TV 2 Zulu lukker og slukker
Kanalen TV 2 Zulu kom til verden i 2000 og har i 23 år været hjem for komediesucceser som Klovn, Danish Dynamite og Dybvaaaaad!
Men med årene er grinet blevet lidt mere stift. Et navn taget fra et folkeslag i Afrika og et logo med en karikeret tegning af en zulu-kriger med spyd og skjold går dårligt i spænd med nutidens woke-bevægelse.
Det unge publikum, som tv-kanalen fra start har været tiltænkt, er blevet ældre, uden at nye seere er kommet til.
Det har TV 2 nu taget konsekvensen af.
Fremover skal kanalens ungetilbud samles under navnet TV 2 Echo, der blev startet i 2018. Her har man bedre fat i det unge publikum, og derfor vil man nu udvide det univers.
Med ændringen vil TV 2 Echo fremover også blive en flowkanal, ligesom TV 2 Zulu var det.
”Det er en helt central opgave for os at blive ved med at være relevante for de mere end 800.000 danskere, der er mellem 20 og 30 år, og sikre, at vi er med til at starte samtaler, skabe nysgerrighed og inspiration med en styrket tilstedeværelse dér, hvor målgruppen befinder sig,” siger TV 2’s indholdsdirektør Lotte Lindegaard i en pressemeddelelse.
”Med det nye TV 2 Echo udvider vi med flere genrer og fortæller historier fra målgruppens perspektiv i et bredt mix af reality, fiktion, dokumentar og aktualitetshistorier. Vi vil også samle de yngre seere om alt det, vi deler, og ved at gøre det under ét brand bliver det tydeligere, hvad målgruppen kan forvente at få hos os.”
Verden ændrer sig
Den 27. marts går det nye TV 2 Echo i luften på alle platforme.
Som markering af transformationen bliver den velkendte prisuddeling Zulu Awards afholdt den 30. marts i K.B. Hallen under sit nye navn: EchoPrisen.
Mens TV 2 Zulu blev født i en helt anden tid, hvor sociale medier slet ikke var en aktør som i dag, er det ambitionen med det nye TV 2 Echo at levere public service-indhold digitalt til de unge.
”Zulu har repræsenteret det unge og originale i mange år og leveret fantastisk underholdning og dagsordensættende begivenheder, vi aldrig vil glemme. Zulu har dog ikke længere den relevans hos målgruppen, som den havde i brandets ungdom, og derfor er tiden nu kommet til at gøre noget nyt,” siger Lotte Lindegaard.
”Verden ændrer sig, og vi skal forny os og skifte spor på det rigtige tidspunkt. Med kæmpe stolthed tager vi gode erfaringer og stærke formater med videre, når vi samler kræfterne i TV 2 Echo.”
Kommentarer