Venedig 2022
26. juli 2022 | 15:12 - Opdateret 27. juli 2022 | 10:55

Riget og Refn til Venedig

Foto: Zentropa
Det imponerende skuespilhold med blandt andre Nikolaj Lie Kaas, Mikael Persbrandt, Danica Curcic og Bodil Jørgensen fra Riget: Exodos kan se frem til eksponering på en af verdens førende filmfestivaler i Venedig.

Dansk film står bomstærkt på Lidoen, hvor de gamle ærkerivaler Lars von Trier og Nicolas Winding Refn udgør hele serieprogrammet, mens også danske dokumentarer og co-produktioner glimter i programmet.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Til efteråret er det danske serier, der er værd at holde øje med. I hvert fald ifølge filmfestivalen i Venedig. 

Her er det nemlig kun Lars von Triers længe ventede Riget: Exodus og Nicolas Winding Refns danske comeback, Copenhagen Cowboy, der har sneget sig gennem nåleøjet til serieprogrammet på en af verdens førende festivaler. 

I Riget: Exodus afslutter Lars von Trier og medforfatter Niels Vørsel historien om Rigshospitalets okkulte hemmeligheder 25 år efter, at porten til Riget blev efterladt på vidt gab i Riget II. 

Serien er co-produceret af Viaplay og DR. Den har et stjernespækket cast, der foruden gamle kendinge som Ghita Nørby, Søren Pilmark, Udo Kier og Peter Mygind også tæller Nikolaj Lie Kaas, Lars Mikkelsen, Alexander Skarsgård og Mikael Persbrandt. 

Riget: Exodus vises i ”en til lejligheden sammenklippet fem timers filmversion”, som det hedder sig i en pressemeddelelse. Senere på året vil den få streamingpremiere på Viaplay, før den senere vises på DR. 

Mangeårig fejde
Nicolas Winding Refn har siden Drive markeret sig som en internationalt feteret kultinstruktør. Han vender med Copenhagen Cowboy tilbage til Danmark for første gang siden Pusher-trilogien. 

Serien er produceret af Netflix, hvor den ventes at få premiere senere på året. Det er en noir-thriller om den unge kvinde Miu (Angela Bundalovic fra The Rain) og hendes vej gennem den københavnske underverden. 

Copenhagen Cowboy er Nicolas Winding Refns første projekt siden den tretten timer lange Amazon-serie Too Old to Die Young, der satte instruktørens neonbadede hofstil på spidsen. 

Alle seks episoder vises på Lidoen, men der er foreløbigt ingen forlydender om længden. 

Det er i øvrigt første gang, de to danske topinstruktører er repræsenteret på samme festival siden Cannes i 2011. Her kom Lars von Trier for skade at sige, at han havde forståelse for Hitler. Nicolas Winding Refn fulgte hurtigt op med at sige, at han ingen forståelse havde for Lars von Trier. 

Siden har de to holdt fejden i live med bidende bemærkninger i pressen, og den ventes ikke afsluttet på Lidoen, hvor begge serier spiller uden for konkurrence.

Stærkere end nogensinde
Det er ikke kun i seriefeltet, at dansk film markerer sig ved årets filmfestival i Venedig. Med hele seks danske produktioner på programmet har Danmark faktisk aldrig stået stærkere. 

I en af programmets mest interessante titler møder to af Danmarks største dokumentarister hinanden. 

Jørgen Leth og Andreas Kofoed er begge instruktører på dokumentaren Music for Black Pigeons, der vises uden for konkurrence. Filmen følger den danske jazzkomponist Jakob Bro og hans musikalske møder med store, internationale jazzmusikere over fjorten år. 

I en noget anden boldgade fortæller dokumentaren Innocence en usædvanlig historie om selvmord blandt værnepligtige i det israelske militær. 

Dokumentaren er udtaget i sideprogrammet Horizons og er instrueret af den dansk-boende israelske instruktør Guy Davidi, der blev Oscar-nomineret for 5 Broken Cameras om ulovlige israelske bosættelser i Palæstina. 

Andetsteds i Horizons-programmet finder man det bosniske drama The Happiest Man in the World, der er koproduceret af danske Frau Film. Og det danske produktionsselskab Snowglobe har haft en finger med i spillet i When the Waves are Gone, seneste film fra den prisbelønnede filippinske filmskaber Lav Diaz, der spiller uden for konkurrence.

Stjernestøv fra Netflix
Det er ikke kun dansk film, der har et godt år i Venedig. Ved første øjekast er dette års program nemlig et af de mest lovende i årevis.

Mens Cannes stadig har bandlyst Netflix’ streamingfilm fra Croisetten, tager man på Lidoen imod streaminggigantens store Oscar-satsninger med kyshånd. 

Festivalen lægger således ud med Noah Baumbachs White Noise, en mørk komedie baseret på Don DeLillos klassiske roman, der har Greta Gerwig og Adam Driver i hovedrollerne. 

Andrew Dominiks Blonde, hvor cubanske Ana de Armas spiller det forjagede sexsymbol, var længe i spil til en Cannes-premiere, men kunne ikke finde et hul i de strenge franske regler for biografdistribution. 

Alejandro G. Iñárritu deltager med Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths, et mexicansk samfundsportræt, der er den firedobbelt Oscar-vinders første film siden The Revenant fra 2015.

Kannibalkærester og fængslet iraner
Alle tre titler er udtaget til hovedkonkurrencen, der også lover nyt fra andre af tidens største instruktører. 

I Luca Guadagninos Bones and All rejser to kannibal-kærester (Timothée Chalamet og Taylor Russell) gennem USA i 1980’erne, mens Darren Aronofsky har premiere på fThe Whale, der har 90’er-stjernen Brendan Fraser i hovedrollen som en overvægtig eneboer.

Martin McDonaugh leverede 00’ernes skarpeste krimikomedie med In Bruges, før han fik Oscar-succes med Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Han vender tilbage til Irland i The Banshees Of Inisherin, der genforener ham med Brendan Gleeson og Colin Farrell, der spillede hovedrollerne i In Bruges

I hovedkonkurrencen finder man også Florian Zellers opfølger til hans forrygende Oscar-vinder The Father. The Son har Hugh Jackman, Laura Dern og Vanessa Kirby – to år efter hun vandt festivalens pris for bedste kvindelige skuespiller – i hovedrollerne. 

Todd Field – instruktøren bag In the Bedroom og Little Children – deltager med Tár, et portræt af den første kvindelige dirigent af et tysk symfoniorkester. Hun spilles af selveste Cate Blanchett. Mens engelske Joanna Hogg, der har lavet de selvbiografiske film The Souvenir og The Souvenir Part II, dyster med filmen The Eternal Daughter

Og iranske Jafar Panahi, der for nylig blev fængslet af den iranske regering, er også i hovedkonkurrencen med dramaet No Bears. Filmen følger to parallelle kærlighedshistorier i det moderne Iran, der kompliceres af undertrykkende samfundsstrukturer.

Kim Ki-duks sidste film
Uden for konkurrence finder man thrilleren Don’t Worry Darling, som er Olivia Wildes med spænding ventede opfølger til Booksmart

Her er også en ny western af genreveteranen Walter Hill, nye dokumentarer af Frederick Wiseman (City Hall) og Laura Poitras (Citizenfour), en ny film af Paul Schrader (Taxi Driver) og den sidste film af den sydkoreanske instruktør Kim Ki-duk, der er færdiggjort efter hans død. 

For slet ikke at nævne navne som Steve James, Gianfranco Rosi og Oliver Stone. 

Den amerikanske skuespiller Julianne Moore sidder i spidsen for en jury, der også tæller navne som Audrey Diwan, sidste års Guldløve-vinder for Hændelsen, og den engelske forfatter Kazuo Ishiguro. 

Ekko vil naturligvis igen i år være til stede på Lidoen.

Venedig Film Festival 2022


Konkurrence

White Noise, instr. Noah Baumbach (USA)
Il Signore Delle Formiche, instr. Gianni Amelio (Italien)
The Whale, instr. Darren Aronofsky (USA)
L’Immensità, instr. Emanuele Crialese (Italien)
Saint Omer, instr. Alice Diop (Frankrig)
Blonde, instr. Andrew Dominik (USA)
TÁR, instr. Todd Field (USA)
Love Life, instr. Kôji Fukada (Japan, Frankrig)
Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths, instr. Alejandro G. Iñárritu (Mexico)
Athena, instr. Romain Gavras (Frankrig)
Bones and All, instr. Luca Guadagnino (USA)
The Eternal Daughter, instr. Joanna Hogg (England)
Beyond the Wall, instr. Vahid Jalilvand (Iran)
The Banshees of Inisherin, instr. Martin McDonagh (England, USA)
Argentina, 1985, instr. Santiago Mitre (Argentina, USA)
Chiara, instr. Susanna Nicchiarelli (Italien)
Monica, instr. Andrea Pallaoro (Italien)
No Bears, instr. Jafar Panahi (Iran)
All the Beauty and the Bloodshed, instr. Laura Poitras (USA)
A Couple, instr. Frederick Wiseman (USA)
The Son, instr. Florian Zeller (England)
Our Ties, instr. Roschdy Zem (Frankrig)
Other People’s Children, instr. Rebecca Zlotowski (Frankrig)


Uden for konkurrence – fiktion

The Hanging Sun, instr. Frankrigsco Carrozzini (Italien)
When the Waves are Gone, instr. Lav Diaz (Filippinerne, Frankrig, Portugal, Danmark)
Living, instr. Oliver Hermanus (England)
Dead for a Dollar, instr. Walter Hill (USA)
Call of God, instr. Kim Ki-duk (Estland, Kirgisistan, Letland)
Dreamin’ Wild, instr. Bill Pohlad (USA)
Master Gardener, instr. Paul Schrader (USA)
Siccitá, instr. Paolo Virzì (Italien)
Pearl, instr. Ti West (USA)
Don’t Worry Darling, instr. Olivia Wilde (USA) 


Uden for konkurrence – dokumentar

Freedom on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom, instr. Evgeny Afineevsky (Ukraine, England, USA)
The Matchmaker, instr. Benedetta Argentieri (Italien)
Gli Ultimi Giorni Dell’Umanità, instr. Enrico Ghezzi, Alessandro Gagliardo (Italien)
A Compassionate Spy, instr. Steve James (USA)
Music for Black Pigeons, instr. Jørgen Leth og Andreas Koefoed (Danmark)
The Kiev Trial, instr. Sergei Loznitsa (Holland, Ukraine)
In Viaggio, instr. Gianfranco Rosi (Italien)
Bobi Wine Ghetto President, instr. Christopher Sharp, Moses Bwayo (Uganda, England, USA)
Nuclear, instr. Oliver Stone (USA)


Uden for konkurrence – serier

Riget: Exodus (afsnit 1-5), instr. Lars von Trier (Danmark)
Copenhagen Cowboy (afsnit 1-6), instr. Nicholas Winding Refn (Danmark)


Horizons – sideprogram

Princess, instr. Roberto De Paolis (Italien)
Victim, instr. Michal Blasko (Slovakiet, Tjekkiet, Tyskland)
On the Fringe, instr. Juan Diego Botto (Spanien)
Trenque Lauquen, instr. Laura Citarella (Argentina, Tyskland)
Vera, instr. Tizza Covi og Rainer Frimmel (Østrig)
Innocence, instr. Guy Davidi (Danmark, Israel, Finland, Island)
Blanquita, instr. Fernando Guzzoni (Chile, Mexico)
For My Country, instr. Rachid Hami (Frankrig, Taipei)
A Man, instr. Key Ishikawa (Japan)
Bread and Salt, instr. Damian Kocur (Polen)
Luxembourg, Luxembourg, instr. Antonio Lukich (Ukraine)
Ti Mangio il Cuore, instr. Pippo Mezzapesa (Italien)
To the North, instr. Mihai Mincan (Rumænien, Frankrig, Grækenland, Bulgarien, Tjekkiet)
Autobiography, instr. Makbul Mubarak (Frankrig, Tyskland, Qatar)
The Sitting Duck, instr. Jean-Paul Salomé (Frankrig)
World War III, instr. Houman Seyiedi (Iran)
The Happiest Man in the World, instr. Teona Strugar Mitevska (Bosnien, Belgien, Danmark)
The Bride, instr. Sergio Trefaut (Portugal)


Horizons Extra – sideprogram

Origin of Evil, instr. Sébastien Marnier
Hanging Gardens, instr. Ahmed Yassin Al Daradji
Amanda, instr. Carolina Cavalli
Red Shoes, instr. Carlos Eichelmann Kaiser
Nezouh, instr. Soudade Kaadan
Notte Fantasma, instr. Fulvio Risuleo
Without Her, instr. Arian Vazirdaftari
Valeria Is Getting Married, instr. Michael Vinik
Goliath, instr. Adilkhan Yerzhanov

Kommentarer

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Venedig-festivalen.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Festivalen blev grundlagt i 1932 og er verdens ældste.

Løber fra 31. august til 10. september.

© Filmmagasinet Ekko