jetski
Før Frances McDormands brandtale havde Gary Oldman vundet for sit overbevisende hamskifte til Winston Churchill i The Darkest Hour. Men selv om også han var blevet spået til at vinde, virkede Oldman glædeligt overrasket og bevæget.

”Jeg har boet i USA i mange år, og jeg er dybt taknemmelig for alt, hvad landet har givet mig – familie, venner og nu også en Oscar,” sagde skuespilleren og bragte sin britiske mor på banen.

”Min kære mor bliver 99 år næste gang. Sæt en kedel over, jeg kommer med en Oscar!”

Det var også fornøjeligt at se debutanten Jordan Peele og erfarne James Ivory sejre i deres respektive manuskriptkategori.

Jordan Peele vandt for bedste originale manuskript med den politiske og sjove racesatire Get Out, mens 89-årige James Ivory vandt for sin medrivende bearbejdelse af forlægget til det følsomme homodrama Call Me by Your Name.

Jimmy Kimmel havde fra start lovet en jetski til den, der holdt den korteste takketale, og Jordan Peele høstede grin, da han under sit store bifald udbrød: ”I ødelægger mine chancer for at vinde den jetski!”

Præmien endte hos Mark Bridges, der holdt sin takketale på 30 sekunder, da han vandt for bedste kostumedesign i Den skjulte tråd.

Ingen russisk finger
Første halvdel af showet kørte mere på autopilot, hvor der ikke var mange overraskelser i hverken vindere eller vittigheder.

Den birollenominerede alderspræsident Christopher Plummer, der erstattede Kevin Spacey i All the Money in the World, blev drillet med sin alder af Jimmy Kimmel, som også spurgte Steven Spielberg, om han havde pot med – uden nærmere forklaring.

Lidt efter blev det tid til bedste ikke-engelsksprogede film, hvor den svenske Guldpalmevinder The Square med danske Claes Bang i hovedrollen var i spil. Statuetten gik dog til favoritten, chilenske En fantastisk kvinde, som handler om en transseksuel kvindes farverige kamp for retfærdighed.

Også den danske fotograf Dan Laustsen, der står bag kameraet i The Shape of Water, måtte se sig slået. Det var dog ganske fortjent, at prisen i fjortende forsøg gik til legenden Roger Deakins for hans arbejde med at opdatere det ikoniske univers i Blade Runner 2049.

Før det havde danske øjne været rettet mod kategorien bedste dokumentar, hvor nominerede De sidste mænd i Aleppo og Strong Island begge er danske co-produktioner.

De måtte dog tippe med hatten til den amerikanske doping-dokumentar Icarus, der fortæller om den systematiske doping af russiske atleter.

”Nu ved vi da, hvem der ikke har haft en finger med i den her afstemning,” sagde Jimmy Kimmel med henvisning til den angivelige russiske indblanding i valget af Donald Trump som præsident.

Sjov med #MeToo og race
Foruden takketalerne blev det også til et par stærke og morsomme indslag i løbet af uddelingen.

Et af de mere underholdende kom midt i showet, hvor Jimmy Kimmel samlede et hold kendisser til at gå hen i biografen på den anden side af gaden og overraske publikum. Værten fik blandt mange andre Guillermo del Toro, Margot Robbie og Gal Gadot fra Wonder Woman med på løjerne med at uddele slik, og glæden var stor blandt publikum i begge biografsale, da Kimmel udbrød:

”Der er en stærkt duft af marihuana i den her biograf. I har vist brug for snacks!”

Sjovest var dog skuespillerne Tiffany Haddish og Maya Rudolph, der var på scenen for at uddele priser i animationskategorierne. De to henholdsvis hel- og halv-afroamerikanske kvinder stod længe og kørte en morsom dialog, hvor der blandt andet blev sagt:

”Nogle spørger, om Oscar-uddelingen er for sort nu? Men bare rolig, der løber en masse hvide rundt ude bagved.”

Mere seriøst blev det, da der kørte et stort indslag om #MeToo, race, kvinder og seksuelle minoriteter, hvor en række førende kunstnere udtalte sig om deres specifikke sag. Også her blev der dog plads til lidt humor af komikeren Kumail Nanjiani, der var nomineret for manuskriptet til den selvbiografiske The Big Sick.

”Mange af mine yndlingsfilm handler om hvide mænd. Nu kan hvide mænd også se en film om mig. Der er masser af penge i film om minoriteter, så gør det ikke på grund af repræsentationen, men fordi du bliver rig!”

Frances McDormands takketale

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko