Nyhed
22. mar. 2011 | 11:06

Rejs med Ekko ind i evigheden

Atomkrisen i Japan har gjort dansk dokumentarfilm om et gigantisk depot for radioaktivt affald skræmmende aktuel. Se den storroste Into Eternity i Empire Bio og mød filmens instruktør.
Af Claus Christensen

Hvad gør vi egentlig med det dødsensfarlige affald fra alverdens atomkraftværker?

På en klippeø i Finland er man i færd med at bygge et kæmpemæssigt underjordisk depot for atomaffald. Navnet er Onkalo, som betyder ”gemmested”.

Depotet forventes færdigt omkring år 2100, hvor det vil blive forseglet. Sidenhen skal Onkalo forblive uberørt, indtil den radioaktive strålingsfare er væk. Og det er den efter 100.000 år - ti gange så lang tid, som vor civilisation har eksisteret.

N.Y. Times: Foruroligende film

Jordskælvet og atomkrisen i Japan har gjort Into Eternity skræmmende aktuel. Michael Madsens dokumentarfilm fra 2010  — produceret af Magic Hour Films — rejser en vigtig debat om atomkraft, men filosoferer også over vor eksistens set i uendelighedens perspektiv.

For hvordan advarer man fremtidens mennesker om, at Onkalo ikke er et skatkammer eller en gravplads? Hvilket sprog taler fremtidens mennesker? Vil de forstå vores tegn? Og hvad vil der ske med Onkalo under en istid eller et jordskælv?

”Den mest interessante dokumentarfilm, og en af de mest foruroligende film overhovedet, i år,” skrev A.O. Scott i The New York Times.

Mindelser om Kubrick

Filmen går i biografen i USA og er blevet rost til skyerne af nogle af verdens førende filmkritikere. Nu får du mulighed for at se - eller gense - en usædvanlig og visuelt blændende film, som leder tankerne hen på Kubricks Rumrejsen år 2001.

Ekko-arrangementet finder sted i Københavns Empire Bio onsdag den 30. marts kl. 20. Efter filmen, der vises i den 75 minutter lange director’s cut-version, vil kritiker Lars Movin interviewe Michael Madsen på scenen.

Rejsen til evigheden afsluttes i Empires foyer, hvor der bydes på øl og vand sponsoreret af Tuborg.

Billetter kan bestilles på Empire Bios hjemmeside.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko