Nyhed
12. mar. 2013 | 16:03

Knud Romer: Porno er nøglen til Triers værk

Foto | Lars von Trier
”Trier og Aalbæk har en forestilling om, at folk er nogle hykleriske borgerdyr, når de har tøj på,” siger Knud Romer i artiklen 120 dage i Triers Sodoma. Romer ses længst til venstre, lige bag ved Anne-Grethe Bjarup Riis.

Forfatter Knud Romer kom i Lars von Triers vold, da han sagde ja til at medvirke i Idioterne. Femten år senere fortæller han i Ekko om sine grænseoverskridende oplevelser og giver et eksklusivt indblik i mesterinstruktørens arbejdsmetode.

Af Claus Christensen

Verden venter med spænding på Lars von Triers Nymphomaniac, der efter sigende vil byde på en række eksplicit erotiske scener.

I det nye nummer af Ekko fortæller forfatter og debattør Knud Romer om at blive instrueret i Idioterne (1998), hvor han debuterede som skuespiller. Og her ser han netop det pornografiske som en nøgle til Triers værk.

”Da jeg læser manuskriptet, får jeg et chok. Det er en onanidrøm, det er en adult baby-pornofilm, 120 dage i Sodoma, tænker jeg. Her er en kunstner, der benytter sig af en række greb for at slippe af sted med porno. Hans mesterskab består i at pakke sine fantasmer ind i moralske fortællinger, som nærmest gør én blind for det perverse indhold,” fortæller Knud Romer, som alligevel sagde ja til at spille smart reklamemand – en rolle, han var typecastet til.

”Jeg er selv klicheen på en reklamemand. Jeg arbejder døgnet rundt og går i lyseblåt nylonjakkesæt med lyserød skjorte og spidse sko. Jeg har intet at tabe – bortset fra min forstand.”

Bevidste ydmygelser
Dogmefilmens usædvanlige, improviserede optagelser blev en stor udfordring for Romer. Ikke bare fordi han var amatørskuespiller, men også fordi han skulle optræde nøgen.

”Trier og Aalbæk har en forestilling om, at folk er nogle hykleriske borgerdyr, når de har tøj på. Men jeg viser ikke min tissemand for nogen på film. Jeg vil hellere dø.”

I fjorten dages koldkrig kaldte Trier sin skuespiller for ”Tosse-Knud”, men Romer tog kampen op og kaldte instruktøren for ”Lorte-Lars”. I dag forstår Knud Romer, at Trier med fuldt overlæg tager blufærdigheden og selvrespekten fra skuespillerne, så tilskueren kan spejle sig i dem og føle deres skam. 

”Trier vil ikke have din bedste præstation, men din dårligste. Han lader ikke skuespilleren gemme sig bag karakteren. Tværtimod får han karakteren til at krakelere, så publikum kan kigge igennem sprækkerne på den latterlige person, som tror, at han er noget og spiller en rolle.”

Storhedsvanvittig paranoiker
Knud Romer beskriver Trier som en storhedsvanvittig paranoiker. Han kommer også med en forklaring på, hvorfor Trier gang på gang ender i ballade på verdens førende filmfestival.

"Idioterne er Triers ’skandalon’, en metodisk degradering af mennesker, en måde at stikke pikken op i synet på folk det sted, hvor det er mest grænseoverskridende: I Cannes! I den første scene, der aldrig kom med i filmen, sidder vi og spasser i en biograf, hvor vi ser vores egen film på lærredet og klapper. Trier forvandler publikum til idioter. Han er ved at krepere af grin: Tænk at gøre filmkritikere, jury, filmeliten til … spassere!"

Læs Knud Romers otte sider lange beretning ”120 dage i Triers Sodoma” i det nye nummer af Ekko, der er på gaden onsdag 13. marts.

Kommentarer

Rettelse til #60

I en faktaboks til Knud Romers artikel, ”120 dage i Triers Sadoma”, oplyses fejlagtigt, at Anders Hoves rolle som streng far i Idioterne er en parodi på Mogens Camre fra Dansk Folkeparti. Men parodien gælder – som Trier fortæller på dvd’ens kommentarspor – hans bror Henning Camre, som har været rektor for Den Danske Filmskole og direktør for Det Danske Filminstitut.

© Filmmagasinet Ekko