Nyhed
27. jan. 2017 | 14:15

St. Vincent debuterer med gyser på Sundance

Foto | Theresa Groth
Melanie Lynskeys børnefødselsdag kører helt af sporet i Annie Clarks (musikeren St. Vincent) debutfilm, gyser-antologien XX.

Annie Clark – bedre kendt som musikeren St. Vincent – er sprunget ud som filminstruktør på Sundance-festivalen med en feministisk gyser-antologifilm.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

De fleste kender hende nok kun som en rost og populær indierock-musiker, men nu er St. Vincent også sprunget ud som filminstruktør.

I disse dage bliver hendes XX nemlig vist på den amerikanske Sundance-festival i Utah for første gang.

St. Vincent, der egentlig hedder Annie Clark, har instrueret XX sammen med fire andre kvindelige instruktører som en slags feministisk gyser-antologifilm. Derfor skal titlen nok også læses som en hilsen til de to kvindelige xx-kromosomer.

Allerede tilbage i april sidste år kunne vi skrive, at Annie Clark alias St. Vincent var i gang med XX-projektet, der er blevet til i instruktør-samarbejde med Karyn Kusama, Roxanne Benjamin, Jovanka Vuckovic og Sofia Carrilo.

De fem kvinder har hver især instrueret en del af filmen, der består af små fortællinger uden egentlig sammenhæng. Men alle fortællinger kredser uhyggeligt omkring det at være mor og kvinde.

Dæmonisk blodblad
Uden at stjæle overskrifterne har XX fået anerkendende og pæne ord med på vejen på Sundance.

”Den samlede film blander grundlæggende uhygge med sort komedie, dæmonisk blodbad og Satan, der lægger æg. Det er ujævnt – som dette miks nødvendigvis er – men gyserentusiaster, der leder efter en kvindelig vinkel på genren, skal tjekke filmen ud,” skriver David Rooney fra The Hollywood Reporter i sin anmeldelse.

Han beskriver Annie Clarks del af filmen med titlen The Birthday Party som en middelklasse-satire a la Edward Albee, manden bag Hvem er bange for Virgina Woolf?

Melanie Lynskey (fra Togetherness og Heavenly Creatures) forsøger at holde en børnefødselsdag for sin datter, og det går helt galt, da hun finder sin mand død og gemmer liget.

XX er et eksempel på antologi-formatet, hvor flere instruktører er ansvarlige for mindre dele af et værk. Southbound og V/H/S er to andre eksempler på gyser-antologifilm.

Idéen er interessant, men faren er, at det ender i en usammenhængende oplevelse. The Hollywood Reporter slutter da også deres anmeldelse af med at skrive, at XX ikke helt fungerer som samlet film, og at de enkelte dele ikke når at udfolde deres karakterer.

XX er fornøjelig nok som en samling af kvindelige gyser-talenter, men den holder ingen vågne om natten,” konkluderer anmelderen.

XX får amerikansk biografpremiere 17. februar.

Trailer: XX

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko