Interview
08. juli 2020 | 08:38

”Vores samfund prioriterer ikke kultur højt”

Foto | Miso Film
The Rain på Netflix med Alba August er dansk produceret, men den har ikke et dansk kulturelt aftryk, mener Producentforeningens Jørgen Ramskov.

Selv om Netflix og andre streaminggiganter pumper millioner af kroner ind i dansk tv-drama, vil Producentforeningen og andre brancheforeninger have tjenesterne beskattet med syv af deres omsætning herhjemme.

Af Claus Christensen

Den danske filmbranche har fundet en guldåre: tv-serier.

Streamingtjenester som Netflix, HBO og Viaplay pumper millioner af kroner ind i dansk tv-drama, og der er dobbelt så mange penge i dansk fiktion som for fem år siden.

Sådan lød det glade budskab, da toneangivende filmfolk i oktober 2019 stod frem i en artikelserie i Politiken.

”Hele branchen oplever et kæmpe løft på grund af det her. Et løft, som TV 2 og DR på ingen måde ville have kunnet give branchen,” sagde producent Peter Bose fra Miso Film, der producerer den postapokalyptiske serie The Rain for Netflix.

Faktisk var efterspørgslen på dansk fiktion så stor, at der var akut mangel på arbejdskraft. Hvorfor Filminstituttets direktør foreslog at fordoble indtaget på Filmskolen.

”Det går for stærkt. Folk er fysisk udmattede,” sagde Peter Bose, mens Filmarbejdernes fagforbund FAF udtalte, at flere og flere medlemmer går ned med stress på grund af arbejdsmængden.

Pengene forsvinder
Forleden bragte samme avis et debatindlæg – signeret af lederne af Producentforeningen, Danske Filminstruktører, Skuespillerforbundet og Danske Dramatikere – med det diametralt modsatte budskab.

Ifølge foreningerne vil den danske tv- og filmbranche om få år mangle 1,5 milliarder kroner, fordi ”de udenlandske giganter ikke producerer nok på dansk”.

Derfor slår man til lyd for, at Netflix, HBO og andre streamingtjenester i den kommende medieaftale skal pålægges en skat på syv procent af omsætningen i Danmark.

Fra at være redningen for den danske tv- og filmbranche er de internationale streamingtjenester på bare otte måneder gået til at være en alvorlig trussel mod selvsamme.

Hvordan hænger det sammen?

”Det hænger skam godt nok sammen,” siger Jørgen Ramskov, der er direktør i Producentforeningen og medforfatter til kommentaren i Politiken og fortsætter:

”De udenlandske streamingtjenester kigger først og fremmest på, hvad der fungerer for dem globalt. Og den danske branche har længe vist, at man er super dygtig til at producere tv og film af internationalt tilsnit – for eksempel The Rain.”

”Problemet er, at der ikke produceres særligt meget indhold med et dansk kulturelt aftryk. Vi vil gerne have, at vi først og fremmest får penge til at producere noget, der fungerer i Danmark – som kan afspejle vores samfund og vores problemstillinger. Derfor foreslår vi at flytte penge tilbage til den danske tv- og filmbranche, selv om det vil være langt fra det beløb, som vi taber.”

– Hvis streamingtjenesterne pumper penge ind i dansk film og tv, og I nærmest er ved at drukne i succes, er det så ikke svært at argumentere for, at tjenesterne skal pumpe endnu flere penge ind i branchen?

”Vi har knapt nok set, at pengene forsvinder, men det kommer til at ske. Det ved alle, der arbejder professionelt med mediet, og politikerne er også enig i det. Det er rigtigt fint, at der er gang i dansk erhverv, men vores kommentar i Politiken handler om, at der skal være gang i dansk kultur.”

Kulturpolitisk skandale
I 2017 lavede professor Thomas Riis en rapport for kulturministeriet om den digitale indholdsproduktion i Danmark.

Rapporten fastslår, at Danmark står historisk stærkt. Men væksten vil i fremtiden blive udfordret af øget international konkurrence og ændrede brugermønstre. Færre har et tv, færre abonnerer på tv-pakker, og flere streamer serier og film på de udenlandske streamingtjenester.

Rapporten kom imidlertid ikke til at spille nogen rolle i den medieaftale, som daværende kulturminister Mette Borch i 2018 indgik med de borgerlige partier.

”Det er en af de større kulturpolitiske skandaler. Thomas Riis lavede en fuldstændigt fremragende rapport, men den blev hurtigt pakket ned og kørt ud på et fjernlager,” siger Jørgen Ramskov og tilføjer:

”Jeg tror dog, at den kommer til at indgå i medieforhandlingerne til efteråret. I hvert fald hvis det står til SF, Enhedslisten, De Radikale og faktisk også Dansk Folkeparti, som har foreslået et bidrag fra streamingtjenesterne på fem producent.”

– Hvorfor er det de internationale streamingtjenesters opgave at finansiere dansk fiktion til danskerne?

”I den bedste af alle verdener var der mange penge til dansk kultur. Men intet tyder på, at der kommer flere penge til dansk kultur fra statskassen. Politikerne har lige fjernet en halv milliard kroner fra DR, og man lægger op til at fjerne yderligere en kvart milliard.”

”Vi prøver derfor at vise en anden vej. Det er en defensiv vej, og selvfølgelig ville det være bedre, hvis vort samfund prioriterede kultur højt. Men det er ikke tilfældet, uanset hvor travlt statsministeren har med at fortælle, at vi har meget kultur.”

Inspireret af andre lande
Jørgen Ramskov og hans kolleger i de andre brancheforeninger foreslår, at pengene fra blandt andre Netflix skal tilgå den såkaldte public service-pulje, der har til opgave at støtte dansk tv-drama og dokumentar og administreres af Det Danske Filminstitut.

– Kan det ikke være svært at få store streamingtjenester til at betale en skat i lille Danmark?

”Jeg tror bestemt, at det er svært. Men vi har skelet til andre lande. Frankrig og Tyskland har for eksempel meget høje afgifter på streamingtjenester, fordi man oplever, at de store, internationale tjenester udhuler produktionen af nationalt indhold. Tjenesterne kan risikere at sige, at de ikke vil producere i Danmark, men det tror vi ikke vil ske.”

– Man kan også risikere, at streamingtjenesterne hæver prisen for abonnement, så det i sidste ende er danskerne, der kommer til at betale for den skat, I vil pålægge dem?

”Streamingtjenesterne kommer til at hæve prisen, og det har intet med vores forslag at gøre. Det er bare den vej, det går.”

– Er det ikke op til dine medlemmer – producenterne – at give de film og serier, de frivilligt laver for Netflix og andre, et dansk aftryk?

”Det kan vi gøre, når vi producerer med støtte fra Det Danske Filminstitut. Når vi taler om streamingtjenesterne, er det dem, der præger produktionen. De går efter, hvad de vil have. Vi kan godt have en holdning, men i sidste ende er det ikke os, der bestemmer.”

– Skal danskerne ikke selv have lov til at bestemme, hvor de vil se serier og film?

”Nogle vil mene, at pengene ligger bedst i borgernes lommer, men mange politikere – også i de borgerliges rækker – kan se en udfordring for dansk indhold. Vi kommer med et forslag, og så håber vi, at der bliver et politisk flertal for det. Vi påtvinger ikke noget.”

– Overskriften på jeres kommentar er ”Tving Netflix og andre streaminggiganter …”, så nogen tvang er der vel?

”Jojo, politikerne tvinger da mange ting igennem. Der er rigtigt meget tvang i dette samfund. Du skal for eksempel køre med sikkerhedssele. Og en afgift vil være noget, man tvinger streamingtjenesterne til at betale, helt klart.”

– Kan det her ikke bare løses ved at styrke DR?

”Vores forslag skal ses bredere. DR er meget vigtig, men vi er tilhænger af konkurrence og mangfoldighed i markedet. Så det er ikke gjort ved bare at pumpe penge i DR. Men vi skal have en garanti for, at der bliver produceret dansk indhold.”

– Mediebranchen er ramt af fyringer og lukninger, fordi annonceindtægterne siver til Facebook og Google. Burde medieaftalen ikke hjælpe en branche i knæ frem for jeres, der har stormende succes og vil have endnu flere penge?

”Vi skal ikke have endnu flere penge. Vi skal prøve at lukke et hul. At der er andre brancher, der har større problemer end os, er ikke et argument for ikke at prøve at løse vores problem. Medieforhandlingerne kommer også til at handle om dagbladene og magasinerne, og der er jo også folk, der taler om skat på tech-giganter.”

Trailer: The Rain

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko