Nyhed
25. nov. 2024 | 12:41

Regeringen vil indføre produktionsrabatter

Foto | Per Arnesen

Den store danske serie Familier som vores er delvist optaget i Tjekkiet, Frankrig, Rumænien og Sverige, men meget få udenlandske produktioner vælger at optage i Danmark. 

Kulturministeren vil fra 2026 lokke store film- og tv-produktioner til Danmark ved at afsætte 125 millioner kroner årligt til en rabatordning.

Af Frederik Hoff

Store dele af den kriseramte danske filmbranche har længe håbet på, at Danmark kan få indført produktionsrabatter.

Det vil sige en ordning, hvor filmproduktioner kan få en del af produktionsbudgettet udbetalt af staten, hvis de optager filmen i Danmark.

Medieanalytiker og Ekko-blogger Claus Bülow Christensen argumenterede helhjertet for at indføre en sådan ordning i Ekko #95. Han har også skrevet en hvidbog om produktionsrabatter for Copenhagen Film Fund.

Nu er bønnerne blevet hørt. I en pressemeddelelse skriver Kulturministeriet, at regeringen planlægger at afsætte 125 millioner kroner årligt til en produktionsrabat fra 2026.

”Danmark har en kæmpe strategisk interesse i at lægge jord til stærke film- og tv-produktioner. Jeg synes, det er tudetosset, at en serie som Frøken Smillas fornemmelse for sne, der foregår i Grønland og i Danmark, er blevet optaget i Letland, Litauen og Island, der alle har produktionsrabatter,” udtaler kulturminister Jakob Engel-Schmidt i pressemeddelelsen med reference til den kommende storserie.

”Det er spild af arbejdspladser, dansk fortælletradition og eksponering af vores fantastiske kongerige. Derfor er jeg stolt over, at vi nu tager et stort skridt i retningen af at gøre Danmark til et europæisk kraftcenter for film- og tv-produktioner. Og hvem ved, måske den næste version af hitserien Emily in Paris involverer, at hovedpersonen flytter til København?”

Bliver de sidste
Mange har ønsket sig en produktionsrabat, fordi Danmark taber indtægter og arbejdspladser, når store filmproduktioner fravælger Danmark, når der skal findes optage-locations.

Omvendt bliver flere danske film og serier optaget i udlandet. For nylig skrev Ekko om Christoffer Boes Rejseholdet – det første mord, der fortæller en dansk historie og har fået dansk støtte, men foretager store dele af optagelserne i Polen med polske filmarbejdere.

Længe har Danmark og Luxembourg været de eneste lande i Europa uden produktionsrabat. Men ifølge Claus Bülow Christensen har Luxembourg faktisk for nylig fået en ordning i samarbejde med det canadiske filminstitut.

”Så Danmark kommer fra 2026 ind som de allersidste med produktionsrabatter, men bedre sent end aldrig. Nu skal vi bare gøre det rigtigt,” siger Claus Bülow Christensen til Ekko.

Størrelsen svinger
Norge og Sverige har på det seneste givet Danmark baghjul, når det kommer til at hente produktioner fra Netflix.

Men ifølge pressemeddelelsen fra Kulturministeriet kommer den danske produktionsrabat på 125 millioner kroner til at være dobbelt så stor som den svenske ordning og betydeligt større end den norske.

Der er forlydender om, at statsindtægten fra den upopulære kunstnermoms blandt andet vil blive brugt til finansiering af produktionsrabatten.

Ifølge pressemeddelelsen vil kulturministeren gå i dialog med branchen for at få input til, hvordan den endelige ordning skal se ud.

Produktionsrabatordninger kan nemlig indeholde krav til budgetkontrakt med en lokal producent, lokalt ansatte, optagedage, omfanget af kulturel forankring i filmen og lignende, som skal på plads.

Desuden plejer størrelsen på rabatten at svinge mellem 25 og 40 procent, og det varierer også, om rabatten kun kan søges af udenlandske produktioner, eller om hjemlandets egne producenter også kan søge den.

Bliver aldrig set
I en pressemeddelelse fra producentforeningen udtaler foreningens direktør Anna Porse Nielsen, at hun er glad for nyheden.

”Rigtigt mange danske produktionsselskaber oplever hele tiden, at de bliver fravalgt, fordi Danmark som det eneste land i Europa ikke har en ordning,” siger hun.

Dog er der også mere skeptiske stemmer i dansk film, når det kommer til produktionsrabatter.

I Ekko #95 fra december 2023 diskuterede den daværende direktør for producentforeningen Jørgen Ramskov krisen i dansk film med Filminstituttets daværende direktør Claus Ladegaard, og her var sidstnævnte skeptisk over for ordningen.

I takt med at der er kommet flere produktionsrabatter i Europa, er der nemlig kommet færre støttemidler til kultur. Rabatterne gør det muligt at finansiere film uden stillingtagen til indholdet.

”I år bliver der lavet 2400 spillefilm i Europa, og mange af dem bliver aldrig set,” siger han i Ekko og fortsætter:

”Produktionsrabatter er gode, når folk står og mangler arbejde, men i stedet for at bruge 100 millioner kroner på en dansk produktionsrabat, bør man komme de penge i public service-puljen hos Filminstituttet. Det skaber lige så meget økonomisk aktivitet, men man sikrer, at det går til danske produktioner af en vis kvalitet.”

Kommentarer

Produktionsrabatter i Ekko #95

Ekko #95 byder på et tema om krisen i dansk film og tv.

Medieeksperten Claus Bülow Christensen stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor Danmark står alene i Europa uden produktionsrabatter.

Vi taler med to af landets førende filmbosser, som blandt andet diskuterer produktionsrabatter.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Bestil magasinet her og få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko