Ekko #35

Feature

Ondsindede outsidere
Med rollen som Le Chiffre i Casino Royale indtræder Mads Mikkelsen i et galleri af fremmedartede og flamboyante James Bond-skurke.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Jeg har været umanerlig heldig
"Jeg laver film for at holde kedsomheden og depressionen på afstand," siger Woody Allen i eksklusivt interview før premieren på Scoop.
Af Ray Arco

Mellemmænd og ligemænd
Nye medier har gjort ophavsrettighederne fra det 20. århundrede forældede, og Creative Commons er måske løsningen.
Af Markus Bernsen

Løgnetesten
Kan man stole på en journalist, der lyver? Vi underkaster Mads Brügger, aktuel med tv-serien Det røde kapel, en løgnetest.
Af Per Juul Carlsen

Orden i Danmark
Danmarksfilm er blevet mødt med enten vilde protester eller kølige skuldertræk. Verden i Danmark er Max Kestners bud.
Af Lars Movin

Film for enhver smag?
Dansk film favoriserer dele af befolkningen og svigter andre. Filmteoretiker analyserer de sidste seks års filmsucceser.
Af Torben Grodal

Hverdagens mange ansigter. Manusforfatter 1.
Han er elsket for sin replikkunst og har skrevet tretten spillefilm på bare fire år, men hvad kendetegner egentlig en Kim Fupz Aakeson-film?
Af Morten Piil

Drengerøvenes apoteose. Manusforfatter 2.
Med sin moderne folkekomediestil giver Anders Thomas Jensen kulturel oprejsning til nationens hundehoveder, hængerøve, bløddyr og amatører.
Af Peter Schepelern


Tema: Nils Malmros


Den hemmelige barndom
Nils Malmros ser tilbage på karrieren og frem til den næste film, Kærestesorger.
Af Bo Green Jensen

Edderkoppespindet
Line Arlien-Søborg debuterede som barneskuespiller i Kundskabens træ og har siden været dybt involveret i instruktørens edderkoppespind.
Af Line Arlien-Søborg

Noller
Pubertære Århus, familiens status, det erotiske væsen og kunstens lykkelige øjeblikke, hvor alt løber forløsende sammen. 
Af Klaus Rifbjerg

Thorotrast som sandhedsserum?
Poul Behrendt analyserer blandingen af fakta og fiktion i At kende sandheden, der udsætter publikum for et moralsk og æstetisk dilemma.
Af Poul Behrendt

Arrogancens kunst
En personlig hilsen fra Lars von Trier.

10 x Malmros
Uforglemmelige replikker, anmeldelser, anekdoter og instruktørens egen vurdering af hver enkelt films kommercielle og kunstneriske resultat.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Århus ligger i Iran
Skuespilleren Farshad Kholgi kom til Danmark som flygtningebarn, men følte sig straks hjemme, da han så Kundskabens træ.
Af Farshad Kholghi

Humoren
Ekkos filmkritiker om et ofte overset aspekt af Malmros’ kunst.
Af Morten Piil


Biografanmeldelser


Borat
Direktøren for det hele
Little Miss Sunshine
Marie Antoinette
Mund mod mund
Prag
Scoop
The Black Dahlia
The Departed
The Queen

 

Dvd-anmeldelser


Enron: The Smartest Guys in the Room
Gasolin’
Henning Carlsen: Dilemma, Mennesker modes og sød music opstår i hjertet, Man sku’ være noget ved musikken, Da svante forsvandt, Hør, var der ikke en, som lo, Pengene eller livet
Ozu — Volume Three
The Searchers

DVD #3

Kammesjukjul

Instr. Nils Malmros
Danmark, 1978, 40 min.

Nils Malmros’ novellefilm Kammesjukjul er lavet på bestilling til DR, men den lægger sig ind i samme stil og univers som hans store film. Den er endnu en bid af instruktørens erindringsværk, og den refererer klart til barndomsmiljøet i midt-50’erne. 

Historien om den niårige Mads, der arrangerer en juletræsfest for kammeraterne i kælderen under forældrenes villa, består af bittesmå signifikante detaljer og præcist sansede øjeblikke.

Tilsyneladende er det hele blot bagateller, men set under Malmros’ mikroskop bliver det til dramatiske hændelser, hvor der lyves, stjæles og svindles med det ene formål at lave en event, en illusion.

© Filmmagasinet Ekko