Interview
09. okt. 2013 | 14:06

”USA mangler kvalitetsbørnefilm”

Foto | Rolf Konow
Fællesskabet er i fokus, når Antboy kæmper for det gode i en dansk forstad. Til foråret kan amerikanerne følge den lille helt i biografen.

Efter en sommer med floppende blockbusters kan Hollywood lære af Antboy. Det mener direktøren for Viva Pictures, der giver den danske superheltefilm premiere i USA – på amerikansk.

Af Jeppe Mørch

I sidste uge fik Antboy premiere i de danske biografer. Men allerede for to måneder siden blev filmen solgt til USA.

Nyheden blev annonceret lige inden den prestigefyldte festival i Toronto, hvor Antboy havde verdenspremiere. Opkøberen er det amerikanske distributionsselskab Viva Pictures, hvis direktør, Victor Elizalde, rejste til Danmark i slutningen af sidste uge for at være med til den lokale premiere.

Vi benyttede lejligheden til at stille ham spørgsmålet: Når man nu har Spider-Man, Superman, Iron Man og Batman, hvad i alverden vil man så med en lille dansk myredreng?

”Jeg tror på, at den gode historie slår et kæmpe budget. Og det tror jeg i øvrigt også, Hollywood lærte denne sommer,” lyder svaret med henvisning til storskrantende film som The Lone Ranger og After Earth, som publikum svigtede over sommermånederne.

En hverdagshelt
Antboy er Ask Hasselbalchs første spillefilm. Den handler om drengen Pelle, der lever et anonymt liv i den fiktive provinsby Middellund, indtil han en dag bliver bidt af en radioaktiv myre og pludselig kan klatre på vægge, løfte 50 gange sin egen vægt og tisse syre. Pelle spilles af den unge Oscar Dietz, mens superskurken Loppen spilles af Nicolas Bro.

Viva Pictures har tidligere koncentreret sig om dvd-distribution med film som Visioneers med Zach Galifianakis og The Chosen One med Rob Schneider. Det er dog selskabets plan, at Antboy skal vises i biografer over hele USA.

Antboy er tiltalende, fordi den handler om en hverdagshelt, som alle kan relatere sig til. Det er jo historien om, at vi alle sammen kan være superhelte,” forklarer Victor Elizalde.

”Hvis ens gamle nabo har brug for hjælp, så synes jeg jo, man er en helt, hvis man tilbyder en hjælpende hånd. Måske gør det ikke én til superhelt på Iron Man-niveau, men det behøver man jo heller ikke at være. Det er faktisk pointen i Antboy.”

Lille budget en fordel
Men gider amerikanerne overhovedet se en film, der foregår i en dansk provinsby?

”Mange tror, at hele USA er som Hollywood: et land, hvor solen altid skinner, og alle kører Rolls Royce. Men sandheden er jo, at 99 procent af den amerikanske befolkning har mere tilfælles med Antboy, end de har med en rig skuespiller fra Hollywood. Derfor er det ikke afgørende, at Antboy udspiller sig i en dansk forstad. Det kunne lige så godt have været en amerikansk,” siger Victor Elizalde.

Direktøren mener da heller ikke, at Antboys forsvindende lille budget kan ses på filmens kvalitet. Han ser det ligefrem som en fordel!

”Det minimale budget har hjulpet filmens historie. De har ikke behøvet at fokusere på special effects, som man nogle gange nærmest bliver tvunget til at gøre i Hollywood. Og Ask Hasselbalch behøvede ikke at få sit fokus forstyrret af at skulle tænke i store actionscener, som bagefter skal redigeres i vanvittig lang tid.”

Tid til fællesskab
Det er ikke bare budgettets størrelse, der adskiller Antboy fra de amerikanske superheltefilm. I USA er helten ofte en selvtægtmand, der egenhændigt står for at give de onde klø. Men sådan en helt er Pelle ikke.

”Filmen handler om fællesskabet. Og det mener jeg jo også var den oprindelige ide bag alle superhelte. De arbejdede for, at fællesskabet skulle få det bedre. Tag bare Superman. Han hjælper alle – det er hans kald,” siger direktøren for Viva Pictures.

Kan den her skandinaviske ide om fællesskab godt sælges til USA?

”I USA er vi gennem mange år kommet lidt væk fra fællesskabsfølelsen. Det har været jo hårde økonomiske tider, og når man er ramt på pengepungen, er man heller ikke så hjælpsom og givende som normalt. Så tænker man mere på sig selv end på hinanden.”

Udgives på amerikansk
Da Victor Elizalde så Antboy for første gang, bed han ikke mærke i, at den skilte sig ud ved at være særlig skandinavisk. Det, der tiltale ham, var, at humoren henvender sig til hele familien.

”Den er jo ikke bare for børn. Jeg tror også, at de voksne vil grine. Antboy kan tisse syre. Det er jo sådan noget toilethumor, som børn elsker. Folkene bag filmen har ikke været så påpasselige med, hvad der måske kan støde folk. Det ser jeg som en kvalitet og som noget, der gør historien original.”

Så det er ikke, fordi du har et særligt forhold til Danmark, at du har opkøbt filmen?

”Nej, dér har jeg det nok på samme måde som mange andre amerikanere. Det handler om historien, ikke om landet den kommer fra. Vi udgiver Antboy i USA med engelsk tale. Vi er ikke ude på at snyde nogen, men jeg ville synes, det var ret fedt, hvis publikum ikke engang opdagede, at filmen ikke er amerikansk. Det vil virkelig understrege det universelle i historien.”

Rødglødende superheltegenre
Viva Pictures håber at kunne lancere Antboy som en original superheltefilm, der ikke ligner dem, som man allerede finder på det amerikanske marked.

Victor Elizalde slår fast, at rædselssommeren viste, at det er livsnødvendigt med nytænkning det amerikanske filmmiljø.

”Hollywood fik sig noget af en lærestreg. Bare fordi man bruger 2-300 millioner dollars på en film, er det ikke ensbetydende med, at det bliver en succes. Det var helt vildt, at så mange blockbusters floppede. Det er man nødt til at tage ved lære af.”

Er du ikke bange for, at USA snart har fået nok superheltefilm?

”Superheltegenren er stadig rødglødende. Og der vil stadig blive lavet enormt mange film baseret på tegneserier. Men jeg tror, vi vil se, at Hollywood ændrer sit syn, så det hele ikke handler om kæmpe budgetter og special effects.”

Mangler kvalitetsunderholdning
Animationsfilm har i mange år siddet tungt på børnepublikummet i USA. Men Victor Elizalde mener, at markedet er ved at være mættet på det område.

”Vi mangler simpelthen kvalitetsunderholdning for børnefamilier i USA,” siger han og uddyber:

”Vi mangler kvalitets-liveaction-film. Mange selskaber har længe lavet animationsfilm, hvor de så har fået en meget kendt skuespiller til at lægge stemme til. Men det går simpelthen ikke længere. Det tror jeg blandt andet har noget med de sociale medier at gøre. Hvis en film er virkelig dårlig, så hører folk om det med det samme.”

Hasselbalch til Hollywood
Man skal dog ikke regne med, at Hollywood vil begynde at headhunte purunge, europæiske instruktører for at få blockbusterne tilbage på sporet.

”Hollywood vil holde skarpt øje med Skandinavien, men man vil ikke bare hente en ung instruktør over for at lave en stor superheltefilm. Jeg tror også, at det er sundt, at unge instruktører får lov at udvikle sig i mere ydmyge rammer med deres egne, originale ideer. Hvis de er gode nok, så skal springet til Hollywood nok komme,” mener Victor Elizalde.

Direktøren for Viva Pictures kan dog godt komme i tanke om én ung dansk instruktør, som har Hollywood-fremtiden for sig.

”Altså, jeg er ret glad for ham Ask Hasselbalch. For mig at se er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt han slår igennem i Hollywood. Det er et spørgsmål om hvornår,” smiler Victor Elizalde, der må siges at have en vis egeninteresse i, at hans spådom en dag bliver til virkelighed.

Kommentarer

Victor David Elizalde

Født i 1968 i Chicago i USA.

Direktør for Viva Pictures, et mindre amerikansk selskab, der hovedsagelig distribuerer dvd-fim.

Har arbejdet for The Walt Disney Company og Sony Pictures Entertainment.

Uddannet fra University of Michigan.

Forsøgte i 2004 uden held at blive valgt til Kongressen for Republikanerne.

© Filmmagasinet Ekko