Svensk YouTube-hitmager arbejder på spillefilm
”Jeg ville falde om, hvis jeg ikke fik lov til at arbejde med min kunst. Det er så vigtigt, at jeg ville slå ihjel for det. Eller hoppe i åen.”
Sådan skrev den svenske filminstruktør Johannes Nyholm i et personligt essay for to år siden i Ekko #54, hvor hans to populære og prisvindende kortfilm, Las Palmas og Sagaen om den lille Dockpojken, fulgte med på dvd’en Funny Films of the North.
Johannes Nyholm er autodidakt i filmbranchen, uddannet på Valands Konsthögskola i Göteborg og har studeret Filmvidenskab på universitetet i Lund.
I en årrække instruerede han musikvideoer for store svenske rockgrupper som The Knife og The Hellacopters, inden gennembruddet kom i 2011 med Las Palmas.
I den underholdende kortfilm vakte han både opsigt og forargelse ved at sætte sin etårige datter til at spille hovedrollen som en fordrukken charterturist, der raserer en bar på Gran Canaria, hvor betjeningen varetages af marionetdukker.
På bare én måned blev traileren vist seks millioner gange på YouTube – i dag er det tal tredoblet – og filmen gik sin sejrsgang på de største filmfestivaler over hele verden.
En ny dag truer
Siden har der dog været stille omkring den 39-årige instruktør, men det er ikke, fordi han er hoppet i åen eller har taget andre af dage.
Johannes Nyholm er nemlig kunstnertypen, som nægter at gå på kompromis. Og i to år har han nu været i gang med at udvikle og optage sin første spillefilm Koko-di, koko-da, fortæller han, da vi fanger ham via Skype i hjemmet i Göteborg.
Svenskeren er dog ikke interesseret i at løfte alt for meget af sløret om sin film, fordi han stadig knokler med overhovedet at få den lavet færdig.
– Hvad handler den om?
”Den handler om et par, der er på udflugt i en skov, og som gennem fælles drømme oplever en tragisk hændelse igen og igen. Lige nu sidder jeg faktisk i mit atelier og arbejder på en drømmesekvens, der bliver med marionetdukker.”
– Det lyder næsten som en surrealistisk udgave af En ny dag truer, hvor den samme dag gentager sig for Bill Murrays karakter?
”Ja, man kan godt sige, handlingen kører i ring på en lignende måde.”
Optagelser i Skagen
– Meget af filmen er optaget i Skagen?
”Ja, Skagen var en ideel location til den vision, jeg havde i tankerne. Vi har blandt optaget flere sekvenser på Restaurant De 2 Have, som ligger på Grenen.”
– Det forklarer så, hvorfor man kan finde et billede af dig på Facebook fra optagelserne, hvor du står sammen med Birgit & Helge fra Skagen Revyen, som optræder på netop De 2 Have?
”Okay, det billede kender jeg ikke lige til (instruktøren får pludselig travlt med at trykke på tastaturet, kan man høre, red.). Men Birgit & Helge optræder rigtignok på restauranten, og de medvirker i baggrunden i nogle scener, fordi jeg synes, det gav en ekstra dimension til filmen. De er også nogle vældigt søde mennesker.”
Belli, en ideel skurk
– Du har fået den danske sanger og skuespiller Peter Belli med i filmen. Hvordan fandt du frem til ham?
”Oprindelig ville jeg have haft en nordmand i rollen og brugte lang tid på at søge efter tryllekunstnere, klovne, skuespillere og statister i Norge. Men jeg kunne ikke finde den rette, som jeg havde i tankerne. I stedet googlede jeg det danske statistkatalog, og så dukkede Peter Belli frem. Han passede præcis ind i rollen som den skurk, jeg ledte efter.”
– Kender man til Peter Belli i Sverige?
”Nej, der er umiddelbart ingen svenskere, som jeg har talt med, der kender til ham. Men han er helt fantastisk at arbejde sammen med.”
– Så vidt jeg kan se, har du ikke fået støtte til filmen af Det Svenske Filminstitut?
”Det er vigtigt for mig at have fuld kontrol over det, jeg laver, så jeg producerer selv filmen. Den har i et tidligt stadie modtaget støtte som et kortfilmprojekt fra Det Svenske Filminstitut, men i Sverige er reglerne sådan skruet sammen, at man mindst skal havde produceret to spillefilm i forvejen, før man kan få støtte til en spillefilm.”
– Er det sikkert, filmen bliver færdig så?
”95 procent af filmen er indspillet, og meget er klippet sammen. Jeg håber, at den er færdig til sommer, men nu må vi se, om det holder. Før eller siden bliver den dog færdig. Det er helt sikkert.”
Film med deform autist
Som en del af International Film Festival Rotterdam, der årligt finder steder i februar, afholdes det såkaldte Cinemart. Det er et forum, hvor agenter, filmselskaber og distributører leder efter nye talenter, som pitcher deres ideer.
Sammen med produceren Morten Kjems Juhl fra danske Beofilm og producenter fra svenske Garagefilm, der sidste år stod bag den omstridte Call Girl om Olof Palme, modtog Johannes Nyholm i år festivalens udviklingspris på 220.000 kroner for oplægget til Jätten.
Synopsisen til Jätten handler om den deforme autist Rikard, der forsvinder ind i en drømmeverden, hvor han møder en kæmpe.
– Du modtog først på året knap en kvart million for din pitch til Jätten. Hvordan går det med den film?
”Det var rigtig fedt, at ideen blev belønnet, men filmen er ikke sat i produktion endnu, så det er ikke sikkert, den bliver til noget. At gå i gang med en film er lidt som at bygge et sandslot. Hvis du puster for hårdt undervejs, risikerer det at bryde sammen. Derfor vil jeg helst ikke tale om filmen.”
– Okay, men det virker, som om du er optaget af historier, hvor virkelighed og drømme smelter sammen?
”Parallelle verdener har altid fascineret mig. Det kan af og til være en trøst, at der findes en anden verden her i livet, som man kan flygte ind i.”
Johannes Nyholm
Født 1974 i Umeå, Sverige.
Autodidakt filminstruktør, bosat i Göteborg.
Uddannet på Valands Konsthögskola i Göteborg og Konstfack i Stockholm samt studier i Filmvidenskab på Lunds Universitet.
Har instrueret musikvideoer for blandt andre The Knife, The Hellacopters, The Tallest Man on Earth og The Soundtrack of Our Lives.
Udvalgte film
Las Palmas, 2011
Drömmar från skogen, 2009
Sagaen om den lille Dockpojken, 2008
Dockpojken, 2008
Kommentarer