Ekko #59

Intro

Leder
Etnicitet er ikke i sig selv en kvalifikation, lige så lidt som køn eller seksuel orientering er det.

Nyt talent
I en tid, hvor de mandlige instruktører sidder på hovedparten af de danske film, kommer 28-årige Marie Grahtø Sørensen som sendt fra himlen. Hendes Super16-kortfilm Daimi er et særsyn.
Af Henrik Østergaard

Filmplakaten
Thailandske filmplakater erstatter ofte trailere i formidlingen af hele scener fra filmen. Plakaten til den Hongkong-producerede Encounter of the Spooky Kind II er et lysende eksempel på dette.
Af Mads Suldrup

Top 10
Kevin fra Alene hjemme, Luke Skywalker eller Norman Bates? Hvem har de mest forfærdelige filmforældre?
Af Jacob Ludvigsen

Kuriosa
Det skulle have været Jerry Lewis’ adgangsbillet til hæder og ære. I stedet endte The Day the Clown Cried i komikerens private bankboks som en af historiens mest berygtede film.
Af Niels Petersen

Q&A
Efter 27 år gør Susse Wold comeback i Jagten. Hun ville gerne være mindre blufærdig, har en forkærlighed for sort-hvide film og har aldrig villet være andet end skuespiller.
Af Jacob Ludvigsen

Box office
Sport, bøsser og film om filmbranchen er nogle af de ingredienser, der skræmmer publikum væk. Første del om filmemner, der er gift for billetsalget!
Af Loke Havn

Filmminder
I 1977 fik filminstruktøren Franz Ernst lov til at møde sin helt, fodboldspilleren Allan Simonsen, og derefter tage livet af ham i filmen Skytten.
Af Eva Aagaard

Den oversete perle
Francois Truffauts næstsidste film, det tragiske kærlighedsdrama Kvinden overfor, påvirkede på afgørende vis Lone Hørslev, da hun var ved at forme sit ideal om den gode fortælling.
Af Lone Hørslev


Feature


En mand kommer hjem

”Det skal fandeme være retfærdigt.” Stort karriereinterview om karriere, comeback og maskulin vrede med Thomas Vinterberg, der er tilbage i mesterlig form med Jagten.
Af Peter Schepelern

Fædre og sønner
Far er Gud i Paul Thomas Andersons univers. Som i sine tidligere film fortsætter han i den aktuelle The Master med sin stædige undersøgelse af maskuline familierelationer.
Rasmus Brendstrup

Mit liv som Lincoln
”Jeg havde aldrig lyst til at skilles fra ham igen.” Tidens største metodeskuespiller, Daniel Day-Lewis, fortæller om sin radikale forvandling til Lincoln i Spielbergs film.
Af Patricia Danaher

Kvinde, kend dine negative følelser
Vrede, angst og afsky er ofte forbeholdt mænd. Filmforsker Rikke Schubart om, hvordan også kvinder kan lære af at dyrke de negative følelser på film.
Af Rikke Schubart

Vestens hårdeste hals
Den nihilistiske spaghetti-karakter Django blev født i Italien, misbrugt i Tyskland og fortolket i Tyrkiet. Nu genoplives han af Quentin Tarantino i Django Unchained.
Af Mikkel Leffers Svendstrup

Bæsterne fra sydens vildnis
”Da jeg var barn, kørte min fantasi på fuld knald.” Interview med den blot 30-årige instruktør Benh Zeitlin om hans Sundance-vinder Hushpuppy – Beasts of the Southern Wild.
Af Kristian Ditlev Jensen

Hjemme hos Hushpuppy
Ekko tager til Louisianas yderste sumpområder for at opleve lidt af overlevernes ånd og for at gå i fodsporene på bæsterne, bageren og en modig, seksårig pige i Hushpuppy.
Af Kristian Ditlev Jensen

Dokumentariske hjerneknips
Animation. Stillbilleder. Musikvideo. Blandinger af fakta og fiktion. På dette nummers dvd tager Ekko temperaturen på ny nordisk dokumentarfilm, der tegner omridset af en genre i frugtbar forandring.
Af Lars Movin

Jeg så en bank blive røvet
Med Händelse vid bank rokker Sveriges største filmtalent, Ruben Östlund, ved fiktionens tågeslør med en pertentlig rekonstruktion af et virkeligt bankrøveri.
Af Nikolaj Mangurten Rubin

Efter jeg opdagede kunsten, er denne celle blevet et rigtigt fængsel
I deres livs efterår har Taviani-brødrene fået et overraskende comeback med deres Guldbjørn-vinder Cæsar skal dø, der gør op med neorealismens slumromantik.
Af Lee Marshall


Tema: Verden vil bedrages


Børn kan også lyve

Begrebet hedder ”påførte erindringer”, og det kan få fatale konsekvenser, når børn som i Jagten lyver om overgreb. ”En social overlevelsesstrategi,” ifølge psykolog Steen Ulrik Mogensen.
Af Peter Rewers

Med vidt lukkede øjne
Handler Kubricks The Shining om månelanding, holocaust og indianere? Peter Schepelern går i clinch med filmhistoriens mest fantasifulde fortolkninger fra Vertigo til Top Gun.
Af Peter Schepelern

Løvejagt i Roskilde Fjord
Nordisk Film fragtede to løver til Elleore for at genskabe Afrika i Roskilde Fjord. Optagelserne blev gjort ulovlige, og filmen blev indblandet i en af Danmarks største politiske svindelskandaler.
Af René Fredensborg

Hvem snyder hvem?
Er alle religiøse ledere bedragere, spørger religionshistoriker Mikael Rothstein i anledning af Paul Thomas Andersons Scientology-inspirerede The Master.
Af Mikael Rothstein

Vi har de svindlere, vi fortjener
Det sker alle vegne – i sporten, videnskaben og forretningslivet: De kloge narrer de mindre kloge. Og det er os, der er de mindre kloge, fordi vi så kritikløst dyrker de store helte og glemmer at spørge, om det virkelig kan passe.
Af Henrik Dahl


Biografanmeldelser


Amour

2 Days in New York
Barbara
Cloud Atlas
De urørlige
Drengen fra bjerget
Ekspeditionen til verdens ende
Frankenweenie
Hitchcock
Holy Motors 
Hushpuppy
Hypnotisøren
Jack Reacher
Jagten
Killing Them Softly
Life of Pi
The Impossible
The Master
Tyrannosaur

 

Dvd-anmeldelser


Sherlock
Bernie
Casa de mi Padre
Elena
Faust
Ganja & Hess
Gate of Hell
Goodbye First Love
Livid
Revolution: The Director's Cut
The Story of Film: An Odyssey
The Trial
Yellow Submarine

DVD #23

Nordic Reality – Ten True Stories from the North

Dokumentargenren har smidt sit støvede og didaktiske image. Det gælder ikke mindst for de nordiske lande. Den er blevet en genre, hvor talentfulde instruktører udforsker endnu uopdagede aspekter af virkeligheden og præsenterer dem i opfindsomme fortællinger. Dokumentarfilmene viser nye sider af os selv og af andre. Fire filmmagasiner – Filmmagasinet Ekko fra Danmark, Rushprint fra Norge, Flm fra Sverige og Episodi fra Finland – har udvalgt ni af de bedste nordiske korte dokumentarfilm og en rekonstruktion fra de seneste år. Tilsammen giver de os et alsidigt og overraskende indblik i tilværelsen i samtidens Skandinavien.

Don't Look Now Trilogy
Instr. Emil Trier
Norge, 2009-11, 14 min. 

I løbet af tre korte videoer til musik af den norske musiker Torgny Amdam tegner Emil Trier et generationsportræt af norsk ungdom, der blander det bedste fra musikvideo og dokumentar. 

Till Maria
(Eng. For Maria)
Instr. Tora Mårtens
Sverige, 2010, 14 min. 

Tora Mårtens undgår at svælge i dårligdomme og fokuserer i stedet på de små lykkelige detaljer ved brylluppet mellem to personer, der har et langt liv præget af hjemløshed og alkoholisme bag sig.

Miten marjoja poimitaan
(Eng. How to Pick Berries)
Instr. Elina Talvensaari
Finland, 2010, 19 min. 

Elina Talvensaari iscenesætter sin undersøgelse af arbejdskraftens globale bevægelse med science fiction-agtige tableauer af det nordlige Finland, der giver dokumentaren et fremmedartet udtryk.

Händelse vid bank
(Eng. Incident by a Bank)
Instr. Ruben Östlund
Sverige, 2009, 12 min. 

Ruben Östlund tilfører på elegant vis en lang række små rammende sociale observationer til sin eksakte rekonstruktion af et bankrøveri, som han overværede i 2006.

Kroppen min
(Eng. My Body)
Instr. Margreth Olin
Norge, 2003, 26 min. 

Margreth Olin tager sigte mod de moderne skønhedsidealer, når hun retter kameraet mod sig selv og fortæller historien om sin krop og dens udvikling uden en snert af navlepilleri.

1987-1993
Instr. Marius Dybvad Brandrud
Sverige, 2010, 11 min. 

Marius Dybvad Brandrud tegner et portræt af sin opvækst, men også af sin mors utrættelige opbakning til sin søn, der syv vintre i træk forsøger at lave det perfekte spring på sit snowboard. 

Side om side
(Eng. Side by Side)
Instr. Christian Sønderby Jepsen
Danmark, 2008, 38 min. 

Christian Sønderby Jepsen indfletter et fint egnsportræt fra Nordjylland i dokumentaren om den bitre nabostrid mellem hans far, hr. Jepsen, og dennes nabo, hr. Frost.

Lumikko
(Eng. The Little Snow Animal)
Instr. Miia Tervo
Finland, 2009, 20 min. 

Med udgangspunkt i et klip fra et finsk radioprogram fortæller Miia Tervo, i en kombination af dokumentar, animation og fiktion, om en sekstenårig piges gradvise sociale isolering.

Den tid vi har
(Eng. The Time We Have)
Instr. Mira Jargil
Danmark, 2011, 25 min. 

Som en flue på væggen følger Mira Jargil sine bedsteforældres sidste tid sammen og skaber en rørende dokumentar om accepten af dødens uundgåelighed.  

Tussilago
Instr. Jonas Odell
Sverige, 2010, 14 min.

Jonas Odell vækker Europa i 1970’erne til live i en blanding af dokumentar og animation, der fortæller historien om, hvordan en almindelig kvinde pludselig bliver terrormistænkt.

© Filmmagasinet Ekko