Ekko #51

Intro

Leder
Bodil-vinderen Let’s Get Lost fra 1997 har aldrig været udgivet på dvd. Det burde være en kulturel forpligtelse at holde den danske kulturarv i hævd — i særdeleshed for verdens ældste filmselskab, Nordisk Film.

Nyt talent
Fotograftalentet Kasper Tuxen er en mester i at få det magiske til at virke naturligt. Men for at komme i gang med at lave spillefilm skulle han en tur til USA.
Af Kasper Lundberg

Top 10
De var vores helte — indtil de solgte deres sjæl for ussel mammon. Ekko præsenterer filmverdenens ti største sellouts.
Af Henrik Østergaard

Moodfilm
Instruktører taler sjældent om deres inspirationskilder. Men internt i branchen eksisterer et obskurt fænomen — moodfilm — hvor alle kort lægges på bordet, når den geniale idé skal sælges.
Af Nikolaj Feifer

Box office
Positive udmeldinger om dansk films succes i udlandet dækker over to foruroligende fakta: De fleste succeshistorier er fra før 2003 og lavet af Lars von Trier.
Af Jørgen Ramskov

Q&A
Tine Fischer er direktør for Nordens største dokumentarbegivenhed Cph:Dox, der 4. november åbner for ottende gang. Hun har en hang til romantiske komedier, men savner mere vildskab i dansk dokumentarfilm.
Af Andreas Straarup

Filmplakaten
En filmplakat skal lokke publikum i biografen og samtidig anslå filmens tone og stil. I dette nummer præsenterer vi den japanske plakat til Army of Darkness.
Af Jesper Bo Petersen

Kuriosa
Dårlige film er sjældent dødbringende. Men for John Wayne og de andre medvirkende i Erobreren fik filmen katastrofale følger.
Af Andreas Ebbesen Jensen


Feature


Bag om den røde næse
Til december får Klovn The Movie premiere. Vi har besøgt optagelserne og Frank Hvams kontor, hvor vi blev mødt af The Frank Hvam Blow Job Machine, en racismebrønd og en udmattet klovn.
Af René Fredensborg

Det store svindelnummer
Joaquin Phoenix sprang ud som rapmusiker og mumlede sig igennem et Letterman-interview i et af filmhistoriens mest gennemførte fupnumre. Men er det sjovt, når en mockumentary vil tages seriøst?
Af Lee Marshall

Androgyn antidiva
Hun er et modeikon i mandetøj, barn af en fornem skotsk familie og umiskendeligt sin egen. Interview med Tilda Swinton, der er aktuel i Io sono l’amore.
Af Eva Aagaard

Alle taler dansk!
Ingen skuespillere praler med deres stemmelægningsbedrifter. Men dubbing er en særlig kunstform, der fortjener respekt. Historien om dubbing, de bedste ti fordanskninger nogensinde og portrætter af fire af feltets eksperter.
Af Jakob Stegelmann m. fl.

Storhed og fald
”Vi dokumentarister bekymrer os næsten for meget om de medvirkende,” siger Eva Mulvad, der i The Good Life går hjerteskærende tæt på to danske kvinders fald fra internationalt jetset til samfundets bund.
Af Lars Movin

Tele:Visions
Tv-pionererne Mikael Bertelsen, Palle Strøm og Mads Brügger giver hver deres bud på, hvad der er godt og nytænkende fjernsyn.
Af Eva Aagaard m. fl.


Tema: Spirituelle film


Bobs billeder
O.J. Simpson-sagen var inspirationskilde for Lost Highway, røbede David Lynch, da vi mødte den amerikanske åndemaner i forbindelse med hans foruroligende kunstudstilling på Gl Strand.
Af Peter Schepelern

Film som djævelens værk
David Lynch’ Inland Empire er ikke for sarte sjæle. Til gengæld er den en hypnotiserende filmoplevelse, der fører os gennem mesterinstruktørens djævelske kaninhul, hvor der for enden venter et surprise-party af en anden verden.
Af Lilian Munk Rösing

Matt Damon i det hinsides
”Hvis Clint Eastwood bad mig være med i en filmatisering af telefonbogen, ville jeg straks sige ja,” fortæller Matt Damon, der i Hereafter har ladet sig instruere af legenden for anden gang.
Af Ray Arco

Joe og det yndige ådsel
Det overraskede alle, da årets Guldpalme gik til Apichatpong Weerasethakul for en film om sjælevandring og spøgelser. Den thailandske instruktør laver film, der overskrider al logik.
Af Thure Munkholm

Woody Allens gengangere
You Will Meet a Tall Dark Stranger ironiserer over den spiritistiske mumbo-jumbo, men Woody Allen finder alligevel en udvej i den metafysiske banalitet.
Af Klaus Rifbjerg

Ånden i filmrullen
Fra Dreyer og Tarkovskij til Trier og Kieslowski har filmen været draget af at frembringe ånd og magi - med så stor overbevisning, at vi får lyst til at trodse fornuften.
Af Peter Schepelern

I Østen stiger ånden op
Er det skyld og skam, der bliver skyllet væk i den koreanske monsunregn? Lee Chang-dongs Poetry rejser spørgsmålet, om vi kan forstå asiatisk film med vestlige tolkningsrammer.
Af Michael Bo


Biografanmeldelser


The American
Biutiful
Det erotiske menneske
Det gode hjerte
Fair Game
Io sono l’amore
Legenden om vogterne — uglerne fra Ga’Hoole
Machete
Miraklet i Lourdes
Miral
Olsen-banden på de bonede gulve
Onkel Boonmee som kan huske sine tidligere liv
The Social Network
Somewhere
Spis bed elsk
Winter’s Bone
You Will Meet a Tall dark Stranger

 

Tv-anmeldelser


Borgen
Boardwalk Empire

 

Boganmeldelse


Geniet — Lars von Triers liv, film og fobier

 

Dvd-anmeldelser


Millenium-trilogien
Farmand
Le grand jeu
Greenberg
Letters from Fontainhas
Loving Memory
Milestones/Ice
Mother
Pom Poko
Service
Tiden efter
Tokyo Story
Vincere

DVD #15

Inland Empire

Instr. David Lynch
USA 2006, 173 min. 

”Hyper-hypnotiserende. Inland Empire er David Lynch’ absolut mest komplekst udsyrede film,” skrev Lars Bukdahl i sin Ekko-anmeldelse. David Lynch er kendt for uforglemmelige værker som Twin Peaks, Blue Velvet og Mulholland Drive, men Inland Empire er hans mest udfordrende film.

Laura Dern spiller filmstjernen Nikki Grace, der vikles ind i et uheldsvangert filmprojekt. Projektet trækker tråde til en ældre filmatisering af et polsk folkeeventyr, hvor skuespillerne blev myrdet på grusomste vis.

Snart er Nikki fortabt i et mareridt af overlappende virkeligheder, fantasier og erindringer.  

© Filmmagasinet Ekko