Scherfig-film begejstrer Ekkos anmelder
Det skorter ikke på lovord fra filmkritikeren Morten Piil om Lone Scherfigs nye kærlighedsfilm.
”Scherfig har lavet en spillevende og morsom romantisk kærlighedsfilm med begge klartskuende øjne åbne for et forholds myriader af skæve nuancer og rørende selvmodsigelser.”
Sådan skriver Morten Piil i det nye nummer af Ekko, som udkommer på onsdag den 24. august.
Herman Bang’sk stemning
”Trods romanforlægget virker Samme dag næste år udpræget filmisk tænkt som en dynamisk sammentrækning af to skæbner,” fortsætter Piil.
”Det er en virtuos forkortelse, der sætter fantasien i sving for at udfylde hullerne. Og til slut bindes der en overraskende sløjfe fuld af uendelig vemod.”
Den smertefulde stemning får Morten Piil til at tænke på Herman Bang, og han kvitterer med fem stjerner.
”Med An Education og Samme dag næste år har Scherfig placeret
sig som den danske instruktør, der hidtil har arbejdet med størst held i en fremmed, engelsksproget filmkultur,” konkluderer dansk filmkritiks grand old man.
Tåreperser-vrøvl
Samme dag næste år har amerikansk premiere i dag, men kommer først op i danske biografer den 29. september.
Filmen er et kærlighedsdrama om Emma og Dexter, spillet af Anne Hathaway og Jim Sturgess, der kun ses én gang om året på den samme dag. Over en årrække følger vi de to og deres indbyrdes kærlighedskvaler.
Den toneangivende amerikanske anmelder-veteran Roger Ebert er også glad for filmen.
”Samme dag næste år har stil, friskhed og en vittig og drilsk dialog,” skriver Ebert. Han mener dog ikke, at filmen helt kan leve op til Lone Scherfigs Oscar-nominerede An Education og giver den tre ud af fire stjerner.
Peter Travers fra Rolling Stone Magazine er langt mindre imødekommende. Han kalder filmen ”en tåreperser af en omgang vrøvl” og tildeler den en sølle halv stjerne ud af fire.
”Filmen føles som en livstidsdom,” konkluderer han.
Scherfigs excentriske blik
I det hele taget deler filmen de amerikanske anmeldere. Hollywood Reporter, USA Today og Washington Post er positive, mens branchebladet Variety, Entertainment Weekly og Wall Street Journal vender tommelfingeren nedad.
New York Times placerer sig et sted midt imellem. Og avisen fremhæver Lone Scherfigs arbejde i, hvad avisen betragter som en simpel og forudsigelig kærlighedshistorie.
”Hendes excentriske blik og skæve rytme holder Samme dag næste år kørende gennem dens banale sekvenser og dæmper nogle af filmens svagheder.”
Kommentarer