Nyhed
11. sep. 2013 | 13:48

Skuespillere langer ud efter Adèle-instruktør

Foto | Pascal Le Segretain
Instruktør Abdellatif Kechiche og skuespillerne Léa Seydoux og Adèle Exarchopoulous optrådte på Cannes-festivalen som en lykkelig treenighed, men nu er der opstået et fjendskab imellem dem.

De to hovedrolleindehavere i Adèles liv – kapitel 1 & 2 kritiserer instruktør Abdellatif Kechiche for hans hårde arbejdsmetoder under indspilningerne.

Af Marie Andersen

Netop som pr-maskinen for dette års kritikerroste Guldpalme-vinder, Adèles liv – kapitel 1 & 2, er gået i gang med at promovere filmen forud for den amerikanske 25. oktober, er der kommet grus i maskineriet.

Der er opstået fjendskab mellem instruktøren Abdellatif Kechiche og de to ledende kvinder, Léa Seydoux og Adèle Exarchopoulous, som ellers på Cannes-festivalen i maj trådte frem som en lykkelig treenighed.

Særligt Léa Seydoux, der spiller den blåhårede Emma, langer ud efter instruktørens metoder i et interview med det amerikanske nyhedssite The Daily Beast.

Her fortæller hun, at de lavede over 100 optagelser af filmens første scene, der blot varer 30 sekunder i filmen.

Gentagelsen af scenen blev så komisk for de to skuespillerinder, at de til sidst ikke kunne lade være med at grine. Det var for meget for Kechiche, der kastede en monitor ud på gaden i raseri, mens han skreg: ”Jeg kan ikke arbejde under de her betingelser!”

Et plaget geni
Léa Seydoux beskylder Kechiche for ikke at vide, hvor han vil med de følelsesmæssigt tunge scener, og at de derfor måtte bruge uger på at indspille nogle scener.

Den meget omdiskuterede ti minutter lange sexscene mellem de to piger tog intet mindre end ti dage at få i kassen.

”I Frankrig er det ikke som i USA: Instruktøren har al magt. Når du er skuespiller i en fransk film, underskriver du kontrakten, og så giver du dig selv væk. På en måde er du fanget,” udtaler Adèle Exarchopoulous til The Daily Beast, hvor hun kalder Kechiche for ”et plaget geni”.

Den franske filmarbejderfagforening, Spiac-CGT, har også kritiseret forholdene under indspilningerne.

I en pressemeddelelse beskylder de Kechiche og hans filmhold for at fuske med tallene og nedskrive seksten arbejdstimer til otte. De beskriver arbejdsplanerne som uigennemskuelige og anarkistiske.

Født med sølvske i munden
På et pressemøde i Los Angeles kulminerede begivenhederne. Den franske journalist Ramzy Malouki fra Canal+ rapporterede 4. september på sin Twitterprofil, hvordan Kechiche tog til genmæle og antydede, at Léa Seydoux er født med en sølvske i munden.

Léa Seydouxs bedstefar, Jérôme Seydoux, er direktør i det store franske filmselskab Pathé.

”Hvordan kan man tale om lidelse, når man vandrer op ad den røde løber og tager imod priser,” sagde Kechiche og mente, Léa Seydouxs holdning er uanstændig, når hun har verdens bedste job.

På trods af utilfredsheden med samarbejdet promoverer instruktøren og skuespillerinderne dog stadig filmen sammen. På pressemødet i Los Angeles forsøgte Léa Seydoux – stadig ifølge Ramzy Malouki – grædende at lukke konflikten:

”Jeg har givet et år af mit liv til den her film og havde ikke noget liv under optagelserne. Jeg gav alt. Jeg har ikke kritiseret instruktøren, jeg klager bare over metoden,” sagde hun og fortsatte:

”Jeg har altid villet arbejde med ham, for i Frankrig er han en af de bedste instruktører. Min familie har aldrig hjulpet mig. Lad os stoppe med at snakke om privilegier.”

Adèles liv – kapitel 1 & 2 har dansk premiere den 5. december 2013

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko