Stine Bierlich-filmen er klar
”Når filmoptagelserne pludselig en dag er slut, er du kun dig selv. Du bliver efterladt hængende frit i luften.”
Sådan sagde Stine Bierlich til ven og filminstruktør Linda Wendel i maj 2005, som det siden blev beskrevet i en artikel i Ekko #47. To år senere døde Bierlich af betændelse i bugspytkirtlen, kun 40 år gammel.
I artiklen fortæller Wendel også, at hun arbejder på en dokumentarfilm om Bierlich, som hun havde lavet omkring 24 timers interviewoptagelser med.
Det Danske Filminstitut ville dog ikke støtte filmen, der derfor kæmpede med finansieringen i mange år. Danmarks Radio postede siden penge i projektet, og derfor kommer filmen nu på DR2 senere på året, i en 50 minutter lang udgave med titlen Født til filmen.
Ung og lovende
Stine Bierlich debuterede som femårig i stedfaren Jørgen Leths Livet i Danmark (1972) og medvirkede siden i Jon Bang Carlsens Ofelia kommer til byen (1985), der sikrede hende både en Bodil og en Robert for bedste hovedrolle. Her spiller hun storbypigen Molly, der kommer til en lille vestjysk by, hvor hun bliver sat til at spille Ofelia i byens opsætning af Shakespeares Hamlet.
Bierlich blev kendt som en af datidens mest lovende skuespillere. Hun havde foran kameraet et intenst nærvær, stor naturlighed og ingen blufærdighed.
Stine Bierlich og Linda Wendel havde et langt forhold, både privat og professionelt. Bierlich medvirkede i Wendels debutfilm Ballerup Boulevard (1986) og igen i Lykken er en underlig fisk (1989).
Siden var Stine Bierlichs liv præget af misbrugsproblemer. Hun spiller sin sidste filmrolle i Susanne Biers Brev til Jonas (1992).
Fandenivoldsk og skrøbelig
I Født til filmen medvirker foruden Stine Bierlich også hendes nærmeste venner og familie, som er kendte filmpersonligheder. Moren, filmklipper Ann Bierlich, stedfar Jørgen Leth, halvbror Asger Leth samt Jon Bang Carlsen – alle filminstruktører – fortæller alle om deres forhold til Bierlich.
Også hendes nære ven, storyboard-tegneren og instruktøren Simon Bang, er med.
”Danmarks Radio skal have ros for at sikre, at der er kommet en film ud af anstrengelserne. Men det er ærgerligt, at Filminstituttets konsulenter afslog at støtte filmen. Deres nej er skyld i, at vi nu ikke får den fuldvoksne film, som historien fortjener,” siger Ekkos chefredaktør Claus Christensen.
Han mener, at historien om Stine Bierlich har potentiale til at være en dansk pendant til Asif Kapadias roste dokumentar om sangerinden Amy Winehouse.
”Yngre generationer kender selvfølgelig ikke Stine Bierlich, men hun minder med sin blanding af naturtalent, fandenivoldskhed og et skrøbeligt sind om Amy Winehouse. Og hendes problemer med at tackle berømmelsen og nedturen, der siden fulgte, er en parallel til Winehouses,” mener chefredaktøren.
Den store historie
Claus Christensen forklarer, at Stine Bierlichs skæbne er historien om de menneskelige omkostninger ved at være barnestjerne i en flygtig filmverden.
”Men det er også et stykke Danmarkshistorie om en tidsperiode. Stine er et blomsterbarn, født i 1967. Hun vokser op med 70’ernes ubekymrede opdragelse og er ung i 80’erne med no future-punk. En film på bare 50 minutter vil få svært ved at folde den store historie ud, ligesom tv-mediet fordrer en mere journalistisk og dermed mindre kunstnerisk tilgang,” lyder det fra Claus Christensen.
Henrik Bo Nielsen, direktør på Det Danske Filminstitut, skriver til Ekko, at Filminstituttet som praksis hverken be- eller afkræfter eventuelle afslag på ansøgninger om filmstøtte.
”Det afgørende for ansøgere hos både filmkonsulenter og redaktioner er, at de kan påregne, at Filminstituttet i offentlighed alene forholder sig til de projekter, der gives tilsagn til.”
Film på lavbudget
Linda Wendel, der fylder 60 år den 9. juli, er kendt af Ekkos læsere som blogger. Hun har i de senere år lavet en række spillefilm på et lavt budget.
De tæller blandt andre Han, hun og Strindberg (2006) og One Shot (2008). Hun er nu i gang med at udvikle sin næste film, der skal handle om sexchikane i showbiz-miljøet. Filmen har fået manuskriptstøtte fra Det Danske Filminstitut, og Wendel arbejder nu på at få den videre til produktion.
Kommentarer