Interview
15. mar. 2024 | 06:33

”Selvfølgelig er Bodil halvnøgen”

Foto: Casper Hindse

Mathilde Arcel øver sit Bodil-show på stuegulvet i lejligheden på Christianshavn, hvor hun holder overblikket ved hjælp af post-it-lapper på væggen.

Når Mathilde Arcel debuterer som vært for filmkritikernes Bodilfest, bliver det med fokus på kvinder og den tid, vi lever i. Mød skuespiltalentet, der vandt Ekko Shortlist Awards 2022.

Af Casper Hindse

Mange i filmbranchen spærrede øjnene op, da Mathilde Arcel blev præsenteret som vært for årets Bodilprisuddeling, der uddeles lørdag aften den 16. marts af Danske Filmkritikere. 

Er det virkelig, hvad et af Danmarks største dramatiske skuespiltalenter fra Hvis du vidste, der indbragte hende en Ekko Shortlist Award i 2022, skal bruge tiden på? 

”Så sent som i går sagde en caster til mig, at hun slet ikke havde forestillet sig, at jeg var værtstypen,” siger Mathilde Arcel og smiler underfundigt i sin lejlighed på Christianshavn. 

Til verdens ende
På væggen hænger hele showet. Mere end to timers underholdning i stikordsform på post-it-lapper. 

De opspærrede øjne kan roligt falde på plads igen. De vidner om, at den fine linje mellem scene- og filmkunst hertillands tager form af en uvidende mur. 

27-årige Mathilde Arcel har sideløbende med sin spirende karriere i film og serier markeret sig med stærke præstationer på de skrå brædder. 

I forestillinger som Nogen er ude at drikke øl, Iliaden, Stolthed og fordom samt Mørkt forår har hun undertiden ageret fortælleren, der henvender sig til publikum. 

Tilstedeværelse er svær at definere. 

Alligevel er det lige netop det, Arcel har. Uanset om det er i Hvis du vidste eller Mørkt forår. Vi mærker hende og er klar til at rejse med skuespilleren til verdens ende. 

”Det er måske lidt skørt, at jeg skal være vært for Bodilprisen, men det er også en spændende udfordring. Jeg har altid tænkt, at hvis jeg blev tilbudt et værtsskab, ville jeg takke nej,” siger hun og kigger på væggen. 

”Prisuddelinger er svære. De handler om, at nogen skal vinde. Værten fylder på en måde bare hullerne ud. Det er nærmest umuligt at undgå, at det sløver showet. Jeg har arbejdet en del med, hvordan jeg kan komme udenom netop det. Og jeg har helt sikkert tvivlet på, om det overhovedet ville blive godt.”

Sjovt og politisk
Her har det hjulpet, at hun har fået frie hænder. 

Folkene bag Bodilprisen har vist hende tillid. Mathilde Arcel må gøre, hvad hun vil. Tidligere på dagen var hun ude og prøve kostumer. Med hende kommer publikum til at få flere versioner af en vært, når hun går på scenen i Folketeatret lørdag aften. 

”Det har været vigtigt for mig, at jeg ikke skal passe ind i en ramme, men at jeg selv har kunnet skabe rammerne. Jeg blev overrasket over, at de spurgte mig, og jeg blev endnu mere overrasket, da de sagde, at jeg må gøre, hvad jeg vil,” siger hun. 

”De havde set de teaterforestillinger, jeg har været med i. Det er der en vis tryghed i. Jeg håber, jeg kan leve op til det, de har set i mig.” 

Tilstedeværelse bliver i den sammenhæng et grundelement i årets Bodil-værtsskab. 

”Det skal være sjovt og spidde den tid, vi lever i, men det må ikke blive for sarkastisk. Vi skal fejre dansk film og samtidig gøre opmærksom på, at alt ikke er helt fantastisk i filmbranchen,” siger Mathilde Arcel. 

Øver på sit stuegulv
Lørdag vil hun sætte fokus på kvinder. Især dem, der er ældre end hende selv. 

”Jeg vil ikke afsløre, hvad showet handler om, men jeg kommer for eksempel til at tale om Bodil-statuetten. Det er dejligt, at vi har en pris i Danmark, der er kvindelig. Den hedder Bodil frem for Oscar eller Robert,” siger skuespilleren og smiler, mens hun retter på en af sedlerne på væggen. 

”Omvendt er statuetten skabt af to mænd, så selvfølgelig er Bodil halvnøgen, mens hun står og ser sig i spejlet. Filmverdenens blik på kvinder er i enormt høj grad med til at forme resten af verdens blik på kvinder.” 

”Derfor synes jeg, det er virkelig spændende og vigtigt at analysere, hvad det er, vi sender ud, og hvilket syn på kvinder vi er blevet så vant til gennem tiden. De skal stå smukke og gerne halvnøgne og se sig i spejlet. Og hvis de er blevet over 45, ved vi nærmest ikke, hvad vi skal stille op med dem.” 

Det er betragtninger som denne, hun står og øver på stuegulvet. 

Forestiller man sig, at værten har fri adgang til Folketeatret, er det forkert. Mathilde Arcel bliver først lukket ind ved middagstid på selve dagen. Hun har altså ikke mange timer til at få alt på plads, inden gæsterne sidder klar i salen. 

”Jeg har hyret min gode sparringspartner Anna Balslev (instruktør ved Det Kongelige Teater, red.) som konsulent. Vi har arbejdet tæt sammen før og har samme humor. Vi har skrevet frem og tilbage og intensiveret arbejdet i den seneste måned. Jeg føler mig klar, selv om jeg kun kan øve herhjemme.” 

Ironi som et forsvar
Mathilde Arcel har den fordel, at hun kender til at være nomineret og vinde. Hun har i sin relativt korte karriere modtaget en Ekko Shortlist Award og en Reumert. 

Hun har altså siddet i salen og set op på scenen. På lørdag er det omvendt. 

”For mig det afgørende at skabe plads til dem, aftenen bør handle om: de nominerede,” siger hun og betoner, at hun derfor også kommer til at spille et par roller undervejs. 

”Jeg vil gerne lette stemningen og stikke lidt til folk og deres forestillinger om filmbranchen. Jeg vil ikke være spydig over for bestemte personer, men jeg vil gerne pege på, at branchen kan blive bedre. Showet skal være politisk – og sjovt!” 

Hun bliver fjern i blikket. 

”Derfor har jeg også et overordnet tema for aftenen. Det skal handle om generøsitet,” siger hun så. 

”Når jeg ser prisshows, synes jeg, der kan være en tendens til, at værten bliver så ironisk, at man ikke længere kan mærke vigtigheden af en aften, og hvor stor en begivenhed det faktisk er for de nominerede.” 

”Det kan pludselig føles lidt ligegyldigt. Som noget, der bare skal overstås. Jeg håber, at jeg kan bidrage med noget andet og give publikum en følelse af, at det er en stor og vigtig aften. Og samtidig have plads til alt det sjove.” 

Det store øjeblik
I dag er hun ikke længere i tvivl. I sin forberedelse har Mathilde Arcel nemlig indset, at hun må kaste sig ud på usikker grund. 

”Det vil være alt for tidligt i min karriere, hvis jeg begynder at sige nej til jobtilbud, fordi jeg tænker, at de er svære,” siger hun. 

”Hvis folk griner, så griner de. Hvis de ikke griner så meget, som jeg håber, skal jeg nok redde det.” 

Derfor er der også et særligt øjeblik, hun ser ekstra meget frem til på selve aftenen. 

”Det bliver helt særligt, når jeg træder ud på scenen foran publikum. I det øjeblik kan jeg mærke salen. Jeg er sikker på, at jeg på få sekunder ved, om de er med mig eller ej. Om de er spændte og klar. Det håber jeg virkelig, de er!”

Kommentarer

Mathilde Arcel

Født 1996 i København. 

Datter af skuespiller Nastja Arcel og instruktør Mikael Fock. Instruktør Nikolaj Arcel er hendes onkel. 

Debuterede som otteårig i Kaj Munk-stykket Ordet

Dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i 2020. 

Modtog i 2021 en Reumert Talentpris for forestillingen Nogen er ude at drikke øl – en monolog, hun selv skrev, instruerede og spillede. 

I 2022 vandt hun en Ekko Shortlist Award for præstationen i kortfilmen Hvis du vidste

Vært ved årets Bodilfest, der afholdes lørdag den 16. marts i Folketeatret i København.

Udvalgte film og serier

Agent
2023

Dansegarderoben
2023

Dag & nat
2022

Young
2022 

Hvis du vidste
2021

Semiramis
2021

Mit barn
2021 

Jorden kalder
2021 

Mille
2009

© Filmmagasinet Ekko