Viborg Animation Festival 2020
26. sep. 2020 | 20:15

Smagsprøver fra verdens bedste animation

Foto | New Tales
Stop-motion er en af de mest tidskrævende former for animation, men Katrine Glenhammer ville ikke lave sin kortfilm Totem på andre måder.

Filmprogrammet på årets Viborg Animation Festival når nye højder med overvældende kortfilmprogrammer og visninger på en bar, der har håndbrygget en øl til festivalen.

Af Frederik Hoff

Viborg Animation Festival har uden tvivl sit claim to fame i indflydelsesrige og grænsesøgende animationsudstillinger.

Men man bliver ikke Danmarks største animationsfestival, hvis ikke man har et gedigent filmprogram som rygsøjle.

I år har covid-19-restriktioner betydet, at færre billetter har været tilgængelige til visningerne. Til gengæld er en håndfuld af visningerne lagt op online til gratis afspilning for offentligheden.

Ud over et stærkt spillefilmprogram og børnefilmvisningerne Animok præger især tysk animationsfilm programmet med blandt andet kortfilmsserien German Panorama. Men også gamle tyske stumfilm fra 1920’ernes ekspressionistiske bølge er med.

”Det er nogle af første film, der eksperimenterede med visuelle effekter, som i dag er et af de største og mest efterspurgte felter inden for animation. Man laver stort set ikke film i dag uden visuelle effekter,” siger festivalleder Jane Lyngbye Hvid Jensen.

Nødvendig stop-motion
2D- og 3D-computeranimation fylder i filmprogrammet, men der er også eksempler på en af animationens ældste genrer: stop-motion.

Det gælder ikke mindst Katrine Glenhammers Totem, hvor en stammekvindes kamp mod totemdyr – et gigantisk vildsvin – folder sig ud.

”Det var en måde at gøre en brutal og skræmmende historie mere imødekommende,” forklarer Katrine Glenhammer.

”Der er ingen, der i dag laver stop-motion for sjov. Det er en opslidende, langsommelig måde at animere på. Men når man har en film i hovedet, som bare skal laves, er der ingen vej udenom,” siger instruktøren, som for tre uger siden vandt Animation Talent Award på Odense International Film Festival.

Prostitueret ulv
Programmet International Short Films gør det tydeligt, hvorfor animation er det ultimative filmmedie. Der er ganske enkelt ingen grænser!

Den poetiske Winter in the Rainforest af Anu-Laura Tuttelberg bruger stop-motion på en helt igennem original måde.

Midt i en regnskov bevæger kunstige væsner i forskellige materialer sig roligt rundt mellem hinanden, mens baggrunden vibrerer i høj hastighed. På den måde bliver baggrunden en stor del af fortællingen – et slående bevis på, at naturen er langt større end individet.

I den humoristiske ende af spektret brillerer estiske Chintis Lundgren med den naivistiske tegnefilm Toomas Beneath the Valley of the Wild Wolves.

I en by kun med dyr mister Toomas sit arbejde, og den trofaste, men hyppigt seksualiserede ulv bliver tvunget ud i prostitution. Det lyder trist, men den hjælpeløse hovedpersons deadpan-reaktioner, samtidig med at hans kone har et sadomasochistisk eventyr, er urkomisk.

Maskespil
Også kortfilmene i Student Film Competition imponerer, og der er ingen grund til at tro andet, end at standarden for animation kun kommer til at stige de næste mange år.

Selv om diversiteten er stor, er der gennemgående temaer. To af de mest lysende perler er begge humoristiske tegnefilm, som beskæftiger sig med den menneskelige psyke.

Tjekkiske Verica Pospíšilová Kordić fra filmskolen Famu i Prag bidrager med The Way of Sylvie. Den handler om en kvinde, der skifter mellem flere identiteter i sit daglige liv.

Alt efter situationen kan hun iføre sig en hjerne, som transformerer hende til det, der er brug for: en sød datter, en sexmaskine i ægteskabet og en arbejdshest på jobbet. Hun finder trøst i en sangfugl, der som den eneste ikke forventer noget af hende.

Med en ganske simpel streg og en enkel symbolik får Kordić en skarp fortælling om hverdagens fremmedgørende maskespil frem i et stressende og morsomt virvar.

Bipolar zigzag
Bolivianske Matisse Gonzalez’ Gravedad fra Filmakademie Baden-Württemberg bruger en endnu mere simpel stil, men får meget ud af det.

Historien foregår i et absurd univers, hvor dagene veksler mellem ekstrem tyngdekraft og ingen ditto. På de lette dage suser vor hovedperson op i stjernerne, men på de tunge dage ligger hun i et dybt hul.

Andre mennesker har fundet en værdi i livet, der holder dem jordbundne. Men hovedpersonen kan ikke finde sig i at lade almindelige livsværdier som familie, arbejde, religion eller kunst holde hende på overfladen.

Ligesom tusindvis af bipolare mennesker må hun lære at acceptere sin skiftevis triste og fantastiske tilværelse. Endnu et bevis på, hvordan kreativ animation intuitivt kan udtrykke de mest komplekse fænomener i børnehøjde.

Komik med VAF-øl
De fleste film er at finde i biografen Fotorama, men som noget særligt i år har festivalen valgt at rykke udvalgte visninger ind på baren Ølluminati midt i Viborg.

Baren, der er specialiseret i håndbryggede fristelser, har sågar bedrevet en decideret VAF-øl specielt til festivalen. Det er en rød ale, der ifølge mærkaten skal sikre ”kreativitet og kærlighed til små legetøjshvalpe efter indtag”.

Stemningen i ølhusets baglokale er noget anderledes end i biografmørket. Der bliver snakket betydeligt mere, end hvad der normalt tolereres.

Det er en udfordring for de poetiske og stille film, mens de komiske perler virkelig kommer til deres ret i denne ramme.

Toomas Beneath the Valley of the Wild Wolves og den tyske animatorlegende Gili Alkabretz’ hysterisk morsomme kortfilm i programmet – Tribute to Hykade, Alkabetz og Krumme – bliver dobbelt så sjove i festligt selskab og med en aldeles glimrende VAF-øl i hånden.

Kommentarer

Viborg Animation Festival

Startede i 2012 med at vise animationsfilm for børn og voksne.

Danmarks største animationsfestival.

Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.

Finder sted 21. – 27. september.

Læs mere!

© Filmmagasinet Ekko