Nyhed
22. jan. 2011 | 15:40

Super16 starter manuslinje

Den alternative filmuddannelse vil fokusere på den gode historie. Filminstituttets talentchef advarer om, at manuskriptet ikke gør det alene.
Af Mikkel Kofod

Siden fødslen i 1999 har navnet Super16 dækket over otte instruktører og otte producere.

Men den kommende Årgang 7 vil bestå af seks instruktører, seks producere og fire manuskriptforfattere. Den succesfulde alternative filmskole, Super16, har nemlig oprettet en ny manuskriptlinje.

”Der mangler fokus på manuskriptforfattere, og filmbranchen skriger efter folk, der kan skrive historier til lærredet. Så derfor har vi besluttet at prøve at tilfredsstille dette behov,” siger formand for Super16 Mads Damsbo.

Eleverne på manuskriptlinjen skal bidrage til alle de film, der bliver lavet på skolen. Men de skal ikke nødvendigvis være hovedforfattere. De kan også være medforfattere eller blot manuskriptkonsulenter.

Instruktøren knækker ryggen
”Min egen Årgang 6 kunne virkelig godt have tænkt os en manuskriptlinje. Og da vi har ansvaret for den næste årgang, har vi tænkt på, hvordan vi får lavet de bedste film. Det gør vi ved at fokusere på den gode historie,” siger Mads Damsbo.

 – Har historierne da været for dårlige hidtil?

”Der er mange forskellige meninger om det her. Som formand for Super 16 kan jeg bare sige, at det er vigtigt, at foreningen hele tiden udvikler og flytter sig i en ny retning.”

”Jeg har tit set, hvordan instruktører knækker på at have ansvaret for både historien og iscenesættelsen af en film. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at skille de opgaver to ad.”

De samme fem navne

Den Danske Filmskole har en manuskriptlinje, som blev skabt af filmguruen Mogens Rukov. Problemet er her, at mange af de færdiguddannede elever bliver opslugt af DR Fiktion, der lokker med fast månedsløn og tv-serier i lange baner.

Jakob Høgel, kunstnerisk leder af Filminstituttets talentudviklingsordning New Danish Screen, hilser da også Super16’s nye tiltag velkommen.

”Der er mange eksempler på projekter, som har haft svært ved at finde en forfatter. Og samtidig har der i branchen været en tendens til at ringe til de samme fem etablerede navne, når man skal bruge et manuskript,” siger Jakob Høgel.

Hvordan vi fortæller

Talentlederen advarer dog om, at ”den gode historie” ikke nødvendigvis er vejen til bedre film.

”Der er mange eksempler på dårlige film, som laves på gode historier. Jeg er derfor mere interesseret i, hvordan den gode historie fortælles,” siger Jakob Høgel.

”Før folk så den amerikanske Sideways, tror jeg ikke, mange tænkte, at det var en knaldgod historie. Men det er en fremragende film på grund af måden, instruktøren har forløst historien på.”

Der er semesterstart for Årgang 7 til september, og ansøgningsfristen er 15. marts.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko