Verdens Oscar-bud fundet
Skal man indstille den film, man mener er den bedste? Eller skal man vælge den, man tror, vil blive nomineret?
Det spørgsmål står mange lande overfor i disse dage, hvor de skal indstille deres nationale Oscar-kandidat i kategorien ”bedste fremmedsprogede film”.
I Danmark vælger vi oftest at tænke strategisk. Derfor valgte komitéen af udvalgte danske filmbranche-folk i år Ole Christian Madsens lettilgængelige skilsmissekomedie SuperClásico frem for de mere dystre Dirch og En familie.
Man satser formodentlig på de modne og ældre østkyst-vinelskere, der faldt for komedien Sideways. Og det er måske ikke så tosset, for netop i denne kategori er der en overvægt af ældre, pensionerede Akademi-medlemmer, fordi man inden for et kort tidsrum skal kunne se samtlige fem nominerede i en biograf for overhovedet at være stemmeberettiget.
Tyskland satser på 3D-dansefilm
En Oscar er i høj kurs hos de fleste filmskabere og lande uden for USA. Hvert land kan kun indstille én film til nominering i kategorien.
Filmene vurderes derefter af the Academy of Motion Picture Arts and Sciences, der til sidst nominerer fem film.
I Tyskland er man gået helt anderledes til værks end i Danmark. Her har man valgt Wim Wenders meget smalle 3D-dansefilm Pina.
Et lignende valg traf man i 2004 i Danmark, hvor man indstillede Lars von Trier og Jørgen Leths De fem benspænd, selv om man må have vidst, at det meget specielle og originale filmværk ikke havde mange chancer for at blive nomineret af det konservative Oscar-akademi.
Sidste år viste nomineringen af det kulsorte, græske drama Dogtooth dog, at akademiet også indimellem tør at vælge kontroversielle film. Måske derfor har Grækenland valgt i år at indstille den lignende Attenberg, ligesom man i Ungarn har indstillet Béla Tarrs ekstremt stillestående Hesten fra Torino.
Flere danske kandidater
Et par af vores nordiske brødrelande har med deres kandidater givet den danske filmbranche chancen for såkaldt halve og kvarte nomineringer.
I Island har man nemlig valgt at indstille Volcano, som er den i Danmark uddannede Rúnar Rúnarssons debutspillefilm og støttet af Det Danske Filminstitut under New Danish Screen. Rúnarsson var i 2006 nomineret til en Oscar i kortfilm-kategorien med Sidste gård.
Den svenske kandidat Beyond, som også er skuespillerinden Pernilla Augusts debut som instruktør, har modtaget koproduktionsstøtte fra Det Danske Filminstitut og er koproduceret af danske Kamoli Films.
Finland tror på Kaurismäki
En af de store instruktører blandt de indstillede er finske Aki Kaurismäki. Hans fransksprogede indvandrerdrama Le Havre, der i maj dystede om Guldpalmen i Cannes, er årets Oscar-bud fra Finland.
Kaurismäki er kendt og elsket for sine lakoniske tragikomedier og hans film Manden uden fortid var Oscar-nomineret i 2003.
I Norge har man indstillet Anne Sewitsky parforholdskomedie Sygt lykkelig, som ventes i de danske biografer til december.
Iransk film blandt favoritterne
Fra Mellemøsten må Ashgar Farhadis iranske Nader og Simin – en separation, som snart kan ses i de danske biografer, regnes som en af favoritterne til en nominering.
Farhadis skilsmissedrama blev en populær vinder af Guldbjørnen på årets Berlinale, og i det aktuelle nummer af Ekko får den i øvrigt seks stjerner af anmelder Rasmus Brendstrup.
Den iranske film kan formentlig få selskab af den kinesiske The War of Flowers af Zhang Yimou, hvis film tre gange tidligere har været nomineret til den fremmedsproglige Oscar. Senest i 2003 med Hero.
Det israelske far-søn-drama Footnote af Joseph Cedar, som i 2008 var nomineret for krigsfilmen Beaufort, er også et godt bud på en nominering.
Catalansk film slår Almodóvar
Fra traditionelt store Oscar-lande som Frankrig, Italien og Spanien finder man henholdsvis kræftdramaet La guerre est déclarée, komedien La prima cosa bella og den catalansksprogede Pa negre.
Sidstnævnte slog overraskende verdensnavnet Pedro Almodóvars biografaktuelle Huden jeg bor i på stregen.
I Rusland indstillede man kontroversielt krigsfilmen Burnt by the Sun 2: Citadel til trods for meget negative anmeldelser i hjemlandet. Flere kommentatorer har antydet, at instruktøren Nikita Mikhalkovs velkendte venskab med ministerpræsident Putin måske har spillet ind.
Nomineringerne offentliggøres tirsdag den 24. januar 2012. Selve Oscar-kåringen, hvor Eddie Murphy skal styre slagets gang i Kodak Theatre i Los Angeles, finder sted søndag den 26. februar.
Albanien: The Forgiveness of Blood, Joshua Marston
Belgien: Bullhead, Michaël R. Roskam
Bosnien-Herzegovina: Belvedere, Ahmed Imamovic
Brasilien: Tropa de Elite 2, Jose Padilha
Bulgarien: Tilt, Viktor Chouchkov
Canada: Monsieur Lazhar, Philippe Falardeau
Chile: Violeta, Andres Wood
Colombia: Los colores de la montaña, Carlos Cesar Arbelaez
Danmark: SuperClasicó, Ole Christian Madsen
Filippinerne: The Woman in the Septic Tank, Marlon Rivera
Finland: Le Havre, Aki Kaurismäki
Frankrig: La guerre est déclarée, Valerie Donzelli
Grækenland: Attenberg, Athena Rachel Tsagkari
Holland: Sonny Boy, Maria Peters
Hong Kong: A Simple Life, Ann Hui
Island: Volcano, Rúnar Rúnarsson
Indien: Adaminte Makan Abu, Salim Ahamed
Iran: Nader og Simin - en separation, Asghar Farhadi
Israel: Footnote, Joseph Cedar
Japan: Postcard, Kaneto Shindo
Kina: The War of Flowers, Zhang Yimou
Libanon: Where Do We Go Now?, Nadine Labaki
Litauen: Back to Your Arms, Kristijonas Vildziunas
Marokko: Omar Killed Me, Roschdy Zem
Norge: Sygt lykkelig, Anne Sewitsky
Peru: Oktober, Daniel og Diego Vega Vidal
Polen: In Darkness, Agnieszka Holland
Portugal: José e Pilar, Miguel Gonçalves Mendes
Rumænien: Morgen, Marian Crisan
Rusland: Burnt by the Sun 2: Citadel, Nikita Mikhalkov
Serbien: Montevideo, God Bless You!, Dragan Bjelogrlic
Slovakiet: Gypsy, Martin Sulík)
Sydafrika: Beauty, Oliver Hermanus
Sydkorea: The Front Line, Jang Hun
Sverige: Beyond, Pernilla August
Taiwan: Seediq Bale, Wei Te-Sheng
Tjekkiet: Alois Nebel, Tomas Lunak
Tyskland: Pina, Wim Wenders
Ungarn: Hesten fra Torino, Béla Tarr
Venezuela: The Rumble of the Stones, Alejandro Bellame Palacios
Vietnam: Thang Long Aspiration, Luu Trong Ninh
Østrig: Breathing, Karl Markovics
Kommentarer