Nyhed
21. maj 2012 | 15:56

Sløret løftes for Adler-Olsen-film

Foto | Zentropa
Nikolaj Arcel, Nikolaj Lie Kaas og Mikkel Nørgaard er holdet, der skal bringe Jussi Adler-Olsens bestseller, Kvinden i buret, til det store lærred.

En skandinavisk thriller båret af træ og læder frem for stål og glas. Sådan beskriver Mikkel Nørgaard sin kommende Jussi Adler-Olsen-filmatisering, som får Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen.

Af Claus Christensen og Jacob Ludvigsen

Stieg Larssons Millennium-trilogi beviste, at der er salg i skandinavisk krimi. Derfor lå det også lige til højrebenet, at Jussi Adler-Olsens krimiserie om den karismatiske vicekriminalinspektør Carl Mørck skulle bringes til lærredet.

Som vi kunne fortælle tilbage i oktober, er det Klovn-instruktøren Mikkel Nørgaard, der står bag roret på første Adler-Olsen-filmatisering, Kvinden i buret, mens Nikolaj Arcel skriver manuskriptet, som han også gjorde det til Mænd der hader kvinder.

I dag er det så blevet offentliggjort i Cannes, at Nikolaj Lie Kaas skal spille hovedrollen som Carl Mørck i de foreløbigt fire film, der er planlagt i serien. Og instruktør Mikkel Nørgaard fortæller nu for første gang om den store satsning, der bliver støttet på Det Danske Filminstituts kommercielle markedsordning, og som således ventes at blive en storsællert.

”Jeg vil lave en stemningsmættet film, hvor vi træder ind i Carls verden – mere end i den objektive, virkelige verden. Ikke at det bliver surrealistisk arthouse, men vi vil opbygge en særlig stemning og univers, en slags forhøjet realisme,” slår instruktøren fast.

Væk fra koldt udtryk
I Kvinden i buret forsvinder en kvindelig folketingspolitiker sporløst. Politiet har ingen spor – indtil den nystiftede afdeling for ”Sager under særlig bevågenhed” med Carl Mørck i spidsen sættes på sagen.

Men er instruktøren ikke bange for at komme til at vade rundt i klicheer om livstrætte politifolk og dystre hemmeligheder i et gråt Skandinavien?

”Der er blevet lavet nogle pissegode film i den skandinaviske spændingsgenre, og man kan jo godt hævde, at der allerede har indfundet sig en mæthed. Desto vigtigere er det, at vi kommer med en ny vinkel på det,” siger Mikkel Nørgaard.

”Jeg vil fortællemæssigt og visuelt prøve at løfte det et nyt sted hen. For eksempel har de skandinaviske thrillers en tendens til et koldt udtryk, hvor jeg gerne vil i retning af noget mere varmt og organisk. Fra glas og stål til træ og læder!”

Forlæg giver større budget
Mikkel Nørgaard og Nikolaj Arcel er fra samme årgang på Filmskolen, hvor de lavede nogle småprojekter sammen og delte et åndsfælleskab, da de begge var interesserede i genrefortællinger og ikke blot stor auteur-kunst som de øvrige elever.

”Vi har talt om at arbejde sammen i ti år, så det var en gave for os, at det blev muligt nu her. Nikolaj er en sindssygt dygtig manuskriptforfatter og har kunnet trække på sine erfaringer fra Mænd der hader kvinder. Og fordi vi kender hinanden så godt, kan vi tåle at være hårde mod hinanden. Der bliver ikke lagt fingre imellem,” fortæller Mikkel Nørgaard.

– Hvorfor er du selv så tiltrukket af genrefortællingerne?

”Jeg kunne sagtens forestille mig at lave andre typer film også, men jeg synes, det er sjovt at udforske de her traditioner. Og fordi Jussi Adler-Olsens bøger er så populære, giver det nogle helt andre muligheder, end hvis vi arbejdede ud fra en original ide.”

– Hvad er det for muligheder: et større budget?

”Ja, det handler om penge, slet og ret. Det gør det muligt at skrabe flere penge sammen til filmen. Det er sjældent, man har en sådan mulighed for at fastholde det danske sprog og samtidig have en international appel.”

Lie Kaas’ sarkasme
– Nikolaj Lie Kaas er yngre, end Carl Mørck er i bøgerne. Hvorfor faldt valget på ham?

”Han har et ansigt, jeg har lyst til at blive ved med at kigge på. Der bliver ved med at være noget hemmelighedsfyldt over det. Og samtidig har han denne her sarkasme og komiske timing, som figuren også har i bogen. Når Lie Kaas er i starten af 40’erne i stedet for i slutningen af 40’erne, skabes der også en dynamik, hvor man bliver nysgerrig på, hvorfor han bærer rundt på det her meget mørke livssyn.”

– I en anden af de bærende roller har vi indvandreren Assad. Man har jo lige kunnet læse, at film med indvandrere – ifølge nogle – ikke kan sælge billetter i provinsen. I har ikke overvejet lige at skrive ham om til en lyshåret fyr med blå øjne?

”Haha, nej, det har vi ikke. Jeg tror, mange ting er mulige, hvis de bliver gjort på den rigtige måde.”

Optagelserne til Kvinden i buret går i gang til oktober, og filmen forventes at få premiere i slutningen af 2013.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko