Ekko #60

Intro

Leder
Ekko slår et slag for kortfilmen og talentmassen i Danmark og lancerer Ekko Shortlist: En dynamisk top 10 med de bedste danske fiktions-, dokumentar-, animations- og kunstfilm på maksimalt 45 minutter.

Top 10
Fra vanskabninger over spastisk lammede til blinde alkoholikere. Nogle af filmhistoriens bedste præstationer findes i handicappede skæbner.
Af Daniel Pilgaard

Filmplakaten
Delicious Design League fra Chicago har skabt den særlige plakat til Mads Brüggers Ambassadøren, hvor ansigtet på den lyssky og cool ambassadør er formet af hvide og blodrøde diamanter.
Af Henrik Østergaard

Nyt talent
Christian Tafdrup er bedst kendt for smånarcissistiske pænfyrs-roller i Borgen og Lærkevej. Men bag 34-årige skuespillers kønne ansigt gemmer der sig også et stort instruktørtalent.
Af Peter Rewers

Kuriosa
Mafiaens infiltration af det italienske samfund går videre, end man aner. Det gælder også filmindustrien, hvor den livstidsdømte Aniello Arena spiller hovedrollen i Matteo Garrones Reality.
Af Kim Foss

Q&A
Kulturminister Marianne Jelved kan godt lide Erik Balling-serier, hader krigsfilm, falder i søvn til halvdårlige tv-krimier og var som barn forgabt i den fægtende helt Zorro.
Af Anne-Sophie Thostrup

Box office
Voksenfilm med børn i hovedrollen og fængselsfilm er nogle af de ingredienser, der skræmmer publikum væk. Anden del om filmemner, der er gift for billetsalget: Box office poision!
Af Loke Havn

Filmminder
Gale Sondergaard vandt en Oscar i 1937 og var i 50’erne offer for McCarthys brutale afhøringer, censur og anklager om ”uamerikansk aktivitet”. Hendes grandnevø, Steen Balle, husker tilbage på skuespillerinden, der hele livet var præget af sin danske baggrund.
Af Steen Balle

Spil med Stegelmann
”Hvis aviserne havde situationsfornemmelse, ville de droppe museal scenekunst og i stedet kaste sig over spilskabere som Markus Persson, der står bag Minecraft,” skriver Jakob Stegelmann om den svenske spilsuccess.
Af Jakob Stegelmann


Feature


Noer i virkeligheden

Michael Noer guider rundt i København NV’s hårde gader, hvor hans realistiske gangsterfortælling Nordvest udspiller sig. Besøg Viggos Vinstue og få svar på, hvorfor ”far” er filmens forbudte ord.
Af René Fredensborg

Les Misérables i dur og mol
Victor Hugos murstensroman har både været socialistisk bibel for arbejderklassen og rørstrømsk underholdning med skønsang på teateret. Nu forener Tom Hooper det hele i den Oscar-nominerede Les Misérables.
Af Bo Tao Michaëlis

”Jeg gemmer mig bare lidt”
Jennifer Lawrence modtog faldende en Oscar for Silver Linings Playbook. Her fortæller den 22-årige skuespillerinde om berømmelsens pris – og at hun helst vil se reality-tv og spise junk food derhjemme med vennerne.
Af Patricia Danaher

Welcome to the Psychopath Club
”Alle accepterer, at vi regeres af løgnere,” skriver Carsten Jensen, der har set Zero Dark Thirty og Boris Bertrams nye danske dokumentar Krigskampagnen om, hvordan Irak-krigen blev solgt til offentligheden.
Af Carsten Jensen

Hvorfor gik Danmark i krig?
Instruktøren bag Krigskampagnen, Boris Bertram, ville undersøge grundlaget for beslutningen om, at Danmark gik i krig med Irak. Men det var nemmere sagt end gjort.
Af Nikolaj Mangurten Rubin

Sjovt Inc.
Will Ferrell, Steve Carell & co. deler generøst ud af deres sjofle surrealisme i bonuskomik, der måske er større end deres film. Lars Bukdahl ser frem til This Is 40 og Anchorman 2 – men først og fremmest til deres fraklip.
Af Lars Bukdahl

Normalitetens absurditet
Ulrich Seidl har fuldendt sin Paradis-trilogi og insisterer på at udfordre sit publikum med fortællinger, hvis sortsyn gerne blødes op med humor. Vi har talt med den østrigske instruktør om tro, håb og kærlighed.
Af Lars Movin

Den digitale revolution
Celluloiden er død, instruktører laver monsterfilm fra soveværelset, og filmbranchen forsøger at finde fodfæste med 3D, 48 billeder i sekundet og andre spektakler. Men hvad kommer den digitale film til at betyde for publikum?
Af Niels Petersen

Oslo, min elskede
Reprise og Oslo, 31. august – dette nummers dobbelte dvd – er mesterlige film om ungdommens drømme og voksenlivets erkendelser. Tag med til Oslo og bliv klogere på Nordens store filmtalent, Joachim Trier, der insisterer på at lave film om meningen med livet.
Af Claus Christensen og Jacob Ludvigsen

I rampelyset mod sin vilje
Anders Danielsen Lie er læge, musiker og brændt barnestjerne, der skyr ilden. Men efter hovedroller i Joachim Triers Reprise og Oslo, 31. august har han besluttet sig for at give skuespillet en chance.
Af Claus Christensen og Jacob Ludvigsen


Tema: Skuespillerens rolle


At være eller at spille

Skuespillerne er filmens vigtigste ingrediens, for det er gennem identifikationen med dem, at vi lever os ind i fortællingen. De handler og føler på vores vegne. Men filmskuespilleren kan gribe opgaven an på flere måder.
Af Peter Schepelern

Men hvilken slags umenneske?
Thure Lindhardt spiller Natascha Kampuschs bortfører i 3096 dage. Men hvordan sætter man sig ind i et menneske, der har gjort noget så ubegribeligt? Er det et spørgsmål om teknik, eller skal man selv have en flig af ondskaben? Stort interview med skuespilleren.
Af Kristian Ditlev Jensen

På tålt ophold
Roland Møller har siddet i fængsel og har flere voldsdomme bag sig. Men nu er han ved at blive kendt som dobbelt Bodil-nomineret amatørskuespiller, der har markante biroller i R, Kapringen og Nordvest.
Af Kristian Ditlev Jensen

Fra linselus til instruktørgud
Ben Affleck og Clint Eastwood sejrer i Hollywood, og herhjemme forsøger en flok skuespillere at gøre dem kunsten efter. Men hvorfor skifte det uforpligtende skuespillerliv ud med instruktørens tunge byrde?
Af Peter Rewers

Børneskuespillere skal have noget i bagagen
Jette Termann fandt Gummi Tarzan, Matador-børnene og den forsømte pige fra Thomas Vinterbergs Jagten. Den erfarne børnecaster kan bedst lide, når børneskuespillere trækker på deres egne følelser.
Af Eva Aagaard

120 dage i Triers Sodoma
Knud Romer sprang ud som skuespiller i Idioterne og giver et usædvanligt indblik i Lars von Triers metode, hvor rolle og privatperson smelter sammen, indtil alle bliver til amatører for instruktørens frydefulde blik.
Fortalt til Claus Christensen og Jacob Ludvigsen


Tv-anmeldelse


Borgen

 

Biografanmeldelser


Anna Karenina
Croods
Det grå guld
Efter revolutionen
Ginger & Rosa
Kon-Tiki
Les Misérables
Lore
Marina Abramovic: The Artist Is Present
Nordvest
Reality
Silver Linings Playbook
Skytten
Smagen af rust og ben
Stories We Tell
The Place Beyond the Pines
The Sessions
This Is 40

 

Dvd-anmeldelser


Jonas Mekas
Antiviral
Black Sunday
Bully
Cosmopolis
De skrigende halse
Die Nibelungen
Django
Keyhole
Killer Joe
Polisse
The Perks of Being a Wallflower
The Strange Case of Angelica

DVD #24

Oslo, 31 august & Reprise – to spillefilm af Joachim Trier

Joachim Trier er født i Danmark, opvokset i Norge, uddannet i London – og en af de mest markante nye stemmer i europæisk film.

Reprise og efterfølgeren Oslo, 31. august er som to kapitler af samme fortælling. Reprise er legende og humoristisk, Oslo, 31. august enkel og melankolsk. Begge har Anders Danielsen Lie i hovedrollen og tegner et billede af erindring og venskab i indfølte pennestrøg. De trækker en linje fra ungdommens ukuelige drømme til voksenlivets bristede illusioner – og viser, hvor personlig filmkunsten kan være, når den er bedst.

 

Reprise
Norge 2006, 103 min.

Reprise er en frenetisk film om forfatterspirerne Philip og Erik, der drømmer sig væk fra Oslo og forestiller sig store skæbner som kunstnere. Phillips roman bliver udgivet først, men den store medieopmærksomhed og hans stigende besættelse af kæresten Kari fører til indlæggelse på et psykiatrisk hospital. Erik får også udgivet en bog, men bliver lammet af rædsel for at blive afsløret som talentløs. Reprise skildrer byens ungdoms- og subkultur og en venneflok, der mødes om både punk, franske nybølgefilm og damesnak.

Oslo, 31. august
Norge 2011, 91 min.

Den vemodige Oslo, 31. august følger heroinmisbrugeren Anders under et døgns udgang fra afvænningscenteret. Sommeren er ved at være slut, og det giver byen en følelsesmæssig melankoli. I løbet af dagen møder Anders personer fra sin fortid og nye bekendtskaber og forsøger herigennem at finde frem til om, han stadig har en plads i livet. Oslo, 31. august er inspireret af Pierre Drieu La Rochelles roman Le Feu Follet, der også blev filmatiseret af Louis Malle i 1963 under titlen Kold ild, og Triers film er netop gennemsyret af den franske nybølge i både stil og tilgang i sit portræt af den moderne mand.

© Filmmagasinet Ekko