Interview
05. maj 2021 | 18:39

Sommerfuglen flyver igen

Foto | Rolf Konow
Ægteparret Louise (Karen-Lise Mynster) og Ernst (Jesper Christensen) holder guldbryllupsfest i det lokale forsamlingshus, hvor aftenen skrider frem med store overraskelser.

”Mit publikum rider sgu ikke samme dag, som de sadler,” siger 74-årige Søren Kragh-Jacobsen, der ikke kan holde sig væk fra filmbranchen og ser frem til at relancere Lille sommerfugl.

Af Nicki Bruun

Søren Kragh-Jacobsen var 73 år, da Lille sommerfugl fik biografpremiere i december.

Filmen med Jesper Christensen og Karen-Lise Mynster i hovedrollerne som et ældre ægtepar nåede at spille i en lille uge, før den blev taget af plakaten som følge af biografernes anden corona-nedlukning.

Nu er Lille sommerfugl klar til at åbne landets biografer igen torsdag den 6. maj. I mellemtiden er instruktøren blevet 74 år, men han har ikke skruet ned for tempoet.

”Jeg havde egentlig forsvoret, at jeg i 70’erne ville lave flere film, men det holder mig sgu i gang. Og uden at sidde og skryde dig i ørerne, synes jeg ikke, at jeg har været bedre end nu,” siger Søren Kragh-Jacobsen over telefonen.

Han har brugt nedlukningen på at skrive på en ny film, som endnu kun er i den tidlige manuskriptfase.

Bestormet om film
Manden bag film som Vil du se min smukke navle? og dogmedramaet Mifunes sidste sang lagde flot ud med at sælge 60.000 billetter til Lille sommerfugl på en uge.

Nu håber og tror instruktøren på, at danskerne er klar til at give hans film en chance mere. Han har i hvert fald fået positive indikationer fra Biografklub Danmark, hvor Lille sommerfugl er i årets program.

”Hvis du havde spurgt mig for otte måneder siden, om man kunne sparke en film i gang igen, ville jeg have sagt nej. Men ingen har været i biografen meget længe, så der må være et behov,” siger Søren Kragh-Jacobsen.

”Jeg fik en besked fra Biografklub Danmark, hvor der står, at de bliver bestormet om min film. Folk ringer til dem for at høre, hvordan de kan komme i biografen og se den, og det var jeg glad for at høre.”

Men han mister ikke modet, hvis det tager lidt tid for folk at komme op af sofaen. Sådan kan det nemlig godt være på de ældre dage.

”Mit publikum styrter måske ikke i biografen på premieredagen. Som ung skulle jeg med det samme ind og se den nye James Bond eller en anden film, jeg havde hørt en masse godt om. Både Thomas Vinterbergs Druk og Anders Thomas Jensens Retfærdighedens ryttere taler til det kærestepublikum, som høvler i biffen med det samme, men det gør min film nok ikke,” siger instruktøren med smil i stemmen.

”Mit publikum er oppe i 40’erne og rider sgu ikke samme dag, som de sadler. De tænker: ’Vi skal da ind og se den, men lad os nu se og bumbum.’ De planlægger længere frem, og der skal nok komme nogen i biffen, men jeg tør slet ikke gætte hvor mange.”

Venner lignede ninja turtles
I Lille sommerfugl – som fik fire stjerner af Ekkos anmelder – fejrer griseavleren Ernst (Jesper Christensen) og Louise (Karen-Lise Mynster) guldbryllup på en aften, der ikke udvikler sig helt som forventet.

Det samme kan siges om det foregående år, hvor Søren Kragh-Jacobsen og alle andre i filmbranchen ligesom resten af befolkningen har måttet vænne sig til mærkelige forhold.

Det tæller blandt andet en anderledes oplevelse ved biografpremieren på Lille sommerfugl.

”Jeg har 7-9-13 altid haft godt filmheld, men det var en besynderlig premiere. Jeg havde inviteret venner og kolleger blandt det store publikum, men de lignede alle sammen ninja turtles, da de ankom med mundbind på. Jeg kunne jo fandeme ikke genkende halvdelen!” siger instruktøren.

”Vi sad i biffen uden noget at drikke og kunne ikke engang få en lille brandert på efter. Man plejer jo at kunne gå ud og hygge sig bagefter med sit hold, men det var der ikke noget af.”

”Vi kunne trods alt være 500 mennesker i Imperial, men kun ti på scenen, og jeg plejer at få hele holdet med op. Film er jo en kollektiv proces, men det måtte vi heller ikke,” fortsætter Søren Kragh-Jacobsen, der ellers gladelig har overholdt corona-reglerne for det fælles bedste.

Slap for kamp med Bond
Søren Kragh-Jacobsen under virkelig sit produktionsselskab Snowglobe succes. Filmselskabet står også bag Jeanette Nordahls kritikerroste debutfilm Kød & blod, der blev ramt hårdt i forårets første biograf-nedlukning.

Længe så premierekalenderen ellers ud til at flaske sig for Lille sommerfugl, der blev lagt i forlængelse af Retfærdighedens ryttere og stod til at få god plads i biograferne i december og januar.

”James Bond røg pludselig ud, og den lå jeg ellers i konkurrence med, hvilket man ikke skal gøre. Så det var faktisk frygteligt rart, og mit produktionsselskab sagde, at det var virkelig godt for os,” griner Søren Kragh-Jacobsen.

Instruktøren er nu blevet færdigvaccineret og klar til at komme ud og møde publikum ved visninger af Lille sommerfugl rundt omkring i landet. Han indrømmer gerne at have været en smule doven og er gået lidt over kampvægten under nedlukningen.

Men han tager en slankekur og har købt en ny guitar, så han kan rode med den musik, han som manden bag Kender du det? og Hey Claus også har sit navn forbundet med.

”Nu kan jeg mærke, at krabben begynder at bide igen. Der må gerne ske noget, og jeg glæder mig til at relancere filmen på en turné her i maj.”

Trailer: Lille sommerfugl

Kommentarer

Søren Kragh-Jacobsen

Født 1947 i København.

Uddannet på filmskolen i Prag i 1970.

Ansat i DR’s legendariske Børne- og Ungdomsafdeling i 70’erne.

Lavede hittene Kender du det? og Hey Claus fra Vil du se min smukke navle?, som var hans debutfilm.

Vandt i 1999 en Sølvbjørn på Berlinalen for dogmefilmen Mifunes sidste sang.

Lille sommerfugl får repremiere i danske biografer 6. maj.

Film

Lille sommerfugl
2020

I lossens time
2013

Det som ingen ved
2008

Skagerrak
2003

Mifunes sidste sang
1999

Øen i Fuglegaden
1997

Drengene fra Sankt Petri
1991

Guldregn
1988

Skyggen af Emma
1988

Isfugle
1983

Gummi Tarzan
1981

Vil du se min smukke navle?
1978

© Filmmagasinet Ekko