Filmnoter

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

27. sep. 2013 | 11:14

Filmjournalistikkens gadekær

27. sep. 2013 | 11:14

Filmjournalistikkens gadekær

Jeg kan anbefale Filminstituttets Presseklip til alle, der har lyst til at følge med i filmjournalistikken og -debatten. Hver dag udsendes en oversigt over alle de artikler og debatindlæg, der trykkes i dagbladene samt på  DR’s og Ekkos websites.

I går formiddags var presseklippene fra ikke mindre end fem aviser præget af filmeksperter, der alle som én ville have Jagten indstillet til Oscar. Det lignede unægtelig et gedigent vink med en vognstang til Oscarkomitéen, der skulle træffe afgørelse samme dag. Hvem ville kunne sidde en så massiv ekspert-opinion overhørig?

Jeg lagde presseklippene fra mig i irritation over det suspekte faktum, at medierne altid tyer til udtrykket eksperter, når de vil understrege lødigheden af deres artikler. Her virkede den overvældende enighed mellem alle eksperterne næsten upassende, og selvom jeg egentlig var enig i vurderingen, undrede det mig alligevel, at der ikke bare var én, der argumenterede for en anden film? Bare for diskussionens skyld?

Da jeg gik tilbage og kiggede på presseklippene igen, var forklaringen så enkel, at jeg burde have set det med det samme: De utallige filmeksperter var i virkeligheden kun Søren Høy og Claus Christensen, der havde udtalt sig til Ritzau, hvis artikel var blevet bragt overalt.

Så er den offentlige menings gadekær sgu blevet for lavvandet. Det er ikke Høys og Christensens skyld, de udtaler sig blot på opfordring. Det er heller ikke Ritzaus skyld, det er såmænd en udmærket lille artikel, selvom den indeholder en øretævende eksperthyldest. Det er vel ikke engang den enkelte avis, der i ny og næ kan finde på at trykke en sådan artikel. Men det er summen af lemmingeagtige medier der på kreperligste vis demonstrerer, at pressen efterhånden er blevet så forarmet og deres filmjournalistik så stedmoderligt behandlet, at næsten ingen mere har ressourcer til at udøve selvstændig, opsøgende og kritisk filmjournalistik.

Det her var heldigvis bare en enkelt uskyldig artikel, og Oscarudvalget havde nok under alle omstændigheder stemt, som den gjorde. Men medierne spiller en afgørende rolle for meningsdannelsenoveralt inden for kulturområdet. Derfor er der god grund til at følge med i presseklippene og ekstra god grund til at forholde sig kritisk til filmjournalistikken.

Kommentarer

Vinca Wiedemann


Vinca Wiedemann blogger om filmens natur, om det at lave film og om filmpolitik.

Hun er oprindelig uddannet som filmklipper, men tog tidligt springet fra filmens efterarbejde til dens manuskriptudvikling – to processer, der har overraskende meget til fælles.

Har arbejdet tæt sammen med Lars von Trier på hans manuskript til Nymphomaniac og været med til at producere Viceværten, som er instrueret af søsteren Katrine.

Sammen med Sisse Graum Jørgensen producer på Pernille Fischer Christensens kommende spillefilm En du elsker, der har Mikael Persbrandt i hovedrollen.

Manuskriptkonsulent for talrige instruktører, blandt andre Pernilla August, Susanne Bier, Christoffer Boe, Thomas Vinterberg.

1. marts 2014 tiltrådte Vinca Wiedemann som rektor for Den Danske Filmskole.

Bloggen er personlig og uafhængig. De meninger og opfattelser, der kommer til udtryk i bloggen, er bloggeren eneansvarlig for.

© Filmmagasinet Ekko