Ekko #47

Intro

Leder
Man kan undre sig over elitens forsvar for Roman Polanski. Måske skyldes det, at filmverdenen har sine egne spilleregler.

Unikum
Historien om eventyrersken Hannah G. Scheel, der både gjorde karriere og blev nære venner med Orson Welles og Hollywoods store navne.
Af Susanne Fabricius

Kuriosa
Man planker en kommende storfilm for idé og handling, finder en titel, som lægger sig tilpas tæt på originalen, og kreerer en plakat, som sender alle de forkerte signaler. Værsgo: En mockbuster!
Af Kim Foss

Q&A
Den svenske skuespiller Noomi Rapace (alias Lisbeth Salander) hader nostalgi og elsker roller, der balancerer på en knivsæg mellem godt og ondt.
Af Line Bitsch Herdel

Nyt talent
Nittenårige Allan Hyde er endnu ikke et kendt navn i Danmark, men i Los Angeles bliver skuespilleren stoppet på gaden af fans.
Af Line Bitsch Herdel

Filmplakaten
Se James Goodridges håndmalede plakat til Inglourious Basterds, som filmselskabet skrottede til fordel for en mere konventionel plakat.
Af Henrik Østergaard

Minder fra dansk film
Den yndige sengekants-starlette Birte Tove blev noget overrasket, da hun i Hong Kong fandt ud, at hun var hyret som stjernen i en torturerotisk kvindefængselsfilm.
Af Kathrine Hornstrup Yde

Den oversete perle
Alan Arkins Little Murders er en totalt glemt mærkværdighed fra amerikansk films sorteste 1970’er-dyb.
Af Flemming Kaspersen


Feature


Det Bier i familien
Det er befriende, at man ikke selv kan vælge sin familie, siger Susanne Bier, som taler i telefon med sine forældre mindst én gang om dagen. Stort interview med instruktøren, der er vendt hjem fra Hollywood.
Af Kristian Ditlev Jensen

Fremtiden er i 3D
Brillerne frem! 3D er lige nu talk of the town i Hollywood, der satser stort på ny, avanceret tredimensionel teknologi. Kan 3D redde filmbranchen?
Af Nicolas Barbano

Spike og vilddyrene
Spike Jonze har givet sig i kast med børnebogsklassikeren Where the Wild Things Are, som instruktøren bag Being John Malkovich selv har et meget personligt forhold til.
Af Ray Arco

Miyazaki på gudernes vej
Naturbillederne i Hayao Miyazakis tegnede mesterværker er spækket med japansk mytologi, der går hen over hovederne på det vestlige publikum. En indføring i kami, shinto og shimenawa.
Af Lars-Martin Sørensen

Turister på krimibølgen
I historierne om Blomkvist og Salander kan vi svælge i pirrende perversiteter med moralen i behold. Torben Grodal dissekerer opskriften på krimisucces a la Stieg Larsson.
Af Torben Grodal

Sådan er kapitalismen
Michael Moore sætter et frontalangreb ind på Wall Streets hasardspil med Kapitalismen – en kærlighedshistorie. Interview med instruktøren, der fejrer tyveårs jubilæum.
Af Louise Kidde Sauntved

Den gordiske filmknude
Den erfarne filmmand Jørgen Ramskov har et klart budskab til de folkevalgte forud for forhandlingerne om det nye filmforlig: Dansk film skal ud af Folketingets og tv’s favntag.
Af Jørgen Ramskov


Tema: Er ungdomsfilmen død?


Hippier, homoer og en jysk borgersjæl
Stramme cowboybukser og opkast på Fuglebakken Station. Da en ny generation i 1970’erne greb kameraet, udløste det en spontan forelskelse mellem virkelighed og film – og en guldalder for dansk ungdomsfilm.
Af Jacob Ludvigsen

Præstesønnen, der gjorde oprør
Poul Nesgaard var for 30 år siden med til at revolutionere tv-mediet i en række anarkistiske programmer. Interview om røde lejesvende, tatoverede fans og et sexorgie på Rådhuspladsen.
Af Jacob Ludvigsen

Hensigten mærkes
Det er farligt at være ung, lyder moralen i nutidens film for unge. Ungdomsfilmene er en forpligtelse, som man burde fritage instruktørtalenterne fra, mener Peter Schepelern.
Af Peter Schepelern

Jeg hader velmenende film
Spillefilmdebutanten Kaspar Munk bryder sig ikke om begrebet ”ungdomsfilm”, men han vil gerne indfange de unge med hjerte og ambitioner.
Af René Fredensborg

Voksen uden sikkerhedsnet
I børnefilm kysser man, i ungdomsfilm knepper man, og i voksenfilm er det bagfra. Sådan lyder definitionen fra tidligere konsulent for børne- og ungdomsfilm Mette Damgaard-Sørensen.
Af Mette Damgaard-Sørensen

Torture porn
I Hostel II klipper hovedpersonen genitalierne af en psykopat. I The Descent må heltinden skjule sig i en bunke ligrester. Torture porn-filmene er renset for god smag. Hvad er meningen?
Af Rikke Schubart

Efter premieren kom ensomheden
Efter filmoptagelserne stod Stine Bierlich tilbage med følelsen af at være forladt. Den tidligere børnestjerne døde alt for ung i 2007. To år før nåede hun at fortælle sin historie.
Af Linda Wendel


Biografanmeldelser


(500) Days of Summer
Coco før Chanel
Depatures
De ufrivillige
Drømme i København
The First Time
The Informant!
Julefrokosten
Kapitalismen – en kærlighedshistorie
Kærlighedens krigere
Max Manus
Mig og Melody
Over gaden under vandet
Ponyo på klippen ved havet
The Road
A Serious Man
Sin nombre
Æblet og ormen

 

Tv-anmeldelser


Defamation
True Blood

 

Dvd-anmeldelser


Combat Shock / American Nightmares
Dr. Mabuse
Genova – den italienske sommer
Gimme Shelter
I Served the King of England
JCVD
The Jørgen Leth Collection 6: Eksperimentalfilmene
Leo
Magnificent Obsession
Matthæusevangeliet
Sauna
Treasures IV: American Avant Garde Film 1947-1986
Touch of Evil
Tranceformer

DVD #11

De fremmede – Ni film om mennesker på grænsen

De er iblandt os. De fremmede. Dem med en anden etnisk og kulturel baggrund, en anden tro og tvivl. Dem fra lejrene og ghettoerne.

Dem, der må finde sig i hån, spot og latterliggørelse. Hvis de altså ikke vil være fremmede i Danmark for altid. Men hvem er de?

Ekko har samlet ni film om mennesker på grænsen og om vores forhold til dem. Samlingen byder både på fiktion og dokumentar, og filmene er meget forskellige. Men de har én ting til fælles: De handler om at være udenfor.

Grænsen
Instr. Reza Parsa
Danmark, 1995, 34 min.

Tragisk gidseldrama, hvor en flygtningemor, som efter at have fået afslag på sin asylansøgning, griber den sidste desperate mulighed, man kan komme i tanke om.

Der er en yndig mand
Instr. Martin Strange-Hansen
Danmark, 2002, 30 min.

I denne danske Oscar-vinder får den arbejdsløse Lars Hansen at mærke, hvordan det er at være udskældt indvandrer, da hans cpr-nummer forbyttes med El Hassans – med komik og kærlighed til følge.

Bawke
Instr. Hisham Zaman
Norge, 2005, 15 min.

En kurdisk far og søn er på flugt igennem Europa. De når frem til endemålet Norge, men spørgsmålet er, om de kan få lov til at blive i velfærdens Skandinavien.

Paradis
Instr. Jens Loftager, Erlend E. Mo og Sami Saif
Danmark, 2008, 67 min.

Tre fortællinger væves sammen i dette dokumentariske portræt af Danmark, hvor en soldat afventer sin udsendelse, en irakisk pige sidder fast i en flygtningelejr, og et ungt par venter deres første barn.

Mig og min næse
Instr. Ziska Szemes
Danmark, 2009, 28 min.

Ziska Szemes filosoferer i sit dokumentariske selvportræt over at være en krydsning mellem en ungarsk far og en indisk mor, men især over det at være svensk med en meget usvensk næse.

Grisen
Instr. Dorte Warnøe Høgh
Danmark, 2009, 23 min.

Oscar-nomineret filmatisering af Lars Saabye Christensens novelle. En ældre herre må dele hospitalsstue med en muslim, og snart bryder kulturkampen om retten til grise-billedet på væggen ud i lys lue i denne humoristiske allegori over Muhammed-krisen.

Den perfekte muslim
Instr. Fenar Ahmad
Danmark, 2009, 58 min.

I Fenar Ahmads dokumentar forsøger reklamemanden Nikolai Lang på videnskabelig vis at finde ud af, hvad danskere mener, er en perfekt muslim.

Måske uskyldig
Instr. Nagieb Khaja
Danmark, 2009, 55 min. 

Tunesiske Hafsas mand fængsles, fordi politiet mener, han har planer om at slå tegneren Kurt Westergaard ihjel. I dokumentaren Måske uskyldig følger vi Hafsas kamp for at få sin mand frikendt.

Bobby
Instr. Julie Bille
Danmark, 2009, 55 min.

Bobby overtager en døende kontrabassists identitet, da denne giver ham nøglen til sin lejlighed og sit liv – alt inklusive den familie, Bobby aldrig har haft. Bobby er en fremmed i forklædning, og spørgsmålet er, om kærligheden lever, når masken falder.

© Filmmagasinet Ekko