Leonora-forliset
10. sep. 2021 | 15:12

Filmarbejder: Utilstedeligt pengespild af DR

Foto | DR
Rulletrappen hos DR er hver dag fyldt med folk fra den danske mediebranche, men tv-stationen var ikke klar til at bruge penge på tilstrækkeligt mange ansatte til nu lukket storserie.

”DR siger, at man ikke har kunnet få nok kompetente folk til Leonora-serien, men de har haft Danmarks mest kompetente,” siger filmarbejder, der forgæves råbte vagt i gevær om et urealistisk budget.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

”Vi har forsøgt at råbe ledelsen op i et år.”

Sådan sagde en anonym DR-medarbejder til Ekko, da dramachef Christian Rank pludseligt meddelte, at han stoppede den stort anlagte DR-serie om kongedatteren Leonora Christina kort før optagestart.

Flere ansatte med tilknytning til projektet har fortalt Ekko, at lukningen ikke er udtryk for rettidig omhu, som Christian Rank ellers har sagt i et interview.

Problemerne med at få budgettet til at hænge sammen var allerede tydelige i starten af året. Det forklarer en filmarbejder nu til Ekko.

Vedkommende var ansat i en central stilling på produktionen. Det stod hurtigt klart, at det ikke kunne lade sig gøre at få arbejdet i afdelingen til at hænge sammen med de penge og antal ansatte, som DR havde budgetteret med.

Der var brug for mere end det dobbelte af både millioner og medarbejdere, meddelte filmarbejderen sine overordnede. Men de reagerede ikke på, at der blev råbt vagt i gevær.

”Hvis de har hørt det samme fra andre afdelinger som fra min, er det utilstedeligt, at man for skattepenge først lukker produktionen otte uger før optagestart,” siger filmarbejderen, der ønsker at være anonym, men er en af Danmarks førende på sit felt.

”Det gør mig også trist, når Christian Rank siger, at de ikke har kunnet få nok kompetente mennesker. Det er ikke sandt. De har haft Danmarks mest kompetente inde over det her projekt, men de er enten blevet slidt op eller har valgt at forlade det, fordi ledelsen manglede kompetencen til at håndtere det.”

Ledere tog det ikke alvorligt
Ifølge filmarbejderen blev opråbet om, at der var behov for flere penge for at få afdelingen til at fungere, mødt med noget, der tenderede ligegyldighed.

Det kunne bare ikke lade at gøre at møde det langt højere budget, lød beskeden.

”Jeg følte ikke, at nogen tog det alvorligt. Jeg blev bare bedt om at komme ned i budget. Men det kunne ikke lade sig gøre, hvis ikke der blev pillet væsentlige ting ud af manuskriptet.”

Som andre på holdet ville filmarbejderen gerne realisere Pernille Fischer Christensens ambitiøse vision. Men fordi det er en historie, som foregår over 65 år, var der behov for langt flere ressourcer.

Filmarbejderen vurderede, at afdelingen ville blive slidt op i forsøget på at leve op til forventningerne.

”Vi er dygtige og omstillingsparate mennesker i filmbranchen, men mange går ned med stress, fordi vi overkompenserer for, at der mangler tid til forberedelse. Der kommer jo problemer, hvis ingen gider høre, når man siger, at det tager seks timer at køre fra A til B. Så kan det altså ikke lade sig gøre på tre timer.”

Større pengespild
DR har ikke villet fortælle, hvad aflysningen koster.

Brancheeksperter har over for Ekko vurderet, at det har kostet DR ti-femten millioner kroner at stoppe produktionen af serien om Leonora Christina.

Officielt har Christian Rank sagt, at projektet er på pause, men folk med kendskab til produktionen har svært ved at tro, at det kommer op og køre igen.

Ifølge den anonyme filmarbejder er der formentlig allerede blevet brugt langt mere end ti-femten millioner på den nu nødstedte serie.

”Folk har jo været ansat i et år på det projekt. Nogle ansatte er gået ned med sygdom, hvilket også koster, mens andre opsagte – undervejs eller nu – også koster DR penge i kompensation.”

”Vi kan meget vel tale om 25-30 millioner kroner, som er blevet smidt ud af vinduet, fordi DR troede, de kunne presse produktionen igennem.”

Industri kræver uddannelse
Oplevelsen med Leonora-serien ikke er enestående. For nylig var filmarbejderen ansat på en dansk filmproduktion, hvor vedkommende på grund af stress og travlhed ikke selv var særligt sød.

Ligesom mange andre filmarbejdere peger personen på, at det især er de forkortede produktionsperioder, som gør livet hårdt for folk i filmbranchen. Men der er også behov for uddannelse og professionalisering i forhold til økonomistyring.

”Den danske kulturbranche har udviklet sig til en reel industri. Alligevel humper vi rundt ligesom i 70’erne og gør, som vi plejer,” siger filmarbejderen og fortsætter:

”Vi mangler i Danmark nogle, der kan sætte sig ned og budgettere, hvad produktioner faktisk koster. Rigtigt mange lineproducere får stukket et budget fra et foregående projekt i hånden, og så læner de sig op ad det. Men hver produktion er forskellig.”

”På Den Danske Filmskole burde der være en linje for lineproducere og produktionsledere, som er dem, der skal budgettere, planlægge og eksekvere en produktion. Vi har været vant til at knokle på og få det til at passe i sidste ende, men det går ikke længere.”

Ekko har forgæves forsøgt at få en kommentar fra DR.

Kommentarer

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko