Ekko #72

Intro

Leder
81 % af spillefilmene i perioden 2010-15 er instrueret af mænd, og foreningen Danske Filminstruktører ønsker, at støttemidlerne inden for få år skal fordeles fifty-fifty mellem mænd og kvinder. Men vil det være en gevinst for kvaliteten?

Quiz
Hvem er den største filmnørd? Denne omgang af filmquizzen falder for en gangs skyld ikke inden for dette nummers tema.

Top 10
Hunden er (næsten altid) menneskets bedste ven. Det gælder også på film. Vi har fundet de pelspræstationer, der er mindst lige så menneskelige som deres modspillere.
Af Ida Rud

On location
Nikolaj Peyk er på optagelse med komedien Undercover, der har Roland Møller og Linda P. i hovedrollerne.

Q&A
Danica Curcic så Moonwalker med farmand i sengen som barn, modtog serbisk-dubbede film fra mormor og kan stadig blive teenageforelsket i Heath Ledger.
Af Claus Christensen

Kuriosa
Verdens største filmkritiker Roger Ebert løb hornene af sig, da han skrev verdens første exploitation-horror-camp-musical for softcore-kongen Russ Meyer.
Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmminder
Man gjorde, som Erik Balling sagde. Også når det for Bent Fabricius-Bjerre betød, at han skulle skrive ouverturen til Elverhøj om, så den passede til Egon Olsens sprængfarlige planer.
Af Morten Scriver Andersen

Filmplakaten
Vi hylder den stildannende Pusher-plakat, der kan fejre tyve års jubilæum i år.
Af Samina Yasmin Jakobsen

Tv-serier
Hold nu kæft! Tv-serien er ikke en overvurderet fortælleform, og der er ingen fare for, at kilden tørrer ud foreløbig.
Af Brian Petersen

Nyt talent
På film trasker Devin Druid foroverbøjet rundt som en lad teenager. Men et evigt observant blik og et imponerende cv skiller ham ud fra verdens andre attenårige.
Af Jeppe Mørch

Box office
I ferier søger danskerne mod de fjerneste afkroge af kloden. Men når vi går i biografen, er der ikke nogen større lyst til eksotiske oplevelser.
Af Kim Pedersen

Sådan set
Breaking the Waves betragtes af mange som Lars von Triers hovedværk. Men hvad er det nu egentlig, filmen handler om?
Af Mikka Tecza

Spil med Stegelmann
Sommerens store spil Lego Star Wars: The Force Awakens er det nyeste barn af et stolt og banebrydende ægteskab mellem stjernekrigen og Lego.
Af Jakob Stegelmann


Feature


Jagten på de blå
McCarthy jagtede kommunister i Hollywood, men i dag er det herhjemme mere problematisk at være blå i en rød filmbranche. 
Af René Fredensborg

Sidse Babett på udebane
Sidse Babett Knudsen gør international karriere ud fra devisen: Tag det, som det kommer. Også når det gælder improvisationsdialog på fransk.
Af Anders Højberg Kamp 

Tarzan
Længe før man talte om delte universer og mediesynergi, slugte offentligheden abernes konge som roman, tegneserie og film. Tarzan var verdens første franchise.
Af Jakob Stegelmann

Todd Solondz
Indie-filmens største misantrop Todd Solondz stirrer stadig ind i tomrummet. ”Hvis jeg følte, at mine bedste film var bag mig, hvorfor skulle jeg så fortsætte?”
Af Simon Johansen

Manden og kvinden
Fyrige affærer og iskolde ægteskaber, sød musik og bitter vitriol. Peter Schepelern rejser gennem kærlighedens faser med smukke, sjove og smertelige klip fra filmhistorien. 
Af Peter Schepelern

Linklater går i ungdom
Efter barndomsportrættet Boyhood vender Richard Linklater med Everybody Wants Some!! tilbage til det emne, der står hans hjerte nærmest: ungdommen.
Af Leslie Felperin

Dagur Kári
”Der er en tjekliste af tragedier,” siger den dansk-islandske instruktør og filmlærer, hvis Virgin Mountain startede som en hævn over en ondartet type af realisme.
Af Casper Hindse

Irréversible
Vi afrunder serien om filmfolk, der præsenterer en nøglescene i karrieren, med franske Gaspar Noé og hans herostratisk berømte voldtægtsscene.
Af Nikolaj Feifer

Mestrenes makværker
Selv de største filmkunstnere sætter foden forkert fra tid til anden. Christian Braad Thomsen går i clinch med koryfæernes problembørn.
Af Christian Braad Thomsen


Tema: Kunsten i Cannes


Den moralske vinder
Årets store Cannes-oplevelse var den tre timer lange, tyske komedie Toni Erdmann, der måtte gå tomhændet hjem. 
Af Rasmus Brendstrup

Xavier Dolan og kritikerne
”Det er mig, I ikke kan lide.” Sådan tog vidunderbarnet Xavier Dolan til genmæle, da vi mødte ham efter den fjendtlige modtagelse af It’s Only the End of the World.
Af Nicki Bruun

Jim Jarmusch og poesien
Den amerikanske auteur vil ikke kalde sin nye Paterson et kunstnerisk manifest, men det gør vi gerne. Han hylder hverdagens poesi og luller publikum ind i en tilstand af harmoni.
Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Festivalens bedste
Ekkos chefredaktør så næsten 40 film på halvanden uge i Sydfrankrig. Han kårer de ti bedste.
Af Claus Christensen

Værdien af en Guldpalme
Rumænske Christian Mungiu skriver om sin karriere i lyset og skyggen af Cannes-festivalen, som han vandt i 2007 med 4 måneder, 3 uger og 2 dage.
Af Cristian Mungiu


Biografanmeldelser


Florence
Bjerget
Captain Fantastic
Chronic
De gyldne år
Disorder
Everybody Wants Some!!
Find Dory
Fritz Bauer: En fjende af staten Hermelinen
Love & Friendship
Monsieur Chocolat
Paco de Lucía: Flamencoens mester
Pigen, moderen og dæmonerne
Sparrows
Søstre
The Dressmaker
Virgin Mountain
Wiener-Dog

 

Dvd-anmeldelser


Midnight Special Baskin
Bicycle Thieves Fassbinder – at elske uden at kræve Güeros
In a Lonely Place
Joy of Man’s Desiring / Bestiaire
Norte, the End of History
Palo Alto
The Lesson
Valentino
What We Do in the Shadows
Zero Motivation

© Filmmagasinet Ekko