”Streamingtjenester udhuler dansk film”
I sidste uge inviterede Det Danske Filminstitut til årets udgave af den såkaldte Fiktionsdag.
Her var kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen og en række filmskabere som norske Eskil Vogt blandt gæsterne, når snakken gik på at sikre dansk films fortsatte relevans for publikum.
Det blev til en samtale med fokus på især geografisk ulighed i det danske samfund, men dagen startede med en introduktion ved Filminstituttets direktør Claus Ladegaard.
Han roste først den danske filmbranche for at være kommet godt gennem corona-krisen. Dernæst opridsede han en af de største udfordringer, som ikke bare dansk film, men hele verden i disse år står overfor.
”Der er – særligt i USA – blevet eksperimenteret med det, der hedder day-and-date-release. Altså at man gør en film tilgængelig i biografer og på en streamingplatform samtidig. Det har man heldigvis helt eller delvis opgivet, fordi det vist ikke var nogen særlig god forretning for de helt store studier,” sagde Claus Ladegaard.
”Men én ting er sikker, og det er, at perioden mellem en film har premiere i biografen, til den bliver tilgængelig på streaming, bliver kortere. Det er vigtigt, fordi indtægterne fra abonnementstjenester er utroligt små.”
Penge tilbage til dansk film
Under biografernes corona-nedlukning har der været et skred i det såkaldte biografvindue. Det henviser til den periode, som en film er eksklusivt i biografen.
De internationale filmgiganter Disney og Warner Bros. har presset danske biografer på eksklusiviteten.
Biograferne har i protest nægtet at vise mange af selskabernes storfilm. Men problemerne fortsætter i det videre eftersalg, og det er primært det, som Claus Ladegaard i sin tale adresserer.
Perioderne bliver nemlig også kortere for det digitale salg, som foregår på tjenester som Blockbuster og SF Anytime, hvor man betaler en pris for den enkelte film. Dernæst kommer filmene på abonnementsbaserede tjenester som Netflix, hvor filmskabernes indtægt er meget lille.
”Det betyder, at noget af det, vi kommer ud af coronakrisen med, er, at streamingtjenesterne yderligere udhuler økonomien i dansk film,” sagde Claus Ladegaard på Fiktionsdagen.
Og med Ane Halsboe-Jørgensen som næste oplægsholder kom direktøren for Filminstituttet med en direkte opfordring til politikerne, som snart skal tage hul på medieforhandlingerne.
”Streamingtjensterne bidrager kun i meget, meget begrænset omfang til produktionen af nye danske film i modsætning til alle de penge, der kom ind på det gamle fysiske salg,” lød det fra Ladegaard.
”Derfor håber vi jo rigtigt meget på, at streamingtjenesterne får en bidragspligt til dansk film. Der har været mange procentsatser i spil. Det er måske ikke så vigtigt, hvad procentsatsen bliver. Det vigtige er, at de her penge faktisk går tilbage til filmene, hvor de kom fra, og hvor de mangler.”
Kommentarer