”Peter Madsen-film udstiller uskyldige mennesker”
Reaktionen var en blanding af eufori og rædsel, da den dansk producerede Into the Deep om ubådsmorderen Peter Madsen fik premiere på Sundance-festivalen i januar.
Filmmagasinet Ekkos udsendte skrev en begejstret anmeldelse af den grumme dokumentar. Anmeldelsen blev citeret vidt og bredt i danske medier, der har fulgt den opsigtsvækkende sag om Peter Madsens mord på den svenske journalist Kim Wall på tæt hold.
Men ikke lige så tæt som den australske fotograf Cam Matheson, der har filmet størstedelen af optagelserne i dokumentaren. Og han har store problemer med, hvordan instruktør Emma Sullivan og produktionsselskabet Plus Pictures har behandlet medvirkende, der er med i filmen mod deres vilje.
Derfor tog han på dagen for filmens verdenspremiere i Sundance afstand fra Into the Deep i dokumentarens nuværende form, som der ifølge producenten Mette Heide ikke er planer om at ændre.
”Jeg fortalte producerne og instruktøren, at jeg havde problemer med, at to kvindelige medvirkende bliver identificeret i filmen,” siger Cam Matheson til Filmmagasinet Ekko.
”Jeg kunne allerede i 2017 se, at vi havde optaget nogle meget sårbare øjeblikke. Men jeg var overbevist om, at filmholdet under klipningen ville overveje de etiske problemstillinger og beskytte de medvirkende og deres psykiske tilstand.”
Ansigter burde sløres
Cam Matheson startede sammen med sin landsmand Emma Sullivan optagelserne af miljøet omkring Peter Madsen i 2016. Dengang handlede Into the Deep om den excentriske opfinder og ubådsbygger, men efter mordet på Kim Wall i august 2017 skiftede projektet karakter til at fokusere på folkene omkring ham.
Og her er der slet ikke blevet taget tilstrækkelig hensyn til de medvirkendes mentale tilstand, mener fotografen, som sammen med instruktøren filmede de medvirkende i 2016 og det meste af 2017.
”De her personer bliver associeret med Peter Madsen, som vi ved er en morder og voldtægtsmand af den værste slags. Jeg har et problem med, at uskyldige mennesker bliver associeret med ham takket være dokumentaren,” siger Cam Matheson, der siden 2010 primært har arbejdet med fakta-produktioner.
”Min holdning var, at hvis optagelserne skulle bruges, måtte det være uden at nævne deres rigtige navne og ved at sløre ansigtet og stemmen.”
”De er ikke engang med i filmen særligt længe, så det ville ikke have nogen stor betydning for fortællingen at skjule deres identitet. Det skader ikke filmen, men det har enorm betydning for personernes mentale helbred og privatliv.”
Utrolig udstilling
Cam Matheson rejste i slutningen af 2017 hjem til Australien, mens filmholdet fortsatte med at optage interviews med de medvirkende. Her holdt han kontakten med særligt de to medvirkende, der ikke er glade for at medvirke i dokumentaren.
Han har ikke haft noget med færdiggørelsen af projektet at gøre.
”Jeg er noget forbløffet over den måde, som de retfærdiggør deres arbejdsmetode på. Ifølge dem skaber filmen en kontekst, der frikender folkene omkring Peter Madsen for at have skabt et miljø, hvor han kunne begå ugerningen mod Kim Wall,” siger Cam Matheson, der på filmens rulletekster er krediteret som fotograf og VJ på optagelserne fra 2016 og 2017.
”Men folk kender ikke de mennesker fra Peter Madsens laboratorium! Dokumentaren viser resten af verden de mennesker for første gang med deres rigtige fornavne og uden at sløre ansigterne. Det synes jeg er utroligt.”
Traume på Netflix
Da han vendte retur til hjemlandet i 2017, gik Cam Matheson selv i terapi for at behandle det traume, som oplevelsen med at filme Peter Madsen havde givet.
”Vi gik alle igennem det her sammen og er alle traumatiseret af at være forbundet til Peter Madsen – de medvirkende, mig selv og sikkert også Emma. Så det er ikke i orden at ignorere de medvirkendes ønske,” fortæller Cam Matheson.
”De kunne have inviteret dem med ind i klipperummet og fundet et kompromis, der fortæller historien og overholder aftalen med Netflix, mens man beskytter de medvirkende. Behandlingen af dem er ulækker og har påvirket mit syn på dokumentargenren. Der er altid skæve magtforhold, men man må forlange lidt følsomhed, når en så traumatiserende historie skal på Netflix.”
Det blev allerede inden premieren på Sundance annonceret, at streamingtjenesten havde købt rettighederne til Into the Deep, der kommer på Netflix i løbet af 2020. Men streamingtjenesten skal ikke regne med filmens fotograf som en del af publikum.
”Jeg har ikke set filmen, og jeg har heller ikke tænkt mig at gøre det. Jeg tilbragte rigelig tid på Refshaleøen med Peter Madsen.”
Ekko har forgæves forsøgt at få en kommentar fra instruktør Emma Sullivan og producer Mette Heide.
Kommentarer