Nyhed
25. juli 2024 | 11:29

Skuffelse for dansk-amerikansk Oscar-helt

Foto | Felix Dickinson

Den britiske verdensstjerne Tilda Swinton spiller moren i en familie, der lever i luksus i en bunker under jorden i Joshua Oppenheimers danskproducerede, apokalyptiske musical The End.

Joshua Oppenheimers stjernebesatte musical The End må nøjes med verdenspremiere på Toronto-festivalen, hvor også Frederik Louis Hviids actiondrama De lydløse er udtaget.

Af Claus Christensen

Med verdensstjerner som Tilda Swinton og Michael Shannon, en amerikansk-dansk Oscar-nomineret instruktør og noget så usædvanligt som en apokalyptisk musical var der store forventninger til The End.

Cannes- og Venedig-festivalen var i spil, men Joshua Oppenheimer og hans danske selskab Final Cut for Real har måttet tage til takke med Toronto-festival, der finder sted 5. – 15. september.

Her bliver The End vist i programserien Special Presentations.

Toronto er primært en publikumsfestival og klart mindre prestigefuld end Cannes og Venedig. Men Toronto giver ofte et praj om Oscar-kapløbet. Word of mouth skal heller ikke undervurderes, så løbet er bestemt ikke kørt for The End, selv om de to førende festivaler havde været finere.

Længe undervejs
49-årige Joshua Oppenheimer har skrevet sit navn ind i filmhistorien med de banebrydende dokumentarfilm – The Act of Killing og The Look of Silence – der behandler et indonesisk folkemord i 1960’erne og modigt lader bødlerne rekonstruere deres ugerninger. Begge film blev Oscar-nomineret.

Derfor har det været ventet med stor spænding, hvad Joshua Oppenheimer ville vælge som sit næste projekt.

Det er altså blevet et stort spring til ikke bare fiktion, men også musicalgenren med inspiration fra Jacques Demys 1964-filmopera Pigen med paraplyerne. Det har Oppenheimer tidligere fortalt.

The End, som instruktøren har skrevet sammen med Rasmus Heisterberg, handler om en familie, der lever i en bunker under jorden. De er blandt de sidste mennesker og fører en tilværelse i luksus.

Men da en ung kvinde ankommer, begynder sønnen at sætte spørgsmålstegn ved deres perfekte eksistens.

The End har været hele fem år undervejs og er blevet støttet af Det Danske Filminstitut med 15,5 millioner kroner. Den danske premieredato er ikke fastsat. Filmbazar har herhjemme overtaget distributionen fra Scandinavian Film Distribution.

Største kup i Danmark
Festivalforventningerne har været knapt så store for Frederik Louis Hviids actiondrama De lydløse, som er instruktørens opfølger til sin opsigtsvækkende politi-thriller Shorta.

Filmen er ikke fyldt med verdensstjerner som The End, og actiongenren er ikke i høj kurs på festivaler.

Så instruktøren er forståeligt nok lykkelig for udtagelsen til Toronto-festivalen. Her vises den i programsektionen Discovery, som sætter fokus på nye instruktører.

”Jeg er stolt og beæreret over, at De lydløse får sin verdenspremiere på Toronto International Film Festival. Meget lig vores karakterer i filmen har De lydløse til tider krævet, at vi har måttet forsøge at lykkes med det umulige,” siger Frederik Louis Hviid i en pressemeddelelse fra producenten Zentropa.

Filmen er baseret på Danmarkshistoriens største røveri, der under finanskrisen i 2008 begås af 25 mænd mod Dansk Værdihåndtering. Røverne slipper afsted med 70 millioner kroner, hvoraf kun nogle af pengene siden er blevet fundet.

Titlen er slang for kontanter i kriminelle kredse, fremgår det af pressemeddelelsen.

Hviid har skrevet manuskriptet sammen med Anders Frithiof August (Lykke-Per), mens Gustav Dyekjær Giese (Huset), Amanda Collin (En frygtelig kvinde) og franske Reda Ketab (Profeten) er på rollelisten.

De lydløse har modtaget tolv millioner kroner i støtte fra Det Danske Filminstitut. Den får premiere i biografen 31. oktober.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko