Nyhed
03. aug. 2020 | 17:29 - Opdateret 03. aug. 2020 | 21:11

Wong Kar-wai instruerer sin første tv-serie

Foto | JetTone Films
I det første smugkig på Blossoms Shanghai ser vi nyrige og gådefulde Mr. Bao (Hu Ge) i det gyldne Shanghai.

Instruktøren bag In The Mood For Love og Chungking Express påbegynder produktionen af tv-debuten om 90’ernes Shanghai.

Af Marcus Uhre

Som så mange andre auteurs er der langt imellem Wong Kar-wais film. Hans seneste er The Grandmaster fra 2013.

I 2017 skrev vi, at instruktøren arbejdede på tv-projektet Tong Wars, som dog ikke er blevet til noget endnu.

Imens har hans næste spillefilm været fanget i produktionshelvede grundet coronakrisen. Men nu træder det projekt genfødt ud af flammerne som en tv-serie med titlen Blossoms Shanghai.

Forlægget er Jin Yuchengs roman Blossoms (2012), der har vundet flere litterære priser, men endnu ikke er oversat til dansk.

Efterfølger til mesterværk
Historien foregår i 90’ernes Shanghai og handler om den mystiske Mr. Bao (Hu Ge) og hans udvikling fra opportunist med en urolig ungdom til selvgjort millionær i den nyrige overklasse, skriver amerikanske Indiewire.

Hovedpersonen har forhold til kvinder, der hver især repræsenterer hans karaktertræk: kærlighed, ære, uskyldighed og eventyrlyst.

Serien er en ode til instruktørens fødeby Shanghai og en åndelig efterfølger til mesterværket In the Mood for Love (2000) og hans mindre kendte 2046 (2004).

”Med tv-serien vil jeg gerne invitere publikum til at fordybe sig i Shanghais intriger og dens indbyggere i de tidlige 90’ere. Det er en spændende tid, der banede vejen for velstanden i det moderne Shanghai,” siger 62-årige Wong Kar-wai i en pressemeddelelse.

Blossoms har været det perfekte forlæg til at kunne visualisere og dele min kærlighed til min fødeby.”

Økonomisk redningsplan
1990’erne var en periode, hvor Shanghai opnåede massiv økonomisk vækst og dermed en glamour, der opstår, når en mindre befolkningsgruppe pludselig kommer til penge.

Wong Kar-wai flyttede med sin familie til Hongkong, da han var fem år. Og han har primært arbejdet i Hongkongs filmindustri siden debuten med As Tears Go By fra 1988. Med Blossoms Shanghai vender han tilbage til det kinesiske fastland.

Han er dog stadig aktiv i Hongkongs filmbranche. Sammen med flere instruktører har han for nylig haft en finger med i spillet om en regeringsfinansieret plan for at redde områdets filmindustri, der ligesom resten af verden er presset af coronavirus.

Hongkong befandt sig i en undtagelsestilstand afledt af politiske demonstrationer mod det kinesiske styre, da coronakrisen yderligere lukkede filmproduktion ned.

Nu skal en økonomisk plan til 200 millioner kroner genoplive områdets filmproduktion.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko