Ekko #89

Intro

Leder
I stedet for at styrke DR Drama efter Leonora Christina-seriens skandaløse forlis har man valgt at nedlægge dramachef-stillingen, så DR’s øverste ledelse nu er uden erfaring med at skabe dramaserier.

Det sker
Vi varmer op til årets sjoveste filmfest, Ekko Shortlist Awards, og anbefaler nogle af efterårets mest spændende filmarrangementer.

Quiz
Hvem er den største filmnørd? Nummerets quiz handler om film, der foregår i kendte byer.

Kuriosa
Et halvt århundrede før Denis Villeneuve arbejdede kultinstruktør på en tolv timers bevidsthedsudvidende filmatisering af Dune.
Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Nyt talent
Tea Lindeburg er inden spillefilmdebuten blevet et navn på den internationale filmscene med sin originale blanding af magi og grusomhed.
Af Morten Scriver Andersen

On location
Norske Joachim Trier viser et billede fra optagelserne af Verdens værste menneske, hvor tid og mennesker står stille i et romantisk øjeblik.

Top 10
I anledning af Ridley Scotts The Last Duel rangerer vi historiens bedste dueller.
Af Anna Engmann og Esben Skaalum

Filmminder
Ulf Pilgaard droppede teologistudiet og skabte debat som præst i Giv Gud en chance om søndagen, hvor han fik hovedpine af Lotte Tarps lussinger.
Af Claus Christensen

Box office
Film om markante personligheder fra virkeligheden er automatisk sikret et større publikum. Men man kan godt gå galt i byen med biopics.
Af Sune Lind Thomsen

Q&A
Jesper Groth er formet af machopumpende actionfilm, men tabet af en god ven og opdagelsen af at være bipolar har givet skuespilleren og musikeren et nyt perspektiv på livet.
Af Claus Christensen

Plakaten
Kontrasten mellem fodspor på ørkenplaneten og det sorte tomrum lokker på IMAX-plakaten til Denis Villeneuves kosmiske storværk Dune.
Af Esben Skaalum

Serier
I tidens bedste serier får vi lov til både at grine og have lidt ondt af velhavende mennesker, som aldrig kommer til at opleve ægte kærlighed.
Af Nicki Bruun

Plys & popcorn
Midt i Køges nye kædekvarter ligger byens eneste biograf, hvor familier og teenagere indløser gufbilletter.
Af Anders Højberg Kamp

Stegelmanns spejl
Komponisten er blevet en af filmens stjerner og får i dag alt for ofte lov til at overdøve billederne.
Af Jakob Stegelmann


Feature


Bodil Jørgensen
”Jeg tager gerne tøjet af, råber alt for højt, snakker sønderjysk og sminker mig grim,” siger Bodil Jørgensen, der netop har lavet Riget Exodus med Lars von Trier.
Af Kirsten Jacobsen

No Time to Die
Skribent har en god idé til, hvordan folkene bag James Bond kan føre den mandschauvinistiske agent ind i en woke #MeToo-tid.
Af René Fredensborg

Skyggen i mit øje
”Vi skylder de mennesker at fortælle deres historier på film,” siger Ole Bornedal, der har lavet et brutalt krigsdrama om ofrene for fejlbombningen af Den Franske Skole i 1945.
Af Casper Hindse

Timothée Chalamet
Han er tidens store stjerne, men også svær rigtigt at få hold om. Vi taler med skuespilleren fra Dune og The French Dispatch.
Af Tina Jøhnk Christensen

Wes Anderson
Den stilsikre amerikaner har med fransk finesse lavet The French Dispatch, der er en hyldest til farverig magasin-journalistik snoet gennem auteurens hjerne.
Af Rasmus Brendstrup

Den store illusion
Asta Nielsen var aldrig verdensberømt som DiCaprio, og Nordisk Film fejlede i USA. Vi punkterer myten om dansk stumfilms storhed.
Af Jakob Stegelmann

Kandis for livet
Instruktør Jesper Dalgaard viser rundt i sin vestjyske hjemstavn og lukker os ind hos Kandis-forsanger og frelserfigur Johnny Hansen.
Af Anders Højberg Kamp

Britisk kultfigur
Grebet af afmagt forsøger forfatter at blive klogere på filmskaberen Adam Curtis’ associative og konspiratoriske dokumentarer.
Af Carsten Jensen

Venuseffekten
Den selvforsynende Doggystyle-skaber Anna Emma Haudal debuterer med film om at finde sig til rette med naturen som bagtæppe.
Af Casper Hindse

Kampen om mainstream
”Dansk film har et problem med papirfascisme,” fortæller Max Kestner om vores støttesystem i grotesk interview med hollandsk kulturjournalist.
Af Femke van der Meer


Tema: Horror til tiden


Titane
”Kvinders vold er monstrøs, mens den for mænd næsten er en styrke,” siger Julia Ducournau, der giver nyt liv til body horror med sin Guldpalme-vinder.
Af Pernille Bergendorff

Christian Tafdrup
”Ambitionen har været at lave Danmarks mest ubehagelige film,” siger instruktør, der løfter sløret for sin første film siden En frygtelig kvinde.
Fortalt til Claus Christensen

Nostalgiens mareridt
I det dystre eventyr Last Night in Soho genopsøger Edgar Wright 60’ernes bedste horrorfilm og giver dem moderne vrid og bid.
Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Bag om gyset
Hvorfor opsøger vi pubertære gys og okkult gru i biografen? Svaret er nedarvet i vores hjernebark, mener filmprofessor.
Af Torben Grodal

Final girl
Kvinder må stadig lide mere end mænd i en genre, der trænger til et virkelighedstjek, skriver kritisk gyserfan.
Af
Ida Rud

Kosmisk rædsel
H.P. Lovecrafts nihilistiske horror om menneskets ubetydelighed trækker et blodigt spor gennem film- og tv-historien.
Af Flemming Kaspersen


Streaminganmeldelser


The Hand of God
Passing
The Power of the Dog


Biografanmeldelser


a-ha: The Movie
Alt gik godt
Annette
Charlatan
De uskyldige
Du som er i himlen
Nitram
Parallelle mødre
Pig
Skyggen i mit øje
Solens børn
Spencer
The Card Counter
Titane
Trøffeljægerne fra Piemonte
Vildmænd


Serieanmeldelser


Foundation
Mr. Corman
Reservation Dogs
Ultra City Smiths


Dvd-anmeldelser

 

The 4 Marx Brothers at Paramount 1929-1933
Blow Out
Chained for Life
I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians
Pariah

© Filmmagasinet Ekko